وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خواص درمانی گیاه شیرین بیان

خواص درمانی گیاه شیرین بیان
معمولا این گیاه را برای درمان درد معده می شناسیم اما چه فواید سودمند دیگری برای این گیاه وجود دارد؟

مهمترین خاصیت شیرین بیان، درمان زخم و سرطان معده است.

گیاه دارویی شیرین بیان با نام علمی glycyrrhize globra گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در اکثر نقاط کشور ایران می‌روید، شیرین بیان گیاهی چندساله و دارای ساقه‌ای به طول یک متر است که در نواحی معتدل تا ارتفاع 2 متر می‌رسد.

برگ‌های این گیاه مرکب از تعدادی برگچه‌های سبز رنگ است. گل‌های این گیاه به رنگ بنفش، سفید و زرد است.

ریشه شیرین بیان به طور خیلی عمیق در زمین فرو می‌رود. پوسته ریشه این گیاه قهوه‌ای سیر و سیاه است و مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر می‌کند.

شیرین بیان
محمدامیر راشکی، مسؤول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت‌ وگو با ایسنا افزود: مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیداً کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود، درمان کننده زخم معده و سرطان معده است و برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز به مقدار یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید، شخص معالجه خواهد شد.

وی در این رابطه گفت: شیرین بیان را به صورت قطعات کوچک به قطر 5/0 سانتی متر و طول 5/1 سانتی متر به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

وی گفت: زخم‌ها و تاول‌های پوست را با چای شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شود.

راشکی بیان کرد: گیاه شیرین بیان ملین است و معمولاً آن را با گیاهان دیگر مخلوط می‌کنند که انقباضات را کم می کند.

وی در ادامه گفت:  برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را باید مکید تا برطرف شود.

وی افزود: این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند تنگی نفس را تسکین می‌دهد و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

وی تاکید کرد: این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند و برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

وی ادامه داد: اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید برای لاغری موثر است.

وی گفت: برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

وی افزود: برای درست کردن شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و دریک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد و برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

وی اظهار کرد: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

وی ضمن اشاره به این که نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، اظهار کرد: استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.