وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

300 دی وی دی در یک دیسک

300 دی وی دی در یک دیسک
یک متد جدید ثبت نوری اطلاعات می تواند راه را برای گسترش دیسکهای اطلاعاتی با ظرفیت ذخیره معادل 300 برای دی وی دی های استاندارد کنونی هموار سازد.
محققان می گویند این امکان بوجود می آید که بتوان مقدار حجیم 106ترابایت اطلاعات را روی یک دیسک به اندازه دی وی دی جای داد.
آنها روششان را بعنوان ثبت نوری"پنج بعدی" توصیف می کنند و معتقدند که امکان تجارتی شدن آن وجود دارد.
در این تکنیک ذرات طلا در مقیاس نانومتری بعنوان واسطه ثبت اطلاعات به کار گرفته می شوند.
محققان دانشگاه تکنولوژی سوین بورن استرالیا ویژگیهای خاص این "میله های طلای نانو" را با دستکاری پرتوی که به آنها تابانده می شود، استخراج کرده اند.
اعضای تیم، کاری که انجام دادند را افزودن سه بعد به دو بعد فضایی توصیف کردند که دیسکهای دی وی دی و سی دی قبلاً دارا بودند.
آنها می گویند که قادر بودند یک بعد طیفی – یا رنگی- و یک بعد متقارن را بعلاوه اطلاعات ثبت در 10 لایه از فیلمهای نانو با افزودن یک بعد سوم فضایی نشان دهند.
دانشمندان از ذرات نانو برای ضبط اطلاعات در گستره ای از طول موجهای رنگی مختلف در همان موقعیت دیسک فیزیکی استفاده کردند. این یک پیشرفت چشمگیر برای دی وی دیهای معمول به حساب می آید که در یک طول موج تک رنگ با یک لیزر ضبط می شوند.
همچنین حجم پرتو لیزر وارد شونده که توسط ذرات نانو جذب می شود به قطبی شدن آن بستگی دارد. این به محققان اجازه داد تا لایه های مختلف اطلاعاتی را در زوایای مختلف ضبط کنند.
بنابراین محققان عنوان ثبت پنج بعدی را به این رویکرد منسوب می کنند. تحقیقات قبلی نیز تکنیکهای ضبط بر مبنای رنگ یا قطبی شدن را شرح داده اند، اما این اولین کاری است که پیوستگی این دو را نشان می دهد.
در نتیجه دانشمندان معتقدند که به تراکم داده بی سابقه ای دست یافته اند.
در روش آنها از دسته های 10 لایه ای مرکب از ورقه های شیشه ای نازک بعنوان واسطه ثبت استفاده می شود. اگر به مقیاس یک دیسک به اندازه دی وی دی برسند، تیم قادر خواهد بود 106 ترابایت اطلاعات که معادل 1600 گیگابایت – یا بیش از 300 برابر کمیت ذخیره شده روی یک دی وی دی استاندارد است را، ثبت کند.
محققان می گویند با کم کردن لایه های فضا گیر و استفاده از بیش از دو زاویه قطبی کردن و با جلو بردن اندازه ها تا 10 ترابایت در هر دیسک و فراتر از آن، پیشرفتهای مهمی می تواند صورت گیرد.
کم کم تلاشهای اخیر مبنی بر ایجاد تصاویر لیزر نشان داده اند که بیش از 500 گیگا بایت اطلاعات را می توان بطور بالقوه در دیسکهای استاندارد باندازه دی وی دی ذخیره کرد.
متدهای ایجاد تصاویر لیزر تمام اطلاعاتی که قرار است ضبط شود را می گیرد و آن را به شکل یک نمودار برمز در می آورد که نشان می دهد چند وقت یکبار فرکانسهای خاصی در آن بوجود می آید.
این به این معناست که فرآیند ضبط یک رویکرد پیچیده ناگهانی همه یا هیچ نیست که پیاده کردن آن روی یک مقیاس صنعتی سخت باشد.
برعکس، ثبت پنج بعدی مانند فرایندهای رایج نوشتن سی دی و دی وی دی که در آن هر تکه اطلاعاتی بطور متوالی خوانده می شود، خرد خرد می باشد.
شاید به این معنی باشد که سرعت ضبط و خواندن بطور نسبی کند خواهد بود اما این روند برای یکپارچگی با تکنولوژی موجود آسانتر خواهد بود.
جمیز چون، نوینسده مشترک این تحقیق می گوید:"این سیستم نوری ثبت و بازخوانی پنج بعدی بسیار شبیه سیستم دی وی دی فعلی است. بنابراین تولید مقیاس صنعتی این سیستم فشرده امکان پذیر است."
حال که این روش در دسته های چند لایه ای سفارشی نشان داده شده اند، این تیم با همراهی سامسونگ تلاش می کند تا درایوی ایجاد کند که بتواند داده ها را در یک دیسک به اندازه دی وی دی ثبت و بازخوانی کند.
دکتر چون می گوید هزینه مواد یک دیسک کمتر از یک دلار خواهد بود، اما حرکت بسمت میله های نانوی نقره ای چند مزیت دارد که این هزینه را با ضریب 100 پایین خواهد آورد.
آقای تام میلستر کارشناس دانشگاه آریزونا بطرفداری از ذخیره اطلاعات نوری می گوید،زیبایی این روش در سادگی آن است.
او به بی بی سی نیوز گفت این کار تنها با سلیقه و برازنده نیست – چیزهای زیادی وجود دارند که با سلیقه بنظر می رسند- اما این کار نسبتاً آسان است.
دکتر میلستر می گوید در حال حاضر تجهیزاتی که برای نوشتن اطلاعات لازم است، یک سیستم تجاری را پرهزینه خواهد کرد. اما آن مانع توسعه راه حلهای ذخیره نوری در گذشته نشده است.
دکتر میلستر می گوید"مثلاً یک اجرا کنند بلو-ری سیستم راحتی برای سر در آوردن نیست؛ آنها چند پرتو خارق العاده را در آنجا فراهم کرده اند.
مردم فکر کردند که انجام آن خیلی مشکل خواهد بود، اما دیگران توانستند این کار را انجام دهند."
منبع:علم روز شماره 163 /س