وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین روشها برای برنزه کردن پوست

بهترین روشها برای برنزه کردن پوست
مقدمه
اجازه بدهید یك چیز را واضح بگوییم: چیزی به اسم برنزه شدن بی خطر وجود ندارد. وقتی زیر آفتاب می خوابید خودتان را در معرض مشكلات زیر قرار می دهید:
– ایجاد لك روی پوست و پیری زودرس پوست
– ایجاد سوختگی های دردناك
– ایجاد سرطان پوست
امسال 10 هزار مورد جدید از سرطان پوست گزارش شده است كه اكثر آنها مربوط به افرادی بوده كه زیر آفتاب مراقبت خوبی از پوست خود نداشته اند. اما چطور می توانیم تقریباً و نسبتاً بی خطر برنزه شویم؟
زبان آنرا بیاموزید
اولین قدم این است كه با برخی واژه ها و اصطلاحات خاص این موضوع آشنا شوید. تعریف كردن واژه “برنزه كردن” آنقدرها هم بی استفاده نیست. برنزه شدن زمانی اتفاق می افتد كه پوست پرتوهای فرابنفش (كه معمولاً اشعات UV نامیده می شود) را جذب كند. در واكنش به این اشعات، پوست ماده ای به نام ملانین تولید می كند كه لایه بیرونی پوست را تیره می كند. بااینكه خیلی ها تصور می كنند كه برنزه شدن ما را سالمتر نشان می دهد اما درواقعیت برنزه شدن نشانه این است كه پوست آسیب دیده است. درست مثل مراحل اولیه سوختگی است.
“شاخص UV” واژه ای فرضی است كه به راه تعیین میزان اصابت اشعات UV به سطح زمین در یك زمان خاص از روز توسط دانشمندان اطلاق می شود. UV نوری نامرئی است كه همیشه وجود دارد اما در درجات و شدت های مختلف. در كل دو نوع اشعه UV وجود دارد: UVA و UVB. هر دو آنها بد هستند به همین دلیل حتماً مواد برنزه كننده تان باید در برابر هر دو آنها محافظت داشته باشد.
شاخص واقعی از 0 تا 10 تعیین می شود، به همین دلیل روزی كه قصد آفتاب گرفتن دارید بد نیست كه از شبكه های هواشناسی شاخص UV آن روز را چك كنید. هرچه رقم بالاتر باشد یعنی میزان قرار گرفتن شما در معرض پرتوهای فرابنفش یشتر خواهد بود. بنابراین در روزهایی كه شاخص UVبالاست باید خیلی مراقب خورشید باشید. اگر به مدت زیادی زیر آفتاب بمانید، مطمئناً شدیداً سوخته و پوست خواهید انداخت.
SPF یعنی عامل محافظت از خورشید. همه كرم های ضدآفتاب یك عددی بین 4 تا 30 ارائه می كنند و شما باید ببینید كه كدام برای شما مناسب تر است. اكثر متخصصین پوست توصیه میكنند كه از كرم های ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده كنید. اما میزان محافظتی كه یك فرد نیاز دارد معمولاً به سابقه آفتاب گرفتن او بستگی دارد.
 
برای مثال، افرادیكه رنگ پوست روشنی دارند حتماً باید از كرم هایی با SPF30 استفاده كنند درحالیكه برای آنها كه رنگ پوست تیره تری دارند، ضدآفتاب با SPF 4 هم كافی است. بهتر است از متخصص پوست سوال كنید كه چه میزان SPF برای پوست شما مناسب است. این اطلاعات را می توانید از داروخانه ها هم دریافت كنید.
احتمال خطر خود را ارزیابی كنید
ازآنجا كه هدف شما برنزه شدن است نه سوختن، چند دقیقه را باید صرف ارزیابی میزان خطری كه متوجهتان است بكنید.
اول باید تعیین كنید كه چه نوع پوستی دارید. آنهها كه پوست و چشم های روشن دارند باید بیشتر مراقب آفتاب سوختگی باشند. اكثر این افراد تا 15 دقیقه هم ممكن است بسوزند. هرچه تیره تر باشید، می توانید مقدار بیشتری از نور خورشید را بدون سوختگی تحمل كنید.
بعد باید ببینید تا چه میزان به خط استوا نزدیك هستید. نگران نباشید؛ لازم نیست طول و عرض دقیق را محاسبه كنید. همین كافی است كه بدانید هرچه به خط استوا نزدیك تر باشید، احتمال سوختگی از آفتاب هم در شما بالاتر می رود.
وقتی به ارتفاعات بالا سفر می كنید نیز باید خیلی مراقب باشید. هر 1000 فوت كه بالا می روید، پرتوهای UV 5 درصد افزایش می یابند.
لیستی از كلیه داروهایی كه مصرف می كنید تهیه كنید. اكثر داروها حاوی مواد شیمیایی هستند كه باعث می شود پوست به اشعه UVحساس تر باشد. برای مثال، آنتی بیوتیك ها، آنتی هیستامین ها، قرص های ضد بارداری، قرص های ضد افسردگی و اكثر داروهای مخصوص جوش و آكنه باعث می شوند پوستتان به جای اینكه برنزه شود، بسوزد. اگر تصور می كنید كه برخی از داروهایی كه استفاده می كنید جزء ایندسته از داروها هستند، باید از كرم ضد آفتابی با SPF بالاتر استفاده كنید.
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی احتیاط كنید
هدف این است كه ایمن و بی خطر برنزه شوید اما ازآنجا كه می دانیم چنین چیزی غیرممكن است حداقل می توانیم ببینیم كه چطور می توانیم از سوختگی جلوگیری كنیم. خیلی ها باور دارند كه آفتاب سوختگی بعدها به برنزگی تبدیل می شود. این به هیچ وجه واقعیت ندارد. آفتاب سوختگی درواقع دسته ای رگ خونی شكسته شده است كه روی برنزگی ایجاد می شود.
 
بااینكه ابتلا به آفتاب سوختگی قبل از سن 21 خیلی بد است و احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می برد اما آفتاب سوختگی در هر سنی می تواند خطرات جبران ناپذیری برایتان به همراه داشته باشد. این عوارض جانبی عبارتند از كم شدن رطوبت پوست، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست و ایجاد لك بر روی پوست.
 
بنابراین اگر می خواهید سالم و بی خطر برنزه شوید باید برخی احتیاطات را مد نظر قرار دهید:
سعی كنید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر از خورشید دوری كنید چون در این ساعات اشعه UVدر بیشترین حد است.
حتماً از كرم ضدآفتاب ضد آب استفاده كنید. اگر فكر می كنید چون ممكن است شنا كنید به ضد آفتاب نیاز ندارید باید در فكرتان تجدید نظر كنید. اشعات UV تا 9 فوت زیر آب نیز نفوذ می كنند.
هر 20 دقیقه یكبار ضد آفتاب خود را تجدید كنید.
حتی در روزهایی كه به نظر ابری می رسند نیز ضدآفتاب بزنید چون ابرها فقط می توانند جلوی 20 درصد اشعات را بگیرند.
لباسهایی كه می پوشید هممی تواند بر سوختن یا برنزه شدن شما تاثیر بگذارد. وقتی شنا می كنید بهتر است از لباسهای گشادتر استفاده كنید كه شفاف نباشند. بهتر است از رنگ های روشن استفاده كنید چون رنگ های تیره نور خورشید را جذب می كنند. اكثر متخصصین پوست توصیه می كنند زیر آفتاب حتماً از كلاه استفاده كنید.
البته عینك آفتابی را نباید فراموش كنید. مهم نیست عینگ آفتابی كه میخرید حتماً گران باشد فقط كافی است كه از چشمانتان در برابر اشعات UVA و UVB محافظت كند. قرار گرفتن چشمها در برابر آفتاب می تواند موجود كم شدن بینایی و آسیب به قرنیه شود.
بد نیست سری به سالن های برنزه كردن بزنید
برای برنزه شدن مصنوعی لازم است كه به یكی از سالن هایی كه دارای چنین امكاناتی هستند رفته و برای مدت مشخصی در یك اتاق دربسته روی تخت های مخصوص سولاریوم بخوابید. در این تخت ها معمولاً از فن استفاده می شود كه خیلی گرمتان نشود. این روش راهكار بسیار خوبی برای برنزه شدن است بدون اینكه نگران آفتاب سوختگی باشد.
 
اما باز هم باید احتیاطاتی را مد نظر قرار دهید:
تمیزی و نظافت سالن اهمیت بسیار زیادی دارد و دقت كنید حتماً به سالن هایی بروید كه تخت ها را ضدعفونی می كند.
سالن باید فرمی به شما داده تا توسط آن نوع پوستتان را آنالیز كند. پر كردن این فرم كمتر از یك دقیقه زمان می برد و برای تعیین واكنش پوستتان به برنزه شدن استفاده می شود.
اگر از داروهای خاصی استفاده می كنید حتماً آنرا با كاركنان سالن درمیان بگذارید. این داروها ممكن است بر حساسیت شما به تخت های برنزه اثر بگذارد.
از عینك های مخصوص استفاده كنید. این عینك ها كاسه چشمانتان را محافظت كرده و از آنجا كه پلك ها برنزه نمی شوند، متوجه نخواهید شد كه اصلاً عینك روی چشمتان بوده است.
اكثر متخصصین پوست و سلامت اعتقاد دارند كه تخت های برنزه احتمال ابتلای فرد به سرطان پوست را بالا می برند. وقتی فرد از این روش برای برنزه شدن استفاده می كند اكثر لایه های پوست او خیلی بیشتر از زمانی كه آفتاب می گیرد تخریب می شوند. اما باز هم اگر می خواهید خود را در معرض چنین خطری قرار دهید، باید بگوییم كه سولاریوم هم فوایدی دارند. شما می توانید نوع اشعه فرابنفشی كه پوستتان دریافت می كند را تعیین كنید، دچار آفتاب سوختگی نخواهید شد و روند پیشرفتتان تحت كنترل خواهد بود.
از اتو برنز استفاده كنید
اتو برنزها به خاطر حالت مصنوعی كه روی پوست ایجاد می كند كمتر مورد استقبال قرار می گیرد اما اخیراً با پیشرفت هایی كه این محصولات داشته اند نتیجه بسیار بهتری عایدتان می كند. خیلی از این اتو برنزها حتی SPF هم دارند، به پوست آسیب نمی زنند، و می توانید همان رنگ برنز مورد علاقه تان را ایجاد كنید. این اتو برنزها به شكل ها مختلف نیز موجود هستند: ژل، لوسیون و اسپری. اما دقت كنید چون پوستتان رنگ برنز دارد دلیل نمی شود كه از ضدآفتاب دیگر استفاده نكنید. هر زمان كه خواستید زیر آفتاب بروید حتماً ضدآفتاب بمالید.
استفاده از اتو برنزها بسیار ساده است. ابتدا لازم است كه پوستتان را لایه برداری كنید. یعنی همه سلولهای مرده روی پوست را از بین ببرید. اینكار باعث می شود ماده برنز كننده عمیق تر اثر كند. برای لایه برداری می توانید از محصولات مخصوص اینكار كه در داروخانه ها و فروشگاه های آرایشی-بهداشتی موجود هستند استفاده كنید.
قبل از مالیدن اتو برنز روی پوست حتماً پوستتان باید كاملاً خشك باشد. اگر پوستتان رطوبت داشته باشد، ماده اتوبرنز خوب اثر نخواهد كرد.
هنگام استفاده از اتو برنز بهتر است از یك جفت دستكش جراحی، ترجیحاً لاتكس، استفاده كنید تا روی دستتان لك نیفتد. اگر از كرم های اتو برنز استفاده می كنید، سعی كنید كرم را رو به بالا روی پوست بمالید، به جز در قسمت سینه. در قسمت سینه بهتر است كرم را افقی بمالید تا پوشش بهتری بدهد. روی مفاصل، مثل زانو و آرنج مقدار كمتری از ماده اتوبرنز بمالید تا بیش از حد سیاه نشوند.
20 تا 25 دقیقه صبر كنید و بعد خواهید دید كه انگار روزهاست كه آفتاب می گیرید.