وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تماشای بیش از حد تلویزیون عامل تاخیر یادگیری زبان در نوزادان

پژوهشگران آمریكایی در تحقیقات خود نشان دادند تماشای بیش از حد تلویزیون در نوزادان موجب تاخیر در توسعه شناختی و یادگیری زبان می شود.

در 30 درصد از خانواده های غربی تلویزیون در تمام ساعاتی كه اعضای خانواده در خانه حضور دارند روشن است. روشن بودن تلویزیون می تواند موجب تاخیر یادگیری زبان در نوزادان شود.

محققان دانشگاه واشنتگتن در تحقیقات خود برای 329 نوزاد بین دو تا 24 ماه آزمایش ضبط آواهای كلامی را كه در طول روز از خود ساطع كرده و یا آنها را درك می كنند تجویز كردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد برای هر ساعتی كه تلویزیون در خانه روشن بود به طور متوسط نوزادان قادر نبودند 770 لغت را از مجموع لغتهایی كه والدین آنها می گفتند درك كنند كه این كاهش برابر با حدود هفت درصد از مجموع ارتباط میان كودكان و والدین آنها بود.

براساس گزارش تایم، در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند: "این كاهش می تواند به این دلیل باشد كه والدین در زمان روشن بودن تلویزیون كمتر از ارتباطات كلامی با كودك خود استفاده می كنند."

تحقیقات دیگری كه در گذشته انجام شده بود نشان می داد نوزادانی كه ساعات طولانی در مقابل صفحه تلویزیون قرار می گیرند با اختلال كاهش دقت، بی خوابی و مشكلات اضافه وزن و به خصوص تاخیر در توسعه زبان مواجه می شوند.

 

پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز