وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فروخته شدن زعفران تقلبی با طعم خون گاو!

فروخته شدن زعفران تقلبی با طعم خون گاو!
سودجویان با گل خشت که بسیار شبیه زعفران است و اضافه کردن مقداری مواد غیرمجاز و در نهایت خواباندن آن در خون گاو اقدام به ارائه زعفرانی تلقبی و توزیع در جامعه به ویژه کرمان با نامهای تجاری معروف کرده اند که سلامت مردم را تهدید می کند.

زعفران ایران از گذشته تاکنون در کنار فواید دارویی به عنوان بهترین و گرانترین ادویه غذا شهرت داشته و از این گیاه در غذاهای ایرانی استفاده می شود. هر چند ایران یکی از اصلی ترین تولید کنندگان این ادویه مشهور و خوش رنگ است اما متاسفانه عدم وجود یک برند ملی برای صادرات این محصول و همچنین عدم بسته بندی مناسب به این صنعت ضربه زنده است به گونه ای که طی هفته های اخیر عرضه عمده زعفران تقلبی در استان کرمان منجر به ابراز نگرانی برخی از مسئولان شده است.

سودجویان با استفاده از گل خشت که بسیار شبیه به زعفران است و اضافه کردن مقداری مواد غیرمجاز و در نهایت خواباندن آن در خون گاو اقدام به ساخت زعفران تلقبی و توزیع در جامعه به وسیله دست فروشان با قیمت بسیار نازل می کنند.

سرهنگ هوشنگ پوررضاقلی چندی پیش در جمع خبرنگاران با اظهار نگرانی از تولید برخی موادغذایی تقلبی گفت: «در بازرسیها و دقت در اموال دستفروشان نمونه ای زعفران تقلبی که با قیمتی پایین تر نسبت به زعفرانهای واقعی فروخته می شد کشف شد که پس از آزمایش توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان مشخص شد این زعفرانها تقلبی بوده و از خواباندن گل خشت که نوعی گیاه رنگی است در خون گاو تولید شده اند و در صورت مصرف ضایعات جسمانی در انسان برجای می گذارد.»

رئیس پلیس آگاهی کرمان با اشاره به اینکه هر ارزانی بدون علت نیست گفت، مردم نباید با خرید مواد غذایی نظیر زعفرانهای تقلبی یاد شده از دستفروشان سلامت خود و خانواده را به خطر مواجه کنند.

از سوی دیگر بهداشت محیط استان کرمان با اظهار بی اطلاعی از فروش چنین زعفرانهایی در دستفروشیهای شهر فقط بر نظارت اداره بهداشت تاکید کرده و آن را کامل می دانند در حالیکه بعضا دستفروشیها در ساعات ابتدایی شب با حضور در اماکن عمومی نظیر بازار نسبت به فروش انواع مواد خوراکی اقدام می کنند و با توجه به عدم نظارت کافی توسط بهداشت به دستفروشان هر روز گزارش جدیدی درباره فروش موادغذایی توسط دستفروشان و غیربهداشتی بودن این مواد خوراکی منتشر می شود که نگران کننده است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمان در این زمینه اظهارداشت: «بازرسان بهداشت محیط ماهانه تمام موادغذایی و حتی مواد اولیه تولید غذا را در رستورانهای شهر به طور مداوم بررسی می کنند و در صورت مشاهده تقلب فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شود.»

محمد نوحی افزود، برخی افراد زعفران را با رنگ تقلبی ارائه می کنند و یا گل خشت و کلاله ذرت را با زعفران مخلوط می کنند که مرکز بهداشت با تمام موارد فروش مواد مصنوعی رنگی برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد که فروش مواد رنگی غیرمجاز خوراکی برای تهیه مواد غذایی طبق ماده یک قانون مربوط به موادغذایی و آرایشی جرم است و استفاده در رستورانها یا قنادیها و اماکن عمومی نیز ممنوع است و با هر مورد تخلف به شدت برخورد می شود.

نوحی اضافه کرد، هر جا که بازرسان بهداشت تایید کنند به معنی تایید کامل کار و سلامت آن مکان نیست بلکه بعضا موارد تخلف شاید گزارش نشوند که مردم می توانند با تماس با مرکز بهداشت موارد تخلف را گزارش دهند.

وی درباره فروش ناس و پمپرک به عنوان دو ماده مخدر در اغذیه فروشیها گفت: «این مسئله با کمک نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر بررسی می شود و اگر موردی گزارش شود با فروشندگان این ماده غذایی برخورد و فروشنده را به مراجع قضایی ارجاع می دهیم.»