وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اسامی ممنوعه برای کودکان ایرانی!

اسامی ممنوعه برای کودکان ایرانی!
سازمان ثبت احوال اعلام کرده است که به ترتیب اسامی‌فاطمه، زهرا، ستایش، هستی و زینب پنج نامی‌است که خانواده های ایرانی در شش ماه گذشته برای فرزندان دختر انتخاب کرده اند.
بنا بر این گزارش، در بین اسامی‌پسران نیز به ترتیب امیرعلی، ابوالفضل، علی، امیرحسین و مهدی بیشترین نام هایی است که خانواده های ایرانی برای فرزندان پسر استفاده کرده اند.
طبق آمارهایی که سازمان ثبت احوال از سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ منتشر کرده همواره اسامی‌فاطمه و زهرا در صدر فهرست انتخاب خانواده های ایرانی برای نامگذاری دختران قرار داشته اما در میان اسامی‌پسران تغییراتی وجود داشته است.
به عنوان نمونه نام محمد که معمولا در میان پرطرفدارترین نام های پسرانه در ایران بود، در بین پنج نام اول تازه ترین فهرست دیده نمی‌شود.
در آخرین آماری که سال گذشته منتشر شد به ترتیب اسامی‌فاطمه، زهرا، زینب، هستی و مبینا پنج نام برتری بود که خانواده های ایرانی برای فرزندان دختر انتخاب کرده بودند.
در بین اسامی‌پسران نیز به ترتیب ابوالفضل، امیرحسین، علی، امیرمهدی و مهدی بیشترین فراوانی را داشت و بیشتر خانواده های ایرانی از این پنج اسم برای فرزندان پسر استفاده کرده بودند.
معضل انتخاب اسم در ایران
انتخاب اسامی‌برای فرزندان ایرانی در سالیان اخیر همواره محل بحث بوده و ادارات ثبت احوال از ثبت برخی اسامی‌خودداری می‌کنند.
در ادارات ثبت احوال لیستی از "نام های ایرانی و اسلامی" وجود دارد و به خانواده ها توصیه می‌شود که از میان آنها برای فرزندان خود اسم انتخاب کنند، هر چند سازمان ثبت احوال می‌گوید که ایرانیان ملزم نیستند که از میان نام های موجود در ادارات ثبت احوال برای فرزندانشان اسم انتخاب کنند.
سازمان ثبت احوال معتقد است که در برخی مواقع، والدین نام های نامانوس برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند و این سازمان برای حفظ کرامت افراد و دسترسی آسان به نام های رایج، لیستی در ادارات ثبت احوال گذاشته است تا والدین در صورت سردرگمی‌در انتخاب نام فرزند، از میان نام های موجود یکی را انتخاب کنند.
از نظر سازمان ثبت احوال، انتخاب نام هایی که "موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی" می‌شود و انتخاب "عناوین، القاب و نام های زننده مستهجن یا نامتناسب با جنس" ممنوع است.
بر این اساس، نام هایی مانند "ملک الدوله، شوکت الملک و سلطانعلی" ممنوع اعلام شده است و استفاده از نام ماشاء الله برای زنان و انتخاب نام اشرف و اکرم برای مردان ممنوع است.