وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دو برابر شدن آمار ابتلا به ایدز با تماس جنسی

دو برابر شدن آمار ابتلا به ایدز با تماس جنسی
فرایند رشد آمار آلودگی از طریق روابط جنسی تحلیل‌های زیادی را می‌طلبد تا بفهمیم واقعا چه اتفاقی افتاده که جامعه‌ای با مشخصه‌های شرعی و اخلاقی ما دچار چنین مشکلی شده است؟

مدتی است که جامعه شناسان و کارشناسان حوزه سلامت، از تغییر فاز نحوه ابتلا به بیماری ایدز در جامعه خبر می دهند. اینکه انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی با افزایش جدی مواجه بوده است.

علی سیف الهی خبرنگار همشهری جوان در گزارش اجتماعی شماره 280 ، به این معضل پرداخته است. او در توضیح ابتدای گزارش خود آورده است: فرار نکنید، واقعیتی است که هست. خطر تا بیخ گوشمان آمده. حلقه روبان قرمز هر روز دارد تنگ‌تر می‌شود. «ایدز» بیمار خودش را انتخاب نمی‌کند. راه‌های انتقال این مریضی کوفتی هنوز همان راه‌هاست که این چندساله روی در و دیوارها دیده‌ و بروشورهایش را در جاهای مختلف گرفته‌ایم و به خودمان زحمت نداده‌ایم تا یک نگاه سطحی به آنها بیندازیم.

اما قیل و قال‌های جدید سر این است که آمارهای تازه نشان می‌دهد که اگر قبلا معتادان تزریقی با اقتدار در رتبه اول مبتلایان بودند و برای خودشان رقیبی نمی‌دیدند، حالا باکنترل انتقال از طریق تزریق و سرنگ، به عنوان دلیل دوم دارد خود نمایی می‌کند. اینها را از آمارهایی که هفته پیش وزارت بهداشت منتشر کرده، می‌توان فهمید.

بخش هایی از این گزارش در ادامه می آید :
ایدز از آن دسته بیماری‌هایی است که هر کسی نمی‌رود مستقیم در چشم دکتر نگاه کند و بگوید «آقای دکتر، ایدز دارم!» دلیل هم دارد.یکی اینکه فردی که ویروس اچ‌آی‌وی (‌HIV) به بدنش وارد شده خیلی زود متوجه قضیه نمی‌شود و دو هفته تا شش ماهی طول می‌کشد. در این دوره که به آن «دوره پنجره» (window period)می‌گویند، شخص آلوده است و می‌تواند دیگران را نیز آلوده کند ولی ممکن است هیچ یک از علائم بالینی و آزمایشگاهی متداول را در خود بروز ندهد.

علت بعدی هم این است که حتی اگر فرد یک بوهایی هم برده و شستش از چیزهایی خبردار شده باشد باز هم احتمالا به خاطر منشا به وجودآورنده مریضی خیلی راغب نیست تا این راز را حتی پیش آقای دکتر هم برملا کند؛ حداقل تا وقتی که قضیه حاد نشده باشد…
 
با این حال اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد مطالعات سال 88 نشان می‌دهد در مجموع 20 هزار و 975 مورد آلودگی به ویروس ایدز در کشور ثبت شده که 76 درصد از این آلودگی در گروه سنی 15 تا 44 سال اتفاق افتاده است. اما در آمار جدیدتری که از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور جمع آوری شده، تا اول تیرماه 89 مجموعا 21 هزار و 435 نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند که 6/92 درصد آنان را مردان و 4/7 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. این یعنی در سه ماه اول امسال 460 مورد جدید ابتلا به این بیماری شناسایی شده که به معنای پنج مورد ابتلا به آلودگی در روز است.

خود وزارت بهداشت هم معتقد است که این اعداد و ارقام خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. دکتر محمدمهدی گویا ـ‌ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت ـ‌ با اشاره به افزایش موارد ابتلا به عفونت ایدز در منطقه مدیترانه شرقی که شامل ایران نیز می‌شود، می‌گوید: «برآورد می‌شود 80 هزار نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور وجود داشته باشند.» این یعنی یک اختلاف 60 هزارتایی با آمار رسمی. در این بین دکتر حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز ایران هم معتقد است که آمار وزارت بهداشت درمورد ایدز مربوط به مبتلایان به این بیماری از سال 65 تاکنون است و به هیچ دردی نمی‌خورد. در واقع ارائه نشدن آمار به‌روز که نشان‌دهنده وضعیت کنونی ابتلا به ایدز در ایران باشد جای سوال است.

جنسی که جور نیست!
«نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» این ترجمه‌ای است که از ایدز (AIDS) شده. ساده‌ترش همان نیست و نابود شدن تدریجی سیستم ایمنی بدن است که انسان را در برابر بیماری‌های ریز و درشت محافظت می‌کند. ماجرای مبتلا شدن به این ویروس از 1960 شروع شد. قرار بود نخستین نمونه‌های واکسن خوراکی فلج اطفال تولید شود. به خاطر همین 400 شامپانزه را شکار کردند و همین شامپانزه‌های مبتلا به ایدز باعث بیماری یک میلیون کنگویی و روآندایی به این ویروس شدند. آفریقا بدبخت شد. کم‌کم هم این ویروس از راه‌های مختلف منتشر شد و دنیا را گرفت. حالا دیگر همه درگیر این بیماری شده‌اند.

در ایران هم براساس اعلام وزارت بهداشت، علل ابتلا به اچ‌آی‌وی در بین کل مواردی که از سال 1365 تا حالا در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (9/69 درصد)، رابطه جنسی (1/9 درصد)، دریافت خون و فراورده‌های خونی (1/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است…

دکتر وحید دستجردی -وزیر بهداشت- در گفت‌وگو‌هایش از این مساله ابراز نگرانی کرده؛«زمانی نگران انتقال ایدز از طریق خون آلوده و اعتیاد تزریقی بودیم اما امروز رفتارهای پرخطر جنسی و روسپی‌ها موجب افزایش موارد ابتلا به HIV ایدز شده‌اند. متاسفانه جوانان و نوجوانان ما از آموزش کافی در زمینه رفتارهای جنسی برخوردار نیستند و این در حالی است که روسپی‌ها در جامعه پراکنده‌اند و مسائل مربوط به رفتارهای پرخطر جنسی منجر به افزایش موارد ایدز در کشور می‌شود.»

 
دکتر مینو محرز -رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور- هم در خصوص افزایش موارد ایدز جنسی، بالا رفتن سن جوان‌ها را علت این مساله می‌داند؛ «وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و از سوی دیگر آمار طلاق رو به افزایش است به طبع تماس جنسی محافظت نشده نیز افزایش یافته و درنتیجه شیوع موارد ابتلا به ایدز از طریق این شکل از تماس‌های جنسی شدت می‌یابد.»

این یک بمب ساعتی است!
این فرایند رشد آمار آلودگی از طریق روابط جنسی تحلیل‌های زیادی را می‌طلبد تا بفهمیم واقعا چه اتفاقی افتاده که جامعه‌ای با مشخصه‌های شرعی و اخلاقی ما دچار چنین مشکلی شده است. دکتر رضازاده – مسوول کنترل ایدز سازمان بهزیستی که متخصص پزشکی اجتماعی هم است- حرف‌های شنیدنی زیادی برای روشن کردن قضیه دارد. رضازاده معتقد است که ما از اول ماجرا اشتباه کردیم … ادامه گزارش به توضیحات این مقام مسئول درباره سیر رشد ایدز در ایران اختصاص دارد.

دکتر رضازاده در جواب این سوال که برای کنترل این تغییر الگوی ابتلا چه کار می‌شود کرد، می‌گوید:«باید کارشناس‌های علوم دینی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و… هم نظر بدهند. به نظر من ما به فرهنگ‌سازی و واقع‌بینی نیاز داریم. روابط جنسی برخلاف اعتیاد جزء وجود آدم‌هاست؛ از طرفی جوان دوست دارد رفتار پرخطر را تجربه کند. این یک ادعا نیست، یک نظریه علمی است. یکی از این رفتارها هم جنسی است. ما باید واقعیت‌ها را بدانیم و قسمت‌های تاریک ماجرا به‌شان نشان بدهیم»…

آقای دکتر هشدار می‌دهد که هرچه سریع‌تر باید این روند را کنترل کرد؛«هنوز کسانی که به صورت حرفه‌ای درگیر روابط جنسی پرخطرند و ایدز دارند زیاد نیستند. اما زیاد شدن آنها رشد وحشتناکی را درست خواهد کرد. این را هم بدانید که هزینه کنترل بیماری در مراحل اول هر ماه یک میلیون تومان و اگر مقاوم شود، 10 میلیون تومان است. این طور هم نیست که فرد زود بمیرد.
 
حتی ممکن است طول عمر طبیعی داشته باشد و در این مدت هر کسی را مبتلا کند. در واقع یک بمب ساعتی داریم در کنار آدم‌هایی که به آن بی‌توجه‌اند. از طرفی هنوز راه عملیاتی کردن روش‌های کاهش آسیب در این زمینه از منظر دینی نامعلوم است. ما به عنوان متخصص نمی‌دانیم چطور توصیه کنیم و علمای دینی باید کمکمان کنند.»

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره