وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برنده جایزه صلح نوبل 2010 مشخص شد!

برنده جایزه صلح نوبل 2010 مشخص شد!
رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان نامزد جایزه صلح نوبل شد.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، نام «سیما سمر» سال گذشته هم در فهرست نامزد‌های جایزه صلح نوبل بود و تا فهرست نهایی که در آن سه كاندید بیشتر نبودند نیز پیشرفت اما سرانجام این جایزه نصیب رئیس‌جمهوری آمریکا شد.

«لیوزیاوبو»، یکی ازمنتقدان دولت چین و «سویتلانا کنوش ینا»، فعال حقوق بشر در روسیه از دیگر نامزد‌های مطرح دریافت جایزه صلح نوبل سال جاری هستند.

اما «کریستیان برگ هارپویکن»، رئیس انستیتو صلح در اوسلو، نهادی که در مورد جایزه صلح همیشه پیش‌بینی‌های درست کرده است، می‌گوید كه برای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۰ میلادی سیما سمر شانس بیشتری دارد.
سیما سمر در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط دولت افغانستان برای احزار مقام کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز معرفی شده بود.
در بیانیه‌ای كه وزارت خارجه افغانستان در این‌باره منتشر کرده، آمده است: «این انتخاب بی‌نهایت مناسب خواهد بود.»
سیما سمر در سال ۱۹۵۷میلادی در ولایت «غزنی» افغانستان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه کابل به پایان رساند.
وی از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ میلادی، زمانی که افغانستان درگیر جنگ بود، در خارج از این کشور اقامت داشت و در عرصه‌های اجتماعی به پناهجویان افغان در کشورهای خارجی کمک می‌کرد.
پس از فروپاشی حکومت طالبان در افغانستان، گروه‌های افغان شرکت کننده در اجلاس بن و سازمان ملل متحد سیما سمر را در ماه دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی به معاونت رئیس دولت و سپس، نخستین وزیر امور زنان افغانستان انتخاب كردند.
سمر بعد از پایان کار دولت موقت افغانستان به ریاست کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور منصوب شد.
وی در عین حال، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در سودان است.
سمر تا كنون ده‌ها جایزه بین‌المللی در عرصه فعالیت‌های حقوق بشری را از آن خود کرده است.