وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جنایتی که پس از 60 سال آمریکا را مجبور به عذرخواهی کرد

جنایتی که پس از 60 سال آمریکا را مجبور به عذرخواهی کرد
به گزارش بی بی سی،رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه (۱ اکتبر) طی تماس تلفنی با آلوارو کولوم، رئیس جمهوری گواتمالا، از آن واقعه ابراز تاسف کرد و از قربانیان آن معذرت خواست.

این اقدام پس از آن انجام شد که سوزان روربی، استاد کالج ولسلی در ایالت ماساچوست جزئیات تحقیقات شش دهه پیش پزشکان وابسته به وزارت بهداشت آمریکا در گواتمالا را منتشر کرد.

او در مقاله اش تحقیقات در گواتمالا که بر روی زندانیان و بیماران روانی انجام شده بود را با آزمایش مشابهی بر روی سیاه پوستان در ایالت آلابامای آمریکا مقایسه می کند.

این محقق آمریکایی می نویسد که دکتر جان کاتلر و همکارانش بین سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ حداقل ۶۹۶ گواتمالایی که از ماهیت آزمایش مذکور اطلاع نداشتند را ابتدا از طریق روسپی ها یا راه های دیگر به بیماری های مقاربتی آلوده و سپس به آنان داروی پنیسیلین تزریق می کردند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت که این آزمایش ها "غیر اخلاقی" و "منزجر کننده" بوده است.

هیلاری کلینتون در بیانیه ای مشترک با کاتلین سبه لیوس، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا نوشت: "ما از اینکه چنین تحقیقات ناشایستی تحت عنوان بهداشت عمومی انجام شده است به شدت بهت زده و خشمگین هستیم".

دولت آمریکا در بیانیه ای که برای عذرخواهی منتشر کرده، اطمینان داده است که مسئولان و مقررات فعلی در آمریکا اجازه تکرار چنین آزمایش هایی را نمی دهند.

ناظران می گویند که وقوع این ماجرا در گواتمالا به ویژه از حساسیت بالایی برخوردار است.
 
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) در سال ۱۹۵۴ از طریق کودتا ژاکوب آربنز، رئیس جمهوری وقت گواتمالا را از قدرت سرنگون کرد.