وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کشورهای دارای بزرگترین مغزهای جهان

کشورهای دارای بزرگترین مغزهای جهان
بررسی آرشیو وب سایت بنیاد نوبل نشان می دهد طی 109 سال گذشته آمریکا با دریافت بیشترین جوایز نوبل در زمینه های مختلف، بزرگترین مغزهای جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، جوایز نوبل که از سال 1901 تا به حال به صورت سالانه به منظور قدردانی از تلاشهای خردمندانه بشر به اندیشمندان و دانشمندان برتر جهان اهدا شده است، توسط آلفرد نوبل پایه گذاری شد. مخترع و سازنده سلاح های جنگی از کشور سوئد که در وصیت نامه اش درخواست کرده بود تمامی ثروتش به ایجاد و اختصاص جوایزی ارزشمند به افرادی که بیشترین و بالاترین سود را به نوع بشر رسانده اند اختصاص داده شود.

طی 109 سالی که از اهدای اولین جوایز نوبل می گذرد بیش از 500 جایزه به افراد مختلف اختصاص داده شده است اما کدام کشور بیشترین این جوایز را به خود اختصاص داده است؟ بر اساس آمار دریافت جوایز نوبل توسط دانشمندان کشورهای مختلف لیستی از کشورهایی که با دریافت بیشترین نوبلها بزرگترین مغزها را به خود اختصاص داده اند را به دست خواهید آورد.

با در نظر گرفتن 323 جایزه نوبلی که طی 109 سال دریافت شده است ظاهرا می توان گفت ایالات متحده آمریکا با داشتن بیشترین تعداد نوبلهای دریافتی در میان دیگر کشورها از بزرگترین مغزها برخوردار است. در پی آمریکا، کشور بریتانیا است که تا کنون 117 نوبل دریافت کرده و در پی بریتانیا نیز کشورهای آلمان با 103 مدال، فرانسه با 57 مدال و سوئد با 28 مدال به برترین کشورهای دریافت کننده مدالهای ارزشمند نوبل تبدیل شده اند.

با این همه با وجود ضعف فرانسه در دریافت نوبلهای پزشکی، فیزیک و شیمی در زمینه ادبیات این کشور از دیگر کشورها سبقت گرفته و بیشترین نوبلهای ادبیات را طی این 109 سال به خود اختصاص داده است. به طور کلی 69 کشور یا قلمرو وجود دارند که شهروندان آنها موفق به دریافت مدالهای طلایی نوبل شده اند، از سنت لوچیا گرفته تا پرو که زادگاه برنده نوبل ادبیات سال 2010 ماریو بارگاس یوسا به شمار می رود.

با توجه به این نمودار آمریکا در دریافت نوبلهای صلح، پزشکی، شیمی، فیزیک و اقتصاد از بریتانیا، آلمان، فرانسه و سوئد پیشی گرفته و پیشتاز است اما نتوانسته رقیب سرسخت خود را در زمینه ادبیات شکست دهد و می توان گفت فرانسه در این زمینه به آمریکا برتری مطلق دارد.

بریتانیا و آلمان با یکدیگر رقابتی شدید دارند، میزان دریافت نوبلهای صلح و پزشکی بریتانیا و شیمی و فیزیک آلمان در یک سطح قرار دارد اما بریتانیا در اقتصاد و ادبیات نیز بر آلمان غلبه کرده و رتبه دوم برترین مغزهای جهان را از آن خود کرده است.

برتری فرانسه نسبت به آلمان تنها در دریافت نوبلهای صلح و ادبیات بوده و تنها ضعف آمریکا نیز نسبت به بریتانیا و فرانسه در زمینه دریافت نوبل ادبیات بوده است.

به گزارش مهر، در بخشی دیگر از این نمودار مشخص شده که تعداد برندگان نوبل زن با برندگان نوبل مرد به هیچ وجه قابل مقایسه نیست: از سال 1901 تا به حال 765 مرد و تنها 41 زن موفق به دریافت نوبل شده اند. همچنین تصاویر جوانترین و مسن ترین برندگان نوبل از دیگر بخشهای قابل توجه این نمودار است که بر اساس آن "لارنس براگ" در سن 25 سالگی و در سال 1915 با دریافت نوبل فیزیک به عنوان جوانترین برنده نوبل و "لنوئید هورویچ" 90 ساله در سال 2007 با دریافت نوبل اقتصاد به عنوان مسن ترین برنده نوبل تاریخ شناخته می شوند.

کشورهای کانادا، نروژ، روسیه، و سوئیس نیز در بخشهایی از این نمودار نمایان شده اند که بر اساس اطلاعات ارائه شده، تنها کانادا و نروژ در زمینه نوبل اقتصاد برتر از فرانسه، آلمان و سوئد بوده اند و از سویی دیگر روسیه و فرانسه در زمینه نوبل فیزیک با یکدیگر در یک سطح قرار داشته و در علم اقتصاد نیز کشورهایی مانند فرانسه، المان، سوئد، هلند و روسیه یک نقطه از نمودار را اشغال کرده اند.

برای توضیح کامل تر این نمودار که بر اساس آرشیو بنیاد نوبل تنظیم شده بهتر است بدانید که آخرین برندگان نوبل در سال جاری نیز شامل نمودار می شوند. برندگان به کشورهایی تخصیص داده شده اند که در وب سایت نوبل در بیوگرافی برندگان ذکر شده است و زمانی که در بیوگرافی ها به چند کشور اشاره شده، تمامی این کشورها به عنوان برندگان نوبل محاسبه شده اند.

همچنین زمانی که چند نفر برنده نوبل شده اند کشورهای تمامی این چند نفر در نمودار محاسبه شده است. نوبلهایی که از جانب برندگان آن رد شده اند نیز به نام کشورهای برندگان به ثبت رسیده است اما نوبلهایی که به سازمانها اختصاص یافته به هیچ کشوری ارتباط داده نشده است و در تمامی محاسبات نوبل های دریافتی کشورها، نوبل اقتصاد نیز که در اصل بخشی از جوایز نوبل نیست اما از جانب آکادمی رویال سوئد اهدا می شود، به حساب آمده اند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره