وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رژیمهای مکرر و خطر چاقی حاملگی

رژیمهای مکرر و خطر چاقی حاملگی
خانم‌های چاق زیادی هستند که رژیم‌های غذایی متعدد را تجربه کرده‌اند. آنها مرتبا وزن خود را کاسته‌اند و مجددا به وزنی حتی بالاتر از سطح اولیه برگشته‌اند. شاید شما نیز شنیده باشید که این افراد می‌گویند یک عمر در رژیم‌اند. آنها همچنین نگران چاقی در دوران حاملگی‌اند!

مطالعات جدید نشان داده است  زنان حامله‌ای که نگاه وسواس گونه به وزن  داشته و دایما در حال رژیم بودند، به طوری که نوسانات وزنی متعدد داشته‌اند، نسبت به زنان حامله‌ای که مراقب دائمی غذاهای خوراکی خود نیستند و استرسی ندارند بیشتر دچار چاقی در دوره حاملگی می‌شوند.

بیشتر خانم‌ها در طول حاملگی تصور می‌کنند که چون حامله هستند، هر چقدر بخواهند می‌توانند بخورند ولی  تحقیقات بالینی نشان داده است که نیاز زنان حامله در سه ماهه اول حاملگی  تفاوت چندانی با قبل ندارد. زنان حامله در سه‌ماهه دوم به طور متوسط به ۳۴۰ کالری بیشتر و در سه ماهه سوم ۴۵۰ کالری بیشتر  از قبل به انرژی نیاز دارند.

متاسفانه اکثر خانم‌ها در طول دوران حاملگی بیشتر از حد طبیعی اضافه وزن پیدا میکنند. این افزایش وزن در خانم‌هایی که در قبل از بارداری افزایش وزن داشته‌اند حتی بیش از زنانی است که حاملگی را با وزن طبیعی شروع می‌نمایند. جالب آنست زنان حامله‌ای که رژیم‌های مکرر داشته‌اند، ممکن است در این دوران بیشتر از دیگران اضافه وزن پیدا کنند. حال عادات غذایی قبل از حاملگی چه اثری بر اضافه وزن حاملگی می‌تواند داشته باشد؟

نتایج یک مطالعه نشان داد: ۶۳ درصد از خانم‌ها اضافه وزن زیادی طی حاملگی داشتند. در حالی که در جمعیت مورد مطالعه ۳۲ درصد از کم وزن‌ها اضافه وزن غیر طبیعی در حاملگی داشتند، ۶۳% از افراد طبیعی و ۸۵ درصد از زنان با اضافه وزن، افزایش وزن زیادی در حاملگی را تجربه نمودند. جالب آن‌که بیش از ۶۰ درصد این افراد چاق رژیم‌های مکرر را قبل از حاملگی به انجام رسانده بودند. حال چرا چاقی حاملگی در خانم‌های دائم در رژیم، محتمل‌تر است؟

بنظر می‌آید استعداد ذاتی این افراد به چاقی در قبل از حاملگی، در طول حاملگی و با بر هم خوردن متابولیسم طبیعی قندها ‌که در سه ماهه دوم و سوم رخ می‌دهد، همراه می‌شود که این شاید یکی از دلایل افزایش وزن زیادتر در حاملگی باشد. علت دوم علاقه زیاد این افراد به مواد پرانرژی است که در قبل از حاملگی نه تنها خودشان پرهیز می‌کردند بلکه مکررا توسط خانواده منع می‌شدند، ولی حاملگی فرصت خوبی را برای رهایی آنها از توصیه‌های آزاردهنده خانواده  فراهم می‌نماید.

توصیه عملی دکتر حمیدرضا فرشچی :
وزن خود را قبل از حاملگی به حد مطلوب برسانید. در طول حاملگی لازم نیست برای دو نفر غذا بخورید چراکه رشد طبیعی جنین به انرژی زیادی نیاز ندارد. در نهایت از رژیم‌ها و نوسانات وزن مکرر در قبل از حاملگی بپرهیزید تا خطر افزایش وزن بی‌رویه در حاملگی را کاهش دهید.

تغذیه پس از وضع حمل
بعد از وضع حمل تمام خانم‌ها تمایل دارند كه به وزن قبل از حاملگی خود برگردند و نگران هستند كه این مورد چه مدت طول خواهد كشید؟

بلافاصله بعد از زایمان، به دنبال تخلیه محتویات رحم و خونریزی طبیعی حدود 5 تا 6 كیلوگرم، وزن كاهش می‌‌یابد. در طول 6 هفته اول بعد از زایمان 2 تا 3 كیلوگرم دیگر وزن كاهش پیدا می‌‌كند كه این كاهش وزن به علت از دست دادن مایع از طریق ادرار است. اكثر خانم‌ها در طی 6 ماه بعد از زایمان به وزن قبل از حاملگی خود می‌‌رسند. از عواملی كه بر روند كاهش وزن بعد از زایمان تاثیر دارند: حاملگی اول،‌ شیردهی، برگشت زودهنگام به كار خارج از خانه و… می‌‌باشند.
 
در 6 هفته اول بعد از زایمان نباید محدودیت انرژی داشته باشید؛ زیرا بدن نیازمند است تا آنچه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است، بازیابد و نیاز كودك تامین شود. در انجام كارهای منزل كمك كرده و احتمالا كار خود را شروع كنید. تغذیه با شیر مادر به طور معجزه‌آسا باعث كاهش وزن نمی‌‌شود ولی به كاهش وزن كمك می‌‌كند.خانمی كه زایمان كرده است در واقع مسوول تغذیه خود و نوزادش می‌‌باشد، پس باید رژیم غذایی خود را با دقت انتخاب كند.
 
رژیم بعد از زایمان باید با دقت دوران بارداری رعایت شود. خوردن همه مواد مانند حبوبات و دانه‌های مغذی، میوه‌های تازه، سبزیجات و غذاهایی كه پروتئین و كلسیم و آهن را به فراوانی فراهم می‌‌كنند باید مورد توجه قرار گیرد. متخصصان و كارشناسان در بحث‌های پرستاری مادران توصیه به اضافه كردن انرژی به میزان 500 كالری در روز را دارند. به طور متوسط بیشتر زنان شیرده روزانه 2700 كالری انرژی نیاز دارند.
 
خوردن كمتر از 1800 كالری در روز منجر به كاهش تولید شیر و ضعف می‌‌شود.در این دوران، شیردهی و آزاد شدن اكسی‌توسین هورمون آزاد شده از هیپوفیز باعث می‌‌شود كه مادر احساس تشنگی بیشتری بكند.
 
به همین دلیل مادر در این دوران بیشتر از بقیه مواقع آب می‌‌نوشد و اگر چه كه تاثیر زیادی در تامین شیر ندارد، ولی دانشكده متخصصان زنان و مامایی امریكا نوشیدن حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز را به مادران توصیه می‌‌كند.مصرف بعضی از غذاها توسط مادر باعث قولنج معمولی در نوزاد می‌‌شود؛ از جمله كلم و شیر گاو.
 
مادران در این دوران باید همانند دوران بارداری میزان آهن دریافتی را كنترل كنند، هر چند كه در دوران بارداری تمام ویتامین‌ها و مواد لازم را به طور كامل دریافت كرده باشند. مادر در این دوران به طور معمول قرص آهن را برای تامین آهن مورد نیاز خود و نوزادش مصرف می‌‌كند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره