وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

هفت مورد اورژانسی برای کودکان

هفت مورد اورژانسی برای کودکان
اشكال در تنفس، زمین خوردن در پارك و… اما آیا والدین واقعا می‌دانند كه چه زمانی باید با اورژانس تماس بگیرند و در واقع كدام مورد اورژانس است؟
این كابوسی برای هر پدرو مادری است یك مشكل اورژانس برای كودك كه مجبورتان می‌كند 115 را بگیرید.
در این مقاله با 7 موقعیت اورژانس در كودكان آشنا می‌شویم:
1) دیسترس تنفسی:
دیسترس تنفسی به معنی اشكال در نفس كشیدن و نیاز به اكسیژن بیشتر است. دلایل ایجاد اشكال در تنفسی شامل گیر افتادن غذا یا حجم در گلو، آسم، عفونت یا ذات‌الریه یا پنومونی است.

علایم دیسترس تنفسی شامل سرفه، خس‌خس سینه، نفس كشیدن به سختی و استفاده از عضلات گردن و قفسه‌سینه برای كمك به نفس كشیدن بهتر است. كبود شدن و خرخر از نشانه‌های دیگر است.

در این صورت:- تعداد نفس‌ها بیش از 50 تا 60 تا در دقیقه است- كبودی مخصوصا در اطراف دهان- بیماری به جای بهتر شدن بدتر می‌شوداگر این علایم در كودكتان ایجاد شد، سعی نكنید كودك را سوار ماشین كنید، آمبولانس خبر كنید آمبولانس‌ها دارای وسایل مجهز به دستگاه اكسیژن هستند و با ایمنی كامل كودك را به بیمارستان منتقل می‌كنند.

2) شكستگی استخوان:
شكستگی استخوان هم یك مورد اورژانس در كودكان است. وقتی صدمه‌ای به كودك وارد می‌شود و استخوان بدنش می‌شكند اگر چه حیاتش تهدید نمی‌شود اما كودك باید فورا به بیمارستان منتقل شود. والدین می‌توانند با رعایت احتیاط كودك را سوار خودرو كرده و او را منتقل كنند اما بهتر است با اورژانس تمام بگیرند. بنابراین وقتی شكستگی خیلی شدید است كه درد قابل كنترل نیست. یا وقتی استخوان از پوست خارج شده است یا تصادف طوری بوده كه ضربه‌ سر و گردن وارد شده است حتما باید به اورژانس خبر داد.

3) استفراغ و اسهال
استفراغ همراه اسهال یك مورد اورژانس در كودكان است چرا كه می‌تواند سبب كم‌آبی كودك شود،اگر كودك قادر نیست چیزی را در دهان و معده نگه دارد یا دچار اسهال شدید است، نشانه‌های كم‌آبی را بررسی كنید، اینها شامل چشم‌های گودافتاده، دهان خشك و كاهش میزان ادرار است.- كودك به شما پاسخ نمی‌دهد- انقباض‌های شدید و درد شكمی وجود دارد. البته درد شكم ممكن است با آپاندیسیت یا سنگ كلیه هم ارتباط داشته باشد.

4) صرع و تشنج در نوزادان و نوپایان،
افزایش سریع دمای بدن می‌تواند سبب تشنج شود. بسیاری از تشنج‌ها مرتبط تب فورا خاتمه پیدا می‌كند و اورژانس نیست در هر حال وقتی كودك دچار تشنج مرتبط تب درگذشته شده حتما آن را جدی بگیرید و حتما این موضوع را با پزشك در میان بگذارید. اگر تشنج بعد از 3 تا 5 دقیقه متوقف نشد .اگر كودك دچار اشكال در تنفس و كبودی شد حتما با اورژانس تماس بگیرید.

5) زمین خوردن :
افتادن و زمین خوردن از ارتفاع می‌تواند موجب صدمه به سر، نخاع یا ارگان‌های داخلی شود اگر به آسیب به این قسمت‌ها شك كردید با كودك صحبت كنید تا مطمئن شوید به طور صحیح به سوالاتتان پاسخ می‌دهد.اگر- كودك بیش از یك بار استفراغ كرد- هوشیاری‌اش را از دست داد- از كرخی یا سوزن‌سوزن شدن شكایت داشت- به صدمه‌های داخلی مشكوك شدید- به صدمه به سر، گردن و نخاع شك كردیدحتما به اورژانس زنگ بزنید.

 6) بریدگی‌ها خون‌ریزی‌ها :
اگر كودكتان دچار خون‌ریزی‌ شد، روی قسمت زخمی را محكم فشار دهید و زخم را كاملا بررسی كنید. كودكانی كه زخمشان با چسب بسته شده و خون‌ریزی كم می‌شود را می‌توان با ماشین شخصی به بیمارستان برد. اگر كودك مبتلا به اختلال‌های خون‌ریزی‌دهنده است و دچار بریدگی و زخم شدهو اگر خون‌ریزی بند نمی‌آید حتما به اورژانس اطلاع دهید.

7) مسمومیت‌ها:
مسموم شدن كودكان سناریوی ترسناكی است. كودك به سراغ كابینت داروها می‌رود و شربت یا قرص خطرناكی را می‌خورد. اولین‌كاری كه باید پس از وقوع مسمومیت رخ می‌دهد اطلاع به مركز مسمومیت‌ها یا اورژانس است.