وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

داروی کم کننده اشتها تا چه حد موثر است؟

داروی کم کننده اشتها تا چه حد موثر است؟
آیا قرص های کم کننده اشتها به راستی مفید هستند و فایده دارند یا اینکه تبلیغی بیش نیستند.

داروهاى كم كننده اشتهاء، میزان خودكشى را افزایش مى دهند
تحقیقات در زمینه بهداشت تن و روان توسط روانپزشكان دانشگاه پادواى ایتالیا نشان می دهد كه تلاش براى خودكشى و خود آزارى در افرادى كه داروهاى كم كننده اشتهاء مصرف مى كنند و بر اثر آن میزان كلسترول آنها كاهش می یابد، افزایش پیدا مى كند.

به نقل از خبرگزارى رویترز،  دكتر "پائلو سانتوناستو" روانپزشك ایتالیایى، سالها مطالعه و تحقیق ثابت كرده كه رابطه مستقیمى بین كاهش میزان كلسترول و اقدام به خودكشى بین افراد وجود دارد.

به گفته این محقق ، پژوهش درباره تاثیر روانى كاهش كلسترول بر روى انسان ، تا رسیدن به یك نتیجه نهایى ادامه دارد اما آنچه كه تاكنون ثابت شده ، آن است كه پایین آمدن میزان كلسترول باعث كاهش بخش خاصى از مواد شیمیایى در مغز مىشود كه به طور مستقیم بر روى رفتارهاى عصبى و حوصله شخص اثر گذار است ، و باعث خارج شدن كنترل رفتارى از فرد میشود.

در این حالت یك بى نظمى به اصطلاح روانپزشكى از نوع سوم در شخص ایجاد مىشود كه هورمون هاى كنترل كننده رفتار و حوصله را كاهش مى دهد و این امر خطر اقدام به خودكشى و یا خود آزارى راباعث مى گردد.

این پژوهشگر، در بخشى از تحقیق خود میزان كلسترول را در وضعیت غذایى ۷۴ بیمار كه از داروهاى كم كننده اشتها استفاده مى كردند و یا مبتلا به بی اشتهایى عصبى بودند قبل از انكه مجددا با روان درمانى به یك رژیم درست غذایى رو بیاورند مورد مطالعه و ارزیابى قراردادند.

تمامى این افراد در مصاحبه هاى خود گفته بودند كه در وضعیت قبلى چندین بار خیال خودكشى داشته ، و یا اقدام به خودكشى كرده بودند.

این تعداد از افراد در مقایسه با بیماران دیگر ،بخاطر پایین بودن كلسترول و كم اشتهایى عصبى همگى فكر خودكشى داشته و یا مبادرت به خودكشى و یا خودآزارى كرده بودند.

برپایه این تحقیق رابطه مستقیمى بین اقدام به خودكشى بخاطر افت ناهنجار كلسترول و داروهاى كم كننده اشتها، و نیز بى اشتهایى عصبى كه باعث محدود شدن مقدار غذا مى شود، و یا آن دسته افرادى كه از مواد غذایى بدون كلسترول مصرف مى كنند وجود دارد. همچنین میزان غذا و فاكتورهاى متابولیك نیز در این دگرگونى روانى سهم بسزایى دارند.

این محقق دریافته است كه اثر افت كلسترول در ناهنجاریهاى روانى در بیماران ، كمتر از علائم افسردگى و كم خورى نیست و حتى احتمال اثر گذارى آن دراقدام به خودكشى بیشتر است .

وى مى گوید : اكنون محور مطالعاتى ما حول ارتباط بین لیپیدهاى خوراكى و آسیب شناسى روانى متمركز شده است تا بتوانیم راه حل مناسب و عملى را براى تامین امنیت افرادى كه داراى رژیم كنترل غذا و كلسترول هستند بیابیم .