وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

متوسط حقوق فرهنگیان645هزار تومان

وزیر آموزش و پرورش امروز در یك نشست خبری از بیمه نیروهای حق‌التدریس، دریافت حقوق ماهیانه و شمول آن‌ها در ضوابط بازنشستگی، افزایش متوسط حقوق فرهنگیان به 645 هزار تومان خبر داد. او در این نشست خبرهای بسیار خوشی را برای فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته، مربیان نهضت سوادآموزی، نیروهای حق التدریس، فرهنگیان پاره وقت و… اعلام كرد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری علیرضا علی احمدی امروز دوشنبه در تالار ویژه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد كه او این نشست خبری را آخرین نشست در دوران وزارتش ندانست و تاكید كرد كه دولت تا آخر شهریور ماه سر كار خواهد بود و خبرنگاران در این زمینه لطفا دچار اشتباه نشوند!

وی كه ابتدای سخنانش را با اعلام خبرهای خوش برای فرهنگیان آغاز كرد،از محقق شدن بیمه كامل درمان و بازنشستگی برای همه نیروهای حق‌التدریس در قالب قرارداد چهارجانبه‌ای كه با سازمان تامین اجتماعی، وزارت كار و معاونت حقوقی ریاست جمهوری امضا شده است، خبر داد و ضمن این كه این اقدام را برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش كشور خواند، اعلام كرد: حق التدریس‌ها با هر تعداد ساعت كار از بیمه كامل درمان، دریافت ماهانه حقوق و بازنشستگی برخوردار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح جزییات این طرح افزود: از اول مهر ماه سال جاری، نیروهای حق‌التدریس كه در اداره كل امور اداری وزارتخانه متبوع پرونده دارند، مشمول بیمه درمان در طول كل سال و نیز بازنشستگی به نسبت میزان همكاری می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق این چهارچوب، با این كه نیروهای حق‌التدریس تنها 9 ماه در سال با ما همكاری دارند، اما در هر ماه از سال دریافتی خواهند داشت و طبق قانون كار، مشمول دریافت عیدی، پاداش و مرخصی می‌شوند. زیاد به جای تعطیلات نوروز، در تابستان و برای امتحانات تجدیدی دانش‌آموزان نیز با مدارس همكاری می‌كنند.

علی احمدی بیان كرد: در مورد سهم هزینه‌های بیمه و بازنشستگی، مقداری از این هزینه‌ها را خود نیروها و مابقی را آموزش و پرورش به عنوان كارفرما پرداخت می‌كند.

وی با تاكید بر این كه ناظر تحقق این قرارداد وزارت كار و امور اجتماعی است، خاطر نشان كرد: ‌كسانی كه به طور ضابطه‌مند به عنوان نیروی حق‌التدریس وارد آموزش و پرورش شده‌اند، از این پس تابع بیمه درمان و بازنشستگی خواهند بود و وضعیت حقوقی پاره‌وقت قانون كار را نیز مشمول خواهند شد.

وی شمار نیروهای حق‌التدریس در مدارس دولتی را 60 هزار نفر تخمین زد و با اشاره به وضعیت این نیروها در مدارس غیردولتی، اظهار كرد: طبق قانون، مدارس غیردولتی باید این نیروها را بیمه می‌كردند، اما اگر نیاز به همكاری داشته باشند ما به آن‌ها كمك می‌كنیم تا نارسایی‌های احتمالی موجود در بیمه و بازنشستگی نیروهای حق التدریسی را كه به كار گرفته‌اند، برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین عنوان كرد: حدود 15 روز دیگر برای استخدام حق‌التدریس‌ها در آموزش و پرورش، قانون‌گذار تعیین تكلیف خواهد كرد، اما در هر حال حتی اگر این نیروها استخدام نیز نشوند ما با توجه به محقق كردن بیمه و بازنشستگی برای این نیروها، طبیعتا وضعیت بسیار بهتری را برای آن‌ها فراهم كرده‌ایم.

استخدام مربیان نهضت سوادآموزی با 8 سال سابقه كار

وزیر آموزش و پرورش از استخدام بخشی از مربیان نهضت سوادآموزی نیز خبر و توضیح داد: تبدیل وضعیت استخدامی آن دسته از مربیان نهضت سوادآموزی كه پیش از سال 80 وارد این سازمان شده‌اند و حداقل 60 ماه همكاری منظم با این سازمان داشته‌اند، یعنی هفت هزار و 133 نفر طبق اساسنامه نهضت سوادآموزی از 28 اسفند 87 اعمال می‌شود.

وی در راستای ایراد توضیحات بیشتر ادامه داد: چون نهضت سوادآموزی به وجود این نیروها نیاز دارد، ما پس از استخدام، آن‌ها را به سازمان نهضت سوادآموزی مامور می‌كنیم و آنجایی هم كه آموزش و پرورش به آن‌ها نیاز داشته باشد، آن‌ها را در بخش‌های اداری و آموزشی به كار خواهد گرفت و بر این اساس احكام این افراد در شرف صدور است.

علی احمدی همچنین گفت: نیروهای دیگری نیز در نهضت سوادآموزی داریم كه خواهان حضور در آموزش و پرورش هستند و مجلس در این باره تصمیم‌گیری خواهد كرد، اما در هر حال تلاش ما این است كه با نرخ حق‌التدریسی كه طبق قانون مدیریت خدمات كشوری برای این افراد در نظر گرفته می‌شود،‌ زندگی آن‌ها با حداقل‌ها بگذرد.

تحقق و بهبود بیمه تكمیلی برای همه فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش از برداشت سقف مبلغ پرداختی بیمه برای افرادی كه مشمول بیمه تكمیلی بوده و یا خواستار شمول در این بیمه هستند نیز خبر داد و اعلام كرد: ما در این قالب از محل اعتبارات رفاهی به صندوق بیمه تكمیلی فرهنگیان كمك می‌كنیم كه بر این اساس علاوه بر گسترش دامنه بیمه تكمیلی فرهنگیان، سقف پرداختی بیمه تكمیلی برای بیماری‌های صعب‌العلاج و پرهزینه فرهنگیان نیز برداشته می‌شود.

او ادامه داد: بر این اساس، وضعیت بیمه تكمیلی فرهنگیان مانند بیمه تكمیلی وزارتخانه‌ای مثل وزارت نفت خواهد شد.

علی احمدی اضافه كرد: از كسانی كه خواهان عضویت در این طرح هستند، ماهانه چهار هزار تومان دریافت می‌شود و آموزش و پرورش نیز مبلغ مشابهی را علی‌الحساب برای كمك در این زمینه اختصاص می‌دهد، تا دغدغه درمان تكمیلی برای فرهنگیان وجود نداشته باشد و این طرح نیز از اول مهر ماه سال جاری اجرا می‌شود كه برای اجرای دقیق آن، تكمیل پرونده‌ها و عضوگیری تا پایان تابستان به انجام خواهد رسید.

تسهیلات ویژه برای نقل و انتقال فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش اشاره‌ای نیز به بهبود وضعیت نقل و انتقالات فرهنگیان و تخصیص تسهیلاتی در این زمینه كرد و گفت: چند عامل برای بهبود ضوابط نقل و انتقالات فرهنگیان در نظر گرفته شده كه اشتغال به كار زوج‌هایی كه محل كار آن‌ها از هم دور است،‌ در یك منطقه، نقل و انتقال آسان فرهنگیانی كه دارای همسر انتظامی هستند و انتقال فرهنگیانی كه دارای بیماری صعب العلاج و كودك استثنایی هستند، به نزدیك‌ترین شهر كه دارای مدرسه استثنایی یا بیمارستان است از جمله این موارد محسوب می‌شود.

اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری برای فرهنگیان بازنشسته

وزیر آموزش و پرورش در ادامه نشست خبری خود كه تلاش می‌كرد آن را در بخش‌های مختلف از سخنانش غیرانتخاباتی بخواند، به جزییات اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری و نظام هماهنگ پرداخت برای فرهنگیان اشاره و اعلام كرد: در سال 87 قانون مدیریت خدمات كشوری برای نیروهای فرهنگی بازنشسته تا «سال 86 و در سال 86» اجرا شد و در مورد بازنشسته‌های سال 87 نیز آن‌هایی كه وابسته به صندوق خدمات درمانی هستند هنوز افزایش حقوق اعمال نشده و این موضوع در دست اقدام است.

وی در مورد پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 87 پیش از موعد و عادی نیز عنوان كرد كه به همه این افراد به طور متوسط 82 درصد از حق پاداش پایان خدمت بازنشستگی پرداخت شده و از حق هر نفر نیز تنها 18 درصد باقی مانده كه این موضوع نیز با تامین منابع، همین روزها حل خواهد شد.

وی ضمن پیش بینی بازنشستگی پیش از موعد 70 هزار نفر در آموزش و پرورش گفت: ما در مورد بازنشستگی در آموزش و پرورش به هر شكل استقبال می‌كنیم.

علی احمدی با افزودن این مطلب كه سال 87 تنها سالی بوده كه عمده پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شده است، یادآور شد: پرداخت بخش دیگر از پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان بهار با فراهم كردن منابع و حل مشكل با سازمان بازنشستگی برای بازنشستگان پیش از موعد انجام می‌شود.

وی به وضعیت اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری برای فرهنگیان شاغل نیز اشاره و عنوان كرد: با تصویب بودجه سال 88، برای شاغلان اعتباری برای اجرای فصل 10 قانون خدمات كشوری بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد و رییس جمهوری در این راستا اواخر بهمن ماه فرمانی برای معاونت توسعه مدیریت صادر و زمان اجرای قانون را از اول فروردین ماه 88 اعلام كرد كه پس از این اعلام و تامین منابع، قانون بر اساس آیین‌نامه‌هایی كه محیا شده بود، به اجرا درآمد.

او در این راستا به تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش برای اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری برای فرهنگیان اشاره و ادعا كرد كه روزهای زیادی را تا ساعات چهار و پنج صبح در اردوگاه باهنر سپری كرده تا مقدمات اجرای این قانون را برای فرهنگیان فراهم كند.

وی خاطر نشان كرد كه قانون مدیریت خدمات كشوری در بخش‌هایی از جمله حق شغل و شاغل، حق عائله‌مندی، حق مدیریت، حق پیشینه و سوابق مدیریتی، حق بدی آب و هوا و حق مناطق كم‌برخوردار برای فرهنگیان اعمال شده است.

وزیر آموزش و پرورش در این زمینه از افزایش حق شغل و شاغل برای فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش به ویژه برای آقایانی كه دارای تعداد فرزندان بیشتر هستند، خبر داد.

وی در عین حال یادآور شد كه در مورد بخشی از فرهنگیان رسمی از جمله زنان فرهنگی كه به صورت نیمه وقت كار می‌كنند، متعهدان خدمت در آموزش و پرورش و مراكز تربیت معلم و نیز فرهنگیان خارج از كشور، بندهای این قانون اعمال نشده و وزارت آموزش و پرورش در حال تهیه نرم‌افزار اجرای قانون برای این افراد است.

حق سختی كار و فوق العاده ویژه برای بخشی از فرهنگیان

علی احمدی پس از تشریح كامل جزییات اجرای قانون مدیریت خدمات كشوری برای فرهنگیان، از تعیین شدن دو حق ویژه از جمله حق سختی كار و فوق العاده ویژه برای فرهنگیان خبر داد و اعلام كرد: این دو حق باید در آموزش و پرورش، تعیین مصداق و در شورای حقوق و دستمزد دفاع و تصویب شود و پس از آن برای شاغلانی كه كار آن‌ها سخت یا ویژه است با ارائه تسهیلاتی به اجرا درخواهد آمد.

وی در توضیح بیشتر گفت: برای مثال معلمان ابتدایی كه شش روز و 28 ساعت در هفته حضور مستقیم در كلاس دارند، معلمان و كاركنان مراكز استثنایی یا تیزهوشان، مدیر آموزگارها و مربیان پرورشی مشمول دریافت حق سختی كار می‌شوند.

افزایش متوسط حقوق فرهنگیان به 645 هزار تومان

وزیر آموزش و پرورش همچنین ضمن این كه از دو خبر مجزا از جمله تجدید اجرای طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید و نیز بازنشسته شدن 100 هزار نفر در آموزش و پرورش در سال گذشته خبر داد در ادامه به افزایش متوسط حقوق فرهنگیان در این دولت اشاره كرد و ضمن انجام مقایسه‌ای مدعی شد: متوسط پرداختی فرهنگیان در سال 83، 226 هزار تومان در ماه بود كه این رقم در سال 88 با اجرای قوانینی چون قانون مدیریت خدمات كشوری با افزایش حدود سه برابری 645 هزار تومان شده است.

چه كارهای بی‌سابقه‌ای كه انجام نداده‌ام!

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ خبرنگاران از وزیر آموزش و پرورش آغاز شد كه اولین پرسش در این زمینه، سطح اقدامات علی احمدی در طول دوران وزارتش برای حل مشكلات آموزش و پرورش بود.

وی در پاسخ به این پرسش گفت: ما روز شنبه جلسه‌ای با كمیسیون تشخیص مصحلت نظام در زمینه سیاست‌های بلند مدت آموزش و پرورش با عضویت تعدادی از وزرای پیشین این وزارتخانه داشتیم كه همگی آن‌ها بر این نكته اذعان كردند كه مشكلات آموزش و پرورش دیرینه و مزمن است.

علی احمدی با بیان این كه برخی از مشكلات آموزش و پرورش از جمله كسری بودجه سابقه صد ساله دارد، تصریح كرد: با همه این مشكلات در این مدتی كه ما بر سر كار بوده‌ایم، همه بدهی‌های انباشته شده از سال 70 تا 87 فرهنگیان پرداخت شد و این در حالی بود كه ما با كسری بودجه نجومی نیز مواجه بودیم، اما مدیریت آن گونه بود كه علاوه بر پرداخت همه بدهی‌ها، بودجه پایه آموزش و پرورش برای امسال، یك هزار و 700 میلیارد تومان افزایش داشت و علاوه بر این سهمی نیز از اعتبارات قانون مدیریت خدمات كشوری دریافت شد.

وی در این باره گفت: این كار كمی در آموزش و پرورش نیست اما در عین حال من به شما می‌گویم كه با یك گل بهار نمی‌شود و لذا نباید انتظار داشت كه با حل یك مشكل، آموزش و پرورش گلستان شود.

زیر یك خم مشكلات را گرفتم!

علی احمدی افزود: علاوه بر انجام این ماموریت كه وظیفه ما بوده است، ما كارهای بی‌سابقه‌ای نیز در كنار این موارد انجام داده‌ایم كه از آن جمله تبدیل به احسن كردن دارایی‌های آموزش و پرورش است.

وی با بیان این كه كسی جرات نمی‌كند كه در آموزش و پرورش یك «پوست تخمه» بفروشد و فضای آموزش و پرورش چنین فضایی است، گفت: ما «زیر یك خم» این موضوع را گرفتیم و در حال حل مشكل هستیم.

وی حل مشكل زمین‌های دارای كاربری آموزشی و مدارس قلع و قمی را نیز از دیگر كارهای بی‌سابقه‌ای كه انجام داده است عنوان كرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از تهیه 30 طرح برای ارتقای منزلت فرهنگیان به عنوان یكی دیگر از كارهای بی‌سابقه‌اش خبر و توضیح داد: 16 رشته تحصیلی در 53 مركز تربیت معلم از كاردانی به كارشناسی ارتقا پیدا كرده‌اند كه این موضوع یكی از عمده‌ترین راهكارهای ارتقای منزلت فرهنگیان است كه در كنار آن البته حل مشكل مدرك معادل فرهنگیان نیز دنبال می‌شود.

وی در این زمینه به یكی از نارسایی‌های موجود اشاره و عنوان كرد: من واقعا سرم سوت می‌كشد، وقتی می‌بینم كه برنامه آموزشی دوره راهنمایی بزرگسالان با برنامه آموزشی مقطع راهنمایی یكسان است و این‌ها ضعف‌هایی است كه من در صدد برطرف كردن آن هستم.

آن‌هایی كه مرض سیاسی دارند سمپاشی می‌كنند!

در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران از وزیر آموزش و پرورش در مورد مدارس هیات امنایی و واگذاری مدارس به هیات امنا مورد پرسش قرار گرفت كه البته در پاسخ به این پرسش، به مدارس دوشیفته و استفاده از شیفت دوم مدارس یك شیفته برای انجام امور فوق‌العاده اشاره كرد و ضمن این كه «وجود مدرسه دوشیفته در آموزش و پرورش را غیر قابل تحمل ندانست»، گفت: از همكاران حوزه علمیه و آن‌هایی كه توانایی شركت در فعالیت‌های تعلیم و تربیتی دارند، می‌توان برای فعالیت‌های فوق‌العاده شیفت دوم مدارس استفاده كرد.

وی از همه دانشگاه‌هایی كه خواهان داشتن یك مدرسه وابسته به خود هستند، از سازمان‌هایی چون اوقاف و سازمان تبلیغات و از نهادهای فرهنگی و حوزه‌های علمیه خواست كه در این زمینه به آموزش و پرورش كمك كنند.

علی احمدی البته در بین سخنانش به گفته رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر «به گل نشستن كشتی آموزش و پرورش» اشاره كرد و پرسید: آیا نمی‌توان این كشتی را با چنین اقداماتی سبك كرد؟!

وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد: ابتدا قرار بود چهار درصد از مدارس در قالب طرح هیات امنایی قرار گیرند، اما امروز اعلام می‌كنیم در هر استان تا هر اندازه كه ظرفیت وجود داشته باشد، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند در این موضوع به ما كمك كنند.

در این قسمت از سخنان وزیر آموزش و پرورش، خبرنگار یكی از روزنامه‌های اصلاح طلب از علی احمدی درباره صحت واگذاری تعداد زیادی از مدارس به حوزه‌های علمیه پرسید كه وی بی‌محبا در پاسخ به این خبرنگار گفت: آن‌هایی كه مرض سیاسی دارند و یك جاهایی هم دستشان می‌رسد، دارند سمپاشی می‌كنند! من می‌گویم شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، آن وقت شما می‌گویید حوزه‌های علمیه!!

وزیر آموزش و پرورش دیگر سخنانش را در این زمینه ادامه نداد.

البته این خبرنگار در ادامه به علی احمدی گفت كه شما تنها وزیری در این دولت هستید كه هیچ‌گاه بین خبرنگاران اصلاح طلب و اصولگرا فرق قائل نشده‌اید.

در این بین، یكی از خبرنگاران به كنایه به وزیر آموزش و پرورش گفت: «البته در دور بعد كه وزیر نخواهید بود»!

پرداخت‌های ما انتخاباتی نیست

علی احمدی در واكنش به این خبرنگار به صراحت گفت: وزیر بشوم یا نشوم فرقی نمی‌كند، ما تكلیف داریم. من دیدگاه سیاسی دارم اما از ابتدا كه آمدم، همواره گفته‌ام كه آموزش و پرورش جای خط بازی نیست و مصالح نظام را باید بر مصالح جناحی مقدم دانست و شما خبرنگاران محترم نیز باید این گونه باشید.

در ادامه این نشست خبری یكی از خبرنگاران از وزیر آموزش و پرورش پرسید كه چرا به طور ناگهانی در سه چهار ماه گذشته همه مشكلات آموزش و پرورش حل شد و خبرهای خوش به فرهنگیان رسید و آیا این موضوع انتخاباتی نیست؟ كه علی احمدی در پاسخ به وی گفت: هیچ یك از این پرداخت‌ها و خبرهای خوش، انتخاباتی نیست. شما به وجدان خود مراجعه كنید، من برای حل این مشكلات خود را به آب و آتش زدم، من فریاد زدم كه حق مردم را باید داد.

«به جهنم» كه تورم بالا می‌رود

وی ادامه داد: «به جهنم» كه تورم بالا می‌رود، ما باید حق مردم را بدهیم. ما با چنین روحیه‌ای جدال كردیم تا توانستیم مشكلات فرهنگیان را حل كنیم. این موضوع را باید به فال نیك گرفت كه مشكلات فرهنگیان حل شده است. خدا را گواه می‌گیرم كه تسویه بدهی‌های فرهنگیان به صورت معجزه‌گونه و تنها با عنایت خدا حل شد. شاید عده‌ای بگویند كه این آقا خرافاتی است، اما من تاكید می‌كنم كه حل این مشكلات تنها با عنایت خدا بود. شما هم بچه مسلمانید خود بر روی این موضوع قضاوت كنید.

جو معلمان امنیتی نیست

علی احمدی در پاسخ به برخی برخوردها با فرهنگیان در دولت نهم، گفت: من ضمن احترام برای شما، معتقدم كه شما خبرهای غلطی را منتشر می‌كنید و خواهش می‌كنم كه بروید بر روی چیزهایی كه می‌گویید تحقیق كنید. آن افراد هم اكنون آمده‌اند در ستاد كاندیداهای رقیب اتراق كرده‌اند و ذهن آن بنده خداها را نیز به آموزش و پرورش خراب كرده‌اند. اما من تاكید می‌كنم كه ما هیچ برخورد امنیتی نداشته‌ایم البته بعضی‌ها جرم گروهكی مرتكب می‌شوند و اگر با آن‌ها برخورد نشود، وضعیت مملكت به هم خواهد ریخت.

وی افزود: در ضمن ما با هیاهوهایی كه برخی مطرح می‌كنند و تعداد آن‌ها از 100 نفر هم بیشتر نمی‌شود كارهایمان را گره نمی‌زنیم. همیشه افراد ناراضی، مغرض و كج فهم در این زمینه‌ها وجود خواهد داشت و ما نیز از چیزهایی كه امروز در صحنه انتخابات اتفاق می‌افتد خوشمان نمی‌آید. اما آن بنده خدایی هم كه می‌آید در تلویزیون می‌گوید كه جو معلمان امنیتی شده است، بداند كه معلمان خودآگاه و انقلابی هستند و خودشان این انقلاب را حفظ خواهند كرد.

 
 
پایگاه فرهنگی هنری ایران ناز