وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آپارتمان ها نگران قبض هزینه آب مصرفی نباشند

آپارتمان ها نگران قبض هزینه آب مصرفی نباشند
به گزارش جام جم آنلاین، وزیر نیرو در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت در تشریح وضعیت آب بهاى مجتمع هاى مسکونى در زمان اجرای هدفمندى یارانه ها اظهار داشت: بحث جداسازی کنتورهای آب در قانون پیش بینی شده و وزارت نیرو موظف شده است این کار را پیگیری کند و انجام دهد. برای انجام این کار، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اقداماتی کرده و با مشاوران نیز قراردادهایی بسته شده است.
 
مجید نامجو افزود: بر اساس این قراردادها،مشاوران مطالعاتی رادر این زمینه داشته اند و نتایجی هم بدست آمده که جداسازی کنتورهای آب به چه میزان در کاهش مصرف موثر خواهد بود و چه منابع مالی و روش های اجرایی برای این کار باید پیش بینی شود. همه این نتایج و مطالعات هم اکنون در اختیار وزارت نیرو است.
 
وی تاکید کرد: البته این موضوع هیچ گونه لطمه ای به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نمی زند. برخی ها تصور می کنند که اگر کنتورها جدا شود به طور یقین موجب کاهش مصرف خواهد شد اما به طور صددرصد نمی توان این موضوع را ثابت کرد. وزیر نیرو خاطر نشان کرد: البته طرح جداسازی کنتورهای آب مجتمع های مسکونی در برنامه آبفا قرار گرفته است.
 
بر اساس مطالعاتی که انجام شده، 5 درصد از مشترکان مجتمع های مسکونی که از نظر فنی و مهندسی امکان جداسازی کنتورهای آب را داشته باشند در مرحله اول بحث جداسازی به عنوان هدف قرار گرفته اند. کارهای مربوط به این بحث هم در حال پیگیری ومراحل اولیه اجرای این کار در حال انجام است. نامجو در پاسخ به این سوال که آن مجتمع هایی که امکان جداسازی ندارند، چه راهکاری برای آنها وجود دارد؟ اظهار داشت: به دو شیوه می توان با این موضوع برخورد کرد.
 
یکی این که باید فرهنگ سازی و کار تبلیغاتی بروی اعضایی که در یک مجتمع زندگی می کنند، صورت گیرد تا همه در حد الگوی مصرف رعایت کنند. وی افزود: البته برآوردها و آمارهای ما نشان می دهد، در مجتمع های بزرگ، آب بها به صورت حجمی محاسبه و بعد به تعداد واحدها تقسیم می شود و عددش آنقدر معنادار نیست. به دلیل این که بسیاری از این آپارتمان ها ممکن است، خالی باشند یا مصرف بسیار پایینی دارند.
 
و حتی کمتر از عدد خانه های ویلایی میزان مصرف آنها است. پس به نظر ما جای نگرانی نیست. وزیر نیرو تصریح کرد: مردم می توانند با توجه به این کار فرهنگی، مصرف خود را کاهش دهند، مضاف بر این در حال حاضر تکنولوژی های جدیدی را به کمک گرفته ایم. یک سری کنتورهای اولتراسونیک هست که می تواند میزان دقیق ورود هر آپارتمان را مشخص کند. اما این الان نمی تواند مبنای محاسبه آبفا قرار بگیرد.
 
بلکه در حقیقت خود آپارتمان نشین ها و هیئت مدیره های ساختمان ها می توانند با مجهز کردن آپارتمان ها به این کنتورها خودشان یک توزیع و تقسیمی را داشته باشند و این امکانپذیر هست. بنابراین ساکنان مجتمع های مسکونی که کنتور آب مشترک دارند، در زمان اجرای هدفمندی یارانه ها نگران میزان آب بهای خود نباشند.