وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا برخی دانش آموزان علاقه به درس خواندن ندارند؟

چرا برخی دانش آموزان علاقه به درس خواندن ندارند؟

دلایل درس نخواندن دانش آموزان معمولا به 3 عامل اصلی تقسیم می شود:

ضعف پایه:

قرار گرفتن در جمع دوستان نا موفق و آشنا نبودن با روش های صحیح مطالعه

«بلند شو برو پای درست بشین» یا «باز شب شد و هیچی درس نخوندی» از آن جملاتی است که والدین یک دانش آموز بارها در یک روز از آن استفاده می کنند.

از روش همیار معلم کمک بگیرید

1-ضعف پایه: ممکن است علت درس نخواندن یک دانش آموز ضعف در دروس پایه باشد. مثلا یک پسر 10 ساله، شاید چون جمع و تفریق را خوب یاد نگرفته است، نمی تواند ضرب و تقسیم را یاد بگیرد. برای رفع این مشکل اولین کاری که دانش آموزان باید انجام بدهند این است که نقاط ضعف و قوت خودشان را در مباحث درسی بشناسند.

در قدم بعدی دانش آموزان باید بدانند که برای یادگیری بهتر بعضی درس ها باید در ابتدا به پیش نیازهای آن درس مسلط شوند. مثلا اگر دانش آموزی در سال سوم دبیرستان در درس عربی مشکل دارد، باید از دوره راهنمایی کتاب های عربی اش را دوباره مرور کند تا مشکلش رفع شود. یک راه حل دیگر هم استفاده از کتاب های کمک آموزشی است. برخی از این کتاب ها درس ها را از پایه توضیح می دهند تا نکات مبهم برای شما رفع شود. یک راه حل دیگر استفاده از روش همیار معلم است. در این روش دانش آموزان چند نفری با هم درس می خوانند و یک دانش آموز که به درس مسلط تر است مانند معلم درس را به بقیه دوستانش آموزش می دهد. در این روش هم دانش آموزی که نقش معلم را دارد، درس را بهتر فرا می گیرد و هم بقیه دانش آموزان. دوستان درس خوان برای خودتان پیدا کنید.

2-قرار گرفتن در جمع های نا موفق: گاهی دانش آموز در گروهی از دوستانش قرار می گیرد که درس نخواندن برای آنان به ارزش تبدیل شده است! این عامل یکی از دلایل بسیار مهمی است که دانش آموزان از درس خواندن خوش شان نمی آید. معمولاً سرگروه های این دسته از گروه های دانش آموزی چون خودشان از درس عقب افتاده اند، به خاطر این که اضطراب شان را کمتر کنند در جمع هم سالان، آن ها را هم از درس خواندن دور می کنند. این دانش آموزان در بین دوستان نا موفق از آن جمع ها پاداش می گیرند.

اضطراب امتحان

پاداش شان هم محبوبیت و توجه بیشتر است و همین پاداش باعث می شود که بیشتر به درس نخواندن علاقه مند شوند. اولین و آخرین توصیه ای که به این دانش آموزان می شود این است که از این جمع های دوستی دور شوند. البته این دانش آموزان باید توجه کنند که قبل از اینکه از این جمع دوستان شان جدا شوند برای خودشان دوستانی بین دانش آموزان درس خوان پیدا کنند. فقط داشتن هوش خوب کافی نیست.

3-آشنا نبودن با روش های صحیح مطالعه: وقتی یک دانش آموز روش صحیح مطالعه را بلد نباشد نخواهد توانست به درستی درس بخواند.

والدین باید بدانند که اگر یک دانش آموز از هوش بالایی برخوردار باشد اما از همان سال های ابتدایی تحصیلش مهارت های مطالعه را فرا نگرفته باشد یا در درس خواندن اصلا موفق نخواهد شد یا به سختی موفق خواهد شد. مثلا زمانی که یک دانش آموز در موقع درس خواندن حواسش پرت می شود بارها و بارها از درس عقب می افتد اگر او به یک راه حل درست نرسد هیچ موقع نخواهد توانست این مشکل را حل کند.

بهترین روش درس خواندن کدام است؟

اضطراب امتحان

شاید این جملات را از زبان خود یا همکلاسی هایتان شنیده اید که «هرچقدر درس می خوانم اصلاً یاد نمی گیرم» و یا «10بار خواندم و تکرار کردم ولی باز هم یاد نگرفتم» و … اما به راستی مشکل چیست؟ آیا برای یادگیری درس واقعا باید 10بار کتاب را خواند؟

واقعیت این است که تنها وقت گذاشتن زیاد،علاقه و تلاش بی وقفه نمی تواند تضمین کننده موفقیت شما باشد. فرانسیس بیکن می گوید: برای موفقیت باید به سه عامل توجه کرد: «داشتن هدف»، «برنامه» و «اجرا». در بعد هدف توانمندانه رفتار می کنید ولی آیا روش صحیح مطالعه کردن را نیز به کار می بندید؟

برای یادگیری بهتر، روش و گام های مطالعه خیلی مهم است. مراحل یکی از روش های ساده مطالعه عبارتند از

1 – نگاه اجمالی و کلی به مطالب کتاب
2 – سوال پرسیدن از خود
3 – خواندن مطالب درسی
4 – یادداشت برداری از مطالب مهم
5 – تجزیه و تحلیل اطلاعات در ذهن
6 – اشکال یابی و رفع اشکال مطالب مطالعه شده
7 – از برخوانی و بیان مطالب به زبان خود و حل تمرین
8- مرور مطالب درسی گذشته

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره