وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رژیم غذایی ضد پیری و فرسودگی

رژیم غذایی ضد پیری و فرسودگی
درصورتیکه احساس می کنید بدون علت و زودتر از سن خود در حال پیر شدن هستید و یا دارای بیماری مزمنی می باشید به این رژیم غذایی توصیه شده عمل نمایید.

 امید تا عمل نمودن به این توصیه ها تندرستی برای همه ما که در جوامع متمدن و امروزی با سرعت به سمت پیری گام بر می داریم ، به ارمغان آید .

۱- میوه و سیزیجات بخورید:
باید بدانید که میوه و سبزیجات در صف اول موادی قرار دارد که می تواند پیری را به تعویق درآورد. با خوردن آنها می توان بیشترین مقادیر آنتی اکسیدانتها را جذب بدن نمود. سعی کنید از همه نوع میوه و سبزی ۵ وعده در روز مصرف نمایید. این مواد خون را از آنتی اکسیدانتهای قوی که با رادیکالهای آزاد مقابله می نمایند ، اشباع می سازد.
 
با مصرف میوه و سبزی در مرحله جوانی از بسیاری از آسیبها از جمله انسداد شریانها ، و تخریب سلولی می توان جلوگیری نمود. حتی در پیری نیز با مصرف این مواد به سلولهای بدن در مقابله با پیشرفت بیماری ها می توان یاری رساند.

۲- ماهی بخورید:
حداقل دو یا سه وعده در هفته ماهی بخورید. همه انواع ماهی ها مفیدند اما ماهی های پرچربی مانند ماهی آزاد ، خال مخالی ، ساردین، شاه ماهی و تن حداکثر مقدار اسیدهای چرب امگا-۳ را دارا می باشند.

۳- چای بنوشید:
از میان انواع نوشیدنی ها ، چای بخصوص نوع سبز آن بعلت داشتن مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدانتهای ضد پیری توصیه می شود.

۴- غذاهای محتوی سویا بخورید:
در صورتیکه خوردن غذاهای محتوی سویا برای یکبار در روز برایتان مقدور نیست، ۲ یا ۳ بار در هفته از آنها استفاده کنید. این ماده غذایی مفید دارای آنتی اکسیدانتهای بسیاری است که که گمان می رود مانع ابتلا به برخی سرطانها میگردد.

۵-از مصرف غذاهای پرکالری بکاهید:
تا اندازه ای کالری مصرف کنید که برای رشد و تغذیه مطلوب مناسب باشد. اگر پس از دوران بلوغ از مصرف کالریها بکاهید و وزنی کمتر از حد عادی داشته باشید در این صورت به حفظ جوانی و طولانی نمودن عمر خود کمک زیادی نموده اید.
توجه نمایید که کودکان رو به رشد یا افراد پیر و یا بیمار به میزان کالری بیشتری نیاز دارند.

۶-از مصرف چربیهای مضر خودداری کنید:
از مصرف چربیهای تخریب کننده سلولها مانند چربی گوشت قرمز و محصولات لبنی به ویژه چربیهای اشباع چند زنجیره ای و چربیهای هیدروژنه موجود در مارگارین ، روغن های گیاهی و چربی غذاهای آماده پرهیز کنید. و منحصرا” از روغن زیتون ، روغن کانولا، وسایر روغن های غیر اشباع تک زنجیره ای مانند ماکادامیا و روغن میوه های مغز دار مثل فندق و گردو استفاده کنید.

۷-از مصرف گوشت بکاهید:
از مصرف گوشت اجتناب کرده یا از میزان مصرف آن بکاهید و یا آنرا به طریقی بپزید که حتی الامکان از تولید رادیکالهای آزاد جلوگیری نمایید .

۸-مضرات الکل را در نظر داشته باشید:
از مصرف الکل که خود عامل تولید کننده رادیکالهای آزاد است اکیدا” بپرهیزید.

۹-از مصرف شیرینی فراوان بکاهید:
از مصرف بی رویه شکر یا دیگر هیدراتهای کربن نظیر فروکتوز بکاهید . زیرا سبب افزایش میزان انسولین خون شده و به شریانها آسیب می رساند

۱۰-سیر بخورید:
سیر حاوی آنتی اکسیدانتهای گوناگونی است که بر اساس تحقیقات انجام شده می تواند از سرطان، اختلالات مغزی ناشی از پیری و انسداد شریانها جلوگیری نماید.مصرف یک حبه سیر در روز بصورت خام یا پخته مقدار مورد نیاز این آنتی اکسیدانتها را به بدن می رساند.
 
شاید این سؤال برای شما مطرح گردد که از چه زمانی باید شروع به مصرف مکمل های ضد پیری نمود؟
محققین معتقدند از هنگام لقاح پیری آغاز می گردد لذا این که شما ۱۸ ساله باشید یا پیر تر مهم نیست بهر حال شما حداقل ۷و۸ یا حتی ۹ دهه فرصت دارید تا از تخریب سلولها که منجر به پیری زودرس میگردد جلوگیری و پیشگیری نمایید قطعا” بهتر است از سنین پایین تر شروع به مصرف مکمل های ضد پیری نمایید. پژوهش ها نشان داده است خوردن مکملها طی مدت ۱۵ سال ، تاثیر بیشتری از مصرف یکساله آن دارد. حتی مصرف گاه به گاه آن بهتر از هرگز مصرف نکردن آن است.

ویتامین ها و مواد معدنی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و روند پیری را کند می نماید و از بسیاری از شکستگیهای استخوانها و ناتوانیهای غیرقابل درمان حتی در افراد بالای ۸۰ سال جلوگیری می نمایند. لذا عاقلانه است که پیش از پیر شدن توجه خاصی به رژیم غذایی خود داشته باشیم و برمصرف مواد مغذی بیافزاییم.

توصیه متخصصان به کودکان:
برخی از متخصصان معتقدند خوراندن آنتی اکسیدانتها اعم از ویتامین یا مواد معدنی به کودکان بصورت قرص یا شربت از همان دوران طفولیت ممکن است آنها را از پیری زودرس و بیماری های مربوط به آن برحذر دارد.

 
طبق تحقیقات انجام شده بسیاری از کودکان دجار کمبود ویتامینهای عمومی هستند که این مسئله موجب مستعد بودن آنها در ابتلا به عفونتها و بیماریهای دیگر می شود لذا مصرف روزانه یک قرص مولتی ویتامین که حاوی ۱۰۰% مقدار مجاز توصیه شده باشد می تواند از بروز چنین اختلالاتی جلوگیری نماید. توصیه می شود در هر حال جهت تشخیص نیاز کودکان خود به مکمل ها حتما” با متخصص کودکان مشورت نمایید.

دختران جوان توجه نمایند:
تحقیقات نشان داده است زمان مناسب برای جلوگیری از پیر شدن استخوانها و تضمین قدرت آنها ، دقیقا” قبل یا هنگام بلوغ است. از اینرو مکملهای کلسیم برای دختران جوان ، خصوصا” از تضعیف و تجزیه استخوانها در پیری جلوگیری می نماید.

همچنین نکته شگفت آور اینکه از سنین ۱۴ تا ۲۵ سال ، زمینه بروز سرطان پستان در خانمها فراهم می شود. بنا بر یافته های علمی ، یک برنامه غذایی ضدسرطان شامل مقادیر زیاد میوه و سبزی و آنتی اکسیدانتها در اواخر بلوغ و اوایل جوانی می تواند در جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان مؤثر باشد.

توصیه به زنان باردار:
قطعا” خوردن ویتامین ها بخصوص اسیدفولیک در روزهای اول بارداری و حتی پیش از آنکه فرد متوجه بارداری خود شود ، قادر به جلوگیری از بیماری هایی نظیر اسپینا بیفیدا می باشد. این بیماری در اثر اتصال ناکامل مغز و طناب نخاعی ایجاد می گردد از اینرو همه زنان بار دار باید در دوران بارداری حداقل از یک قرص مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی که محتوی ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک می باشد مصرف کنند. نوع مکمل مصرفی در دوران بارداری باید توسط متخصص زنان و زایمان تجویز گردد.

برخی از متخصصان مصرف مکمل مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی را در طول بارداری توصیه می کنند ولی باید توجه نمود مقادیر زیاد ویتامین A از نوع رتینول ( نه بتاکاروتن) در دوران بارداری مضر بوده و از مصرف آن باید خودداری نمود.

نظریه های گوناگون نشان می دهد تماس آنتی اکسیدانتها با جنین در رحم مفیداست. با این وجود از آنجاکه اطلاعات دقیقی در مورد تاثیر آنتی اکسیدانتها بر روی جنین انسان در دست نیست ، به درستی مشخص نمی باشد که چه مقادیری از آنتی اکسیدانتها و دیگر مکملها مفید یا مضر می باشد لذا متخصصین توصیه می نمایند زنان باردار از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدانتها استفاده نمایند و جهت مصرف مکملها وویتامین های گوناگون جز با توصیه پزشک متخصص اقدام به مصرف ننمایند.

 
بخصوص درصورتیکه زنان بار دار دارو مصرف می نمایند باید به این نکته توجه داشته باشند که ممکن است مکملها وداروهای مصرفی بریکدیگر اثر متقابل داشته باشند لذا مشورت با پزشک قبل از اقدام به مصرف مکملها توصیه می شود.
توصیه آخر
درصورتیکه از مکمل ها استفاده می نمایید به تاریخ انقضاء آنها توجه نمایید و پس ازپا یان تاریخ از آنها استفاده ننمایید. به منظور آنکه مکملها به نحو مؤثری جذب بدن شوند ، همراه با غذا آنها را بخورید و هرگز با معده خالی از آنها استفاده نکنید. برای جذب بهتر بتاکاروتن محلول در چربی، ویتامین A، E، D کمی چربی بخورید.