وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تناسب اندام با فرمول تقلبی

تناسب اندام با فرمول تقلبی
این روزها شاید کمتر کسی تبلیغات لوازم تناسب اندام و لاغری را در پایگاه‌های خبری، روزنامه‌ها، مجلات، اینترنت و ماهواره‌ها ندیده باشد، تبلیغات اغواکننده‌ای که اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان را به سمت خود جذب کرده است.
 
براساس آمار وزارت بهداشت و درمان بیش از 27 درصد مردان و 40 درصد زنان کشور چاق هستند که در این میان 70 درصد زنان 15 تا 24 ساله و 17 درصد مردان کشور از کم تحرکی چاق شده‌اند.

افزایش روزافزون گرایش جوانان به تناسب اندام و لاغری سبب شده تا برخی افراد سودجو در جهت پرکردن جیب‌های خود از این فرصت استثنایی سوء‌استفاده‌ کنند و سلامت جوانان را در معرض خطر قرار دهند.

استقبال افراد از لوازمی مانند کمربند، گوشواره، چسب و ژل در شرایطی صورت می‌گیرد که به اعتقاد پزشکان این کالاها تنها در کوتاه‌مدت اثر دارند، زیرا منجر به از دست‌رفتن آب بدن می‌شوند و با چند روز استفاده یکی دو کیلویی از وزن افراد کم می‌کنند اما بلافاصله بعد از نوشیدن آب، فرد به وزن اولیه‌اش برمی‌گردد.

اعتیاد به شیشه از طریق قرص‌های لاغری
دکتر مجید ابهری مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با شبکه ایران می‌گوید: طبق آمار به دست آمده 80 درصد از کمربندهای لاغری نه تنها باعث لاغری نشده، بلکه موجب آسیب‌های جسمانی می‌شوند و متاسفانه گسترش تبلیغات ماهواره‌ای و عرضه اقلام دارویی و پزشکی از این رسانه‌ها سبب شده تا سلامتی مردم به خطر بیفتد.

به گفته وی، از آنجا که تبلیغات ماهواره‌ها اقدام زیان‌آور و آزاردهنده را به عنوان فرایندهای شفابخش و خارجی معرفی می‌کنند عده‌ای از مردم به اعتبار خارجی‌بودن و اینکه ماهواره تبلیغات آن را می‌کند اقدام به تهیه این لوازم می‌کنند در حالیکه تنها آدرس موجود از این محصولات یک خط تلفن است و آن هم هر لحظه ممکن است قطع شود.

این متخصص علوم‌رفتاری و آسیب‌شناسی اجتماعی می‌افزاید: داروهای لاغری که به صورت قرص و یا کپسول هستند دارای مواد مخدر شیشه بوده و باعث زیان‌های روحی و جسمی می‌شوند، همچنین ژل‌های لاغری و کرم‌های لاغرکننده موضعی که معلوم نیست محتوای آنها چیست، بافت‌های چربی زیر پوست را از یک محل به تمام بدن منتقل می‌کنند و باعث مشکلات دیگر می‌شوند.

مسئولان هوشیار باشند
ابهری می‌گوید: در کنار این مواد مشکل‌ساز، ابزار فنی مانند کمربندلاغری که با ضربات الکتریکی باعث شکستن چربی‌های زیر جلد و ورود آنها به تمام بدن و خون می‌شود وجود دارد که سبب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در مصرف‌کنندگان می‌شود.

وی عنوان می‌کند: اینگونه کمربندها و لوازم لاغری که با قیمت‌های کلان عرضه می‌شود، معلوم نیست توسط کدام سازمان یا نهاد پزشکی مورد تایید قرار گرفته و چرا نهادهای انتظامی با عرضه آنها مقابله نمی‌کنند.

دکتر سیدضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی نیز درخصوص تبلیغات غلط و بسیار اغواکننده عاری از واقعیت برخی رسانه‌ها به شبکه ایران می‌گوید: به دلیل این تبلیغات نادرست رسانه‌هاست که بیشتر مراجعه‌کنندگان به متخصصان تغذیه درخواست لاغری سریع و جادویی دارند و علاوه بر تهیه برنامه کاهش‌دهنده وزن خواهان مصرف داروهای لاغری و روش‌های معجزه‌آسا هستند.

وی می‌افزاید: در صورتی که این افراد با توجه به سن، جنس و مقدار اضافه وزن و درجات چاقی که دارند، می‌توانند بدون هیچ دارویی با استفاده از روش‌های دیگری تنها با پیروی‌کردن دقیق از روش‌های اصولی و رعایت کامل چند دستورالعمل ساده و کاملا قابل اجرا به طور تدریجی چربی‌های اضافه انباشته شده را از خود دور کنند.

مظهری ادامه می‌دهد: آنان می‌توانند هر هفته بیشتر از هفته قبل خود را به سوی اندام موزون برسانند و احساس سلامت بیشتر کنند همچنین نباید گول تبلیغات کذب لاغری را بخورند.

تناسب اندام با اعمال شاقه
به گفته اکثر متخصصان تغذیه و رژیم‌درمانی استفاده از لوازم لاغری مانند گوشواره، گن، کمربند و چسب تنها در مدت زمان اندکی سبب لاغری افراد همراه با عوارض می‌شود که البته با نوشیدن آب و پس از مدتی کوتاه فرد به وزن اولیه خود باز می‌گردد، به عنوان نمونه آنان در خصوص کمربندهای لاغری بر این باورند که این کمربندها تنها موجب چروکیده و کوچک‌شدن سایز سلول‌ها به طور موقت می‌شود و تاثیری در کاهش وزن ندارند.

به اعتقاد کارشناسان این لاغری موضعی و چروکیده‌شدن سلول‌ها موجب مرگ تعدادی از آنها شده و به بدن فرد صدمه وارد می‌کند، بنابراین بهتر است برای کاهش وزن واقعی تغییراتی را در شرایط زندگی، روش و مقدار مصرف غذا ایجاد کنیم.

به نظر می‌رسد، سوء‌استفاده‌کنندگان از سلامت مردم، در سایه غفلت مسئولان و متولیان امر همچنان به فکر انباشت درآمد هستند و هیچ توجهی به آثار زیانبار استفاده از لوازم لاغری در مصرف‌کنندگان ندارند به طوری که معضل چاقی و گرایش به تناسب‌اندام در اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان سبب شده تا افراد سودجو با تبلیغات کذایی که به گفته اکثر پزشکان جنبه علمی ندارد، دکان پرسودی را برای خود ایجاد کنند.