وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

زنان و دختران خیابانی الزاما از فقرا نیستند

زنان و دختران خیابانی الزاما از فقرا نیستند
جلسه ای در کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با معضلات اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، زنان و کودکان خیابانی برگزار و از مسئولان مرتبط مانند نیروی انتظامی تهران بزرگ، وزارت کشور و سازمان بهزیستی دعوت شد تا در مورد دلیل افزایش آسیبها و جرایم اجتماعی پاسخ دهند. در این جلسه بهزیستی اعلام کرد که امکان نگهداری تنها 20 تا 25 زن را در طول سال دارد.

در همین باره گفت وگویی را با طیبه صفایی نماینده تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس انجام داده ایم. او می گوید که تشکیل ستادی در سازمان‌های مسوول برای رسیدگی به زنان خیابانی ضروری است و تاکید می کند که ستاد صیانت از حقوق شهروندی باید تشکیل شود.

در جلسه بررسی موضوع زنان خیابانی در کمیسیون اجتماعی بهزیستی اعلام کرد ه که امکان نگهداری تنها 20 تا 25 زن را در طول سال دارد. به عقیده شما چه کسی در کشور مسئول جمع اوری زان خیابانی است؟
این کار باید حتما با برنامه و به شکل هدفمند پیگیری شود. چون وجود زنان خیابانی از معضلات جامعه ماست که نمی‌توان به شکل موقت با آن برخورد کرد این هدف با کار بدون برنامه‌ریزی نتیجه نخواهد داد.

باید مشخص شود وقتی این دسته از زنان جمع آوری می‌شوند چه برنامه‌ای باید برای انان داشته باشیم که امکان بازگشت آنان به زندگی قبل را از بین برده یا حداقل کاهش دهد.

اگر برنامه‌ای برای جمع‌آوری و اداره زنان خیابانی نباشد فقط شاهد صرف هزینه و وقت نیروی انسانی برای این کار هستیم و موثر نخواهد بود.

در مجموع رسیدگی به وضعیت این افراد و بررسی علل گرایش برخی از زنان به خیابانی و رها شدن از کانون خانواده نیازمند همکاری توام دولت و مجلس است.

و من معتقدم که رسیدگی به وضعیت زنان خیابانی باید توسط افراد کارشناس صورت گیرد و تشکیل ستادی در سازمان‌های مسوول برای رسیدگی به این افراد ضروری است.

اما همانطور که می دانید یک مدت نیروی انتظامی این زنان را جمع می کند و دوباره برای دوره ای این طرح به حال خود رها می شود؟
اقدامات در این حوزه باید مستمر باشد نه اینکه برای مدتی طرحی در زمینه‌ای اجرا و سپس رها شود. اگر طرح‌های این چنینی به‌طور موقت اجرایی شود مجرمان و زنان خیابانی هم شیوه‌های برخورد را شناسایی و به شکل دیگری عمل خواهند کرد.

شما در فراکسیون زنان برنامه ای برای این زنان ندارید؟
ما با آقای افشار معاون وزیر کشور درباره گسترش فرهنگ عفاف و حجاب جلسه ای داشتیم که در این جلسه به مباحث مربوط به زنان خیابانی نیز پرداختیم و تاکید کردیم که ستاد صیانت از حقوق شهروندی باید تشکیل شود.

چون معضل زنان خیابانی باید آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی شود که چرا ما در جامعه اسلامی با چنین معضلی مواجه هستیم ما معتقدیم صرف بگیر و ببند نمی‌توانیم شاهد خروجی مناسبی باشیم.

حتی اگر در این مسیر هزینه زیادی شود و راه‌کارهایی سنجیده شود که معضل در جامعه برطرف شود و به اقدام موثری ختم شود ارزش آن را دارد.

بهتر نیست مجلس در این باره قانونی تصویب کند؟
متاسفانه در اینباره خلا قانونی وجود دارد. وجود زنان بی سرپناه خیابانی معضلی اجتماعی است که از دید اجتماعی حرف های بسیاری برای گفتن دارد اما در بحث قانونی آن باید متذکر شد که هیچ قانون خاصی در این زمینه به صورت مدون و مصوب وجود ندارد.

آیا لایحه حمایت از خانواده و ثبت ازدواج موقت می تواند کمکی به این زنان کند؟
ازدواج موقت می‌‏تواند بحث قابل قبولی باشد، منتهی چیزی که الان در جامعه ما نمی‌‏توان اسم آن را آورد، بحث ازدواج موقت است؛ زیرا در ذهنیت جامعه جا باز نکرده است و متاسفانه در فرهنگ ما جا نیفتاده است. در کل باز هم این راه حل مسئله نیست.

خانوم صفایی ، برخی معتقدند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها احتمال افزایش تعداد زنان خیابانی را به خاطر افزایش فشار زندگی افزایش می دهد؟
من اصلا این نظر را قبول ندارم زیرا گرایش به چنین اقداماتی ریشه در مفاسد اخلاقی و بیماری دارد. چه بسیار افراد که با وجود تمکن مالی تمایل به دزدی دارند. کسی که تعهدی به حفظ و جایگاه خود به عنوان زن داشته باشد در مشقت هم که بیفتد تن به چنین اقداماتی نخواهد داد.

یعنی شما معتقد نیستید که یکی از عوامل گسترش زنان خیابانی می تواند فقر باشد؟
پیشنهاد می‌کنم تحقیقی در این حوزه صورت گیرد تا مشخص شود آیا بین فقر و رجوع به روسپی‌گری ارتباطی وجود دارد؟ پاسخی که روشن است و مطمئنا از این پژوهش خارج می‌شود این است که الزاما زنان خیابانی از اقشار فقیر جامعه نیستند.

پیدایش زنان خیابانی تنها به دلیل داشتن مشکلات مالی و اقتصادی توجیه‌پذیر نیست چرا که افراد بسیاری در فقر زندگی می‌کنند اما حاضر به این کار نیستند.

بنابراین به نظر شما برای مقابله با پدیده زنان خیابانی چه کرد؟
اولین اقدام برای مقابله با پدیده زنان خیابانی بررسی کارشناسانه علت‌های گرایش افراد به این مقوله به عنوان منبع کسب درآمد و تأمین مخارج زندگی است. طلاق و ازدواج‌های ناموفق همچنین زندگی در خانواده‌های ناسالم و جرم خیز می‌تواند از دلایل پیدایش زنان خیابانی باشد.