وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

طلای کثیف زرد افریقا

طلای کثیف زرد افریقا

طلای کثیف زرد افریقا، بلای جان سیاهان

حوادث  – تنها طلای سیاه و الماس نیست که منشا جنگ و خونریزی در آسیا و افریقاست. بلکه طلای زرد بخصوص در افریقا باعث خشونتهای قومی و درگیری های سیاسی و اقتصادی نیز سالهاست بر پیکره افریقا مانند بختک افتاده است و هر از چند گاهی با اتفاقی جدید برای دنیای بیرونی تازه می شود.

طلای کثیف نامی است که انجمن حمایت از سیاهان به طلای زرد در مناطقی مانند کنگو و اوگاندا داده است. دولت کنگو بالای سر اوگاندا مانند برادر بزرگتر ایستاده و هر از چند گاهی با زور و فشار مانع از تلاش طلا جویان و پالایندگان و صادر کنندگان طلای اوگاندا می شود. هر چند خود کنگو نیز درگیری های سیاسی اش ناشی از طلای زرد نیز هست اما با دست اندازی روی معادن طلای اوگاندا خواهان سهم ترانزیتی و قبیله ای خود است.

اخیرا شنیده شده یک متمول روسی بنام یوری بوگورودیتسکی بعنوان مدیر عامل شرکت ویکتوریا گلد استار صاحب اولین کارخانه پالایش طلا در اوگاندا شده است. سرمایه گذاری 1.5 میلیون دلاری یوری روی این کارخانه قابلیت تولید 1.2 تن طلا را در هر  ماه دارد که این معادل 35 میلیون دلار صادرات کل اوگاندا در سال 2008 است.

سال گذشته معادن جدید طلا در اوگاندا کشف شد با این تفاوت که بر عکس کنگو این طلا باید از عمق بیشتری بدست آید و معنی اصلی آن بیگاری بیشتر کارگران رنج کشیده ای است که با ارزش ترین جنس موجود جهان را با کمترین دستمزد تولید می کنند و جانشان همیشه کف دستشان است. بوگورودیتسکی مجبور است برای تداوم فعالیتش با حکومتهای اطراف نیز حشر و نشر کرده تا ترانزیت کالای با ارزشش تضمین شود. به همین خاطر هیئت های سیاسی اقتصادی ایجاد کرده تا به کشورهای مجاور رفته و با آنها دست به مراودات سیاسی زند. دلیل اصلی که بوگورودیتسکی تانزانیا و کنیا و یا کنگو را برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده، ثبات نسبی در اوگاندا است.

هنوز هیچی نشده خریدارانی از امریکا، انگلیس و افریقای جنوبی پیش بوگورودیتسکی آمده تا با وی قرارداد ببندند. چند وقت پیش دولت کنگو استخراج طلا از چند استان شرقی را بدلیل افزایش تنش های سیاسی ممنوع اعلام کرد و هر نوع معامله با شورشیان را غیر قانونی دانسته و نسبت به این موضوع هشدار داد؛ موضوعی که بوگورودیتسکی آنرا پذیرفت و بدان گوش فرا نمود.

کارگران ، قربانیان اصلی؟

اما در آنسوی داستان رنج و محنت کارگرانی است که روزی 14 ساعت کار کرده و با دستمزد پایین یک هزارم سود فروش طلای زرد، نصیبشان هم نمی شود. بین 30 تا 50 درصد از کارگران معادن طلا در بورکینافاسو و نیجر زیر 18 سال سن داشته و 70 درصد از این میزان نیز زیر 15 سال هستند. کودکان گاهی اوقات با دست تونلی 15 متری حفر کرده تا مثلا 10 گرم طلا بدست آورند.

البته داستان رنج و مشقت کارگران زمانی نمود می کند که استثمار کنندگان هم وجود داشته باشند. در سودان داستان طور دیگری است.

یکی دو سال قبل معلوم شد که در جنوب سودان تمدنی قدیمی بنام پادشاهی نوبیان کنار نیل بوده و در آنجا طلا پیدا کردند. این موضوع باعث شد تا بیش از 200 هزار نفر زار و زندگی خود را فروخته و برخی با اتومبیل های شاسی بلند بیابانگرد بدین منطقه بیایند. قیمت فلز یاب در این منطقه بالا رفته و هر فلز یاب تا 6 هزار دلار بفروش می رود. در اینجا نیز که استثمار از نوعی که گفتیم وجود ندارد، مردم خود را در رنج و عذاب انداخته و مانند مهاجران امریکایی چند صده پیش که برای طلا به کالیفرنیا رفته و یکدیر را قلع و قمع کردند؛ بدین منطقه حمله ور شده اند.

یک گرم از این طلا های یافت شده 90 سودانی معامله می شود که رقم بالایی است اما برای بدست آوردن چنین طلایی باید یک هفته کار طاقت فرسا در وسط بیابان انجام داد. حتی کارگرانی که برای باستان شناسان منطقه کار می کردند نیز شغل خود را رها کرده و به جستجوی طلا افتاده اند. بین اکتبر تا فوریه که هوا خنک تر است جویندگان بیشتر می شوند و در سایر فصول کارگران کمتر می شوند. در شمال سودان نیز برخی معادن طلا وجود دارد که بدلیل فقر فنی گاهی اوقات کارگران با فروریزی کانالهای معدن جان خود را از دست می دهند.

مجموع این عوامل باعث شده تا سازمانهایی بنام طلای زرد نه ایجاد شده و با ایجاد کمپین های مختلف از صاحبان معادن بخواهند تا در مناطق آشوب و بحران زده دست به جستجو نزده و باعث تشدید بحران ها نشوند. همچنین این سازمان از حکومتها خواسته تا با ایجاد قوانین جلوی تضعیف حقوق کارگران را بگیرند.