وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

احتمال افزایش 5 برابری قیمت گاز سی.ان.جی CNG

احتمال افزایش 5 برابری قیمت گاز سی.ان.جی CNG
اردشیر دادرس در گفتگو با مهر درباره آخرین رایزنی انجام شده میان فعالان بخش خصوصی و دولت برای افزایش قیمت CNG گفت: تاکنون پیشنهاد جامعی برای افزایش قیمت این حامل انرژی به وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت ارائه شده است.

وی با اشاره به انجام مذاکراتی با برخی از دستگاه‌های دولتی برای چگونگی افزایش قیمت CNG، تصریح کرد: در این مذاکرات پیشنهاد شده است که قیمت ثابتی برای CNG در نظر گرفته نشود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با اعلام اینکه پیش بینی می شود افزایش قیمت این حامل انرژی به صورت شناور و متناسب با قیمت بنزین افزایش یابد، بیان کرد: این احتمال وجود دارد که قیمت CNG حدود 55 درصد کمتر از متوسط قیمت بنزین تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ کدام از سناریوهای افزایش قیمت CNG نهایی نشده است، بیان کرد: در یکی از سناریوهای ارائه شده برای افزایش بهای گاز طبیعی تمامی هزینه های جایگاه داری شامل بهره برداری، تعمیر، نگهداری، بیمه و مسئولیت بازرسی دوره ای تمامی چرخه CNG دیده شده است.

دادرس با تاکید بر افزایش کیفی قیمت CNG با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اعلام کرد: بر این اساس پیشنهاد افزایش قیمت باید مطابق با دو دسته خودروهای عمومی و شخصی دیده شود. وی افزود: در تعیین قیمت فروش CNG به خودروهای عمومی باید با لحاظ کردن مشوقهای مالی انجام شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG با تاکید بر اینکه در مذاکرات انجام شده با دولت برای افزایش قیمت این حامل انرژی سعی شده از آثار تورمی آن در جامعه جلوگیری شود، تبیین کرد: بر این اساس قیمت نهایی CNG نصف قیمت بنزین تعیین خواهد شد.

به گفته وی، اگر قیمت فوب خلیج فارس مبنای افزایش قیمت بنزین قرار گیرد با قیمتهای فعلی بهای CNG تا سقف 225 تا 250 تومان افزایش یابد. دادرس خاطر نشان کرد: در این صورت قیمت فروش CNG به خودروهای عمومی به 120 تا 125 تومان افزایش می یابد.

گفتنی است در حال حاضر هر متر مکعب گاز طبیعی فشرده شده در جایگاه‌ها با قیمت 40 تومان به خودروهای شخصی و عمومی عرضه می شود.

در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 14 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به جایگاه‌های عرضه CNG کشور تحویل می شود که مصرف این میزان گاز در خودروها معادل 12 میلیون لیتر بنزین در روز است.