وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

كنسرت‌های زنان در تالار وحدت؛ آزاد یا ممنوع؟

كنسرت‌های زنان در تالار وحدت؛ آزاد یا ممنوع؟
مصوبه حاشیه ساز بنیاد رودكی
روند صدور مجوز برای اجرای گروه‌های موسیقی در تالار وحدت سخت‌تر می‌شود. چرا؟ چون در آیین نامه جدیدی كه در تالار وحدت به تصویب رسیده گروه‌های موسیقی علاوه بر اینكه باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرا بگیرند، باید فرم‌های مربوط به برگزاری كنسرت در تالار وحدت را هم پر كنند تا شورایی دیگر بر اجرای آنها در تالار مذكور تصمیمات مقتضی را اتخاذ كند.
 
این خبر كه دیروز در خبرگزاری ایلنا منتشر شد، ساعاتی بعد با خبر تكمیلی دیگری مبنی بر لغو موقت اجرای این آیین نامه و البته تصمیم گیری در مورد اجرای گروه‌های موسیقی ویژه زنان در تالار وحدت همراه شد.
 
البته ساعتی بعد هم تكذیبیه‌ای از طرف بنیاد رودكی در همین خبرگزاری منتشر شد. در این تكذیبیه كوتاه آمده است: «دریافت دوباره مجوز و یا احتمال ممنوعیت اجرای كنسرت بانوان در تالار وحدت صحت ندارد و تالار وحدت همچون گذشته تابع شرایط اخذ مجوز از دفتر شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این تالار با عنایت به شأن و جایگاه خود، همچنان میزبان استادان ممتاز و طراز اول موسیقی كشور ازجمله بانوان هنرمند خواهد بود.»
 
حسین پارسایی حدود یك ماه پیش به عنوان مدیرعامل بنیاد رودكی كارش را آغاز كرد. یكی از مصوباتی كه بنیاد رودكی و تالار وحدت بعد از سكانداری او اتخاذ كرده‌اند مربوط به چگونگی برگزاری كنسرت در تالار وحدت است. بر اساس خبری كه دیروز منتشر شد گروه‌های موسیقی برای اجرا در تالار وحدت باید دوباره از همین تالار مجوز بگیرند.
 
صادق موسوی مدیر تالار وحدت در گفت وگو با ایلنا با تایید این خبر گفت: «در تالار وحدت؛ شورایی متشكل از محمد سریر، حمیدرضا نوربخش، دكتر حقگو، حسن ریاحی و بهنا تشكیل شده است كه وظیفه آنها بازبینی آثاری است كه قرار است در این تالار اجرا شود.» به گفته موسوی هدف از تشكیل چنین شورایی ممیزی آثار نیست «قصد ما ممیزی آثار نیست اما از آنجا كه تالار وحدت برای خود شأن و منزلتی قائل است، لذا هركسی نباید اجازه‌ به صحنه آمدن در آن را داشته باشد.» تالار وحدت یكی از معدود مكان‌های عمومی است كه در آن كنسرت‌های ویژه زنان برگزار می‌شود.
 
در شورایی هم كه تالار وحدت تشكیل داده نام هیچ زنی به چشم نمی‌خورد. پس كنسرت‌های ویژه زنان چگونه بررسی خواهند شد؟ مدیر تالار وحدت به این پرسش اینگونه پاسخ می‌دهد: « آثار بانوان نیز باید از این فیلتر رد شود. این قانون برای همه است و زن و مرد برای ما فرقی ندارد.» خبر نخست با همه حواشی‌اش همین بود كه خواندید. اما آن خبر تكمیلی این بود: «شورای انتخاب تالاروحدت تصمیم گرفت سیستم ارزشگذاری وزارت‌ارشاد را برای انتخاب آثار بپذیرد و از گزینش آثار در تالاروحدت صرف‌نظر كند.
 
اما این تصمیم در دست بررسی است كه آیا بانوان اجازه اجرای كنسرت در تالار وحدت داشته باشند یا نه؟» آنطور كه ایلنا گزارش داده این تصمیم پس از اعتراض هنرمندان با تشكیل جلسه شورای انتخاب تالار وحدت دیروز اتخاذ شده است. حسین مجیدیان مدیر داخلی تالار وحدت درباره موارد تصویب شده در این شورا گفت: «باتوجه به حضور برخی از اعضای شورای انتخاب در تالار وحدت در شورای صدور مجوز در وزارت ارشاد، مقرر شد این قانون كه یك‌ماه از تصویب آن می‌گذرد، لغو شده و همان سیستم ارزشگذاری وزارت ارشاد كه هنرمندان را به هنرمند درجه یك و دو تقسیم می‌كرد، لحاظ شود.
 
یكی از مشكلات ما برای اعمال این قانون؛ به كنسرت بانوان برمی‌گردد كه با اعتراض مخاطبان و حتی این گروه از هنرمندان در رسانه‌های مختلف مواجه شده بود و همگی از اجراهای ضعیف بانوان ناراحت و گله‌مند بودند. در همین راستا؛ در همین شورا مقرر شد مكان‌هایی مانند فرهنگسرای نیاوران و برج آزادی به اجرای كنسرت بانوان اختصاص داشته باشد. لازم به ذكر است كه این قانون هنوز به تصویب رسمی نرسیده است.»