وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

پیرترین مرد ایران و جهان با 117 سال سن!

پیرترین مرد ایران و جهان با 117 سال سن!
اونیک سانبورن، پیرزن آمریکایی بعد از ۱۱۴ سال و یکصدو هشت روز اوایل هفته گذشته فوت کرد. او از نظر کتاب رکورد‌های«گینس» پیرترین انسان دنیا بود و خیلی از سایت‌های خارجی خبر مرگ او را به عنوان پیرترین انسان جهان منتشر کردند.
 
اما اگر از خوانندگان پرو پا قرص سرنخ باشید حتما از شنیدن این خبر تعجب می‌کنید چرا که سرنخ گزارش‌های مفصلی از رکوردداران سن و سال در کشورمان منتشر کرده. لالی نسیمی را یادتان هست، تاج ماه آغاسی را چطور؟ نماینده‌های گینس اگر اخبار کشورمان را دنبال می‌کردند هیچ وقت ۱۱۴ سال سن را به عنوان رکورد ثبت نمی‌کردند.
 
در این گزارش می‌خواهیم شما را با یکی دیگر از سن و سال‌دارترین هموطنانمان آشنا کنیم. محمدطیب خلیلی‌شهمیرزادی با ۱۱۷ سال سن پیرترین مرد ایران و جهان است. او تا دو هفته پیش سالم و سرحال کنار فرزندان و نوه‌هایش زندگی می‌کرد اما چند روزی است که به‌خاطر بیماری در بیمارستان بستری شده. به عیادت پیرترین مرد جهان رفتیم و پای صحبت فرزندان و نوه‌هایش نشستیم.

بعد از فوت تاج ماه آغاسی در ۱۴۴ سالگی رکورد سن در کشورمان و جهان در اختیار لالی نسیمی قرار گرفت؛ او با ۱۴۱ سال سن در روستای رمشک کرمان زندگی می‌کند. اما لالی برای اثبات ادعایش سندی به‌جز تایید هم‌ولایتی‌هایش ندارد چرا که شناسنامه‌اش گم شده.

 
از پیرترین زن دنیا که بگذریم؛ محمدطیب خلیلی شهمیرزادی با ۱۱۷ سال سن پیرترین مرد ایران و جهان است که برای ادعایش سند هم دارد. شناسنامه شهمیرزادی ثابت می‌کند که او متولد ۱۲۷۲ است. پیرترین مرد ایران و جهان در حال حاضر حال مساعدی ندارد چرا که به خاطر کهولت سن و خونریزی مغزی در بخش آی.سی.یو بیمارستان امیر اعلم بستری است.
 
مانیتور بالای سرش، ضربان قلب او را نشان می‌دهد. لوله‌ای برای تنفس و لوله دیگری برای رساندن غذا به دهانش وصل شده. او متوجه حضور ما نیست. پیرترین مرد جهان باید هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا پزشکان لخته خونی را که در سر او وجود دارد، خارج کنند اما شهمیرزادی بزرگ شرایط جسمی مناسبی برای عمل جراحی ندارد.
 
همه منتظرند تا شهمیرزادی بزرگ به هوش بیاید. شیما خلیلی، نوه۴۰ ساله شهمیرزادی سال‌هاست که با پدر بزرگش در یک خانه زندگی کرده و از پیرترین مرد ایرانی خاطرات زیادی دارد؛ «حال عمومی پدربزرگم فعلا رضایت بخش نیست و پزشکان متخصص قلب، اعصاب و ریه معتقدند که عمل جراحی تا زمانی که شرایط جسمی او بهتر نشود، به ضررش است و مشخص هم نیست چه زمانی حال او بهتر می‌شود اما به محض اینکه حالش مساعد شود و پدربزرگ بتواند سختی عمل جراحی مغز را تحمل کند، لخته خون را از سرش خارج می‌کنند.»

کم بخور همیشه بخور
همه آنهایی که شهمیرزادی بزرگ را می‌شناسند، می‌گویند او تا قبل از اینکه پایش به بیمارستان باز شود لب به هیچ دارویی نزده و تا آنجا که می‌توانسته سعی می‌کرده سوار هیچ ماشینی نشود؛ «پدر بزرگم تا دو هفته پیش، سرحال بود و با اینکه کمی فراموشکار شده بود اما همه ما را به خوبی به یاد می‌آورد. اما از دو هفته پیش علائم فراموشی‌اش شدیدتر شد،دیگر حتی اقوام نزدیکش را هم نمی‌شناخت.

 
او تا قبل از اینکه به بیمارستان بیاید از هیچ دارویی استفاده نمی کرد و سعی می‌کرد برای رفت آمد تا آنجا که می‌تواند سوار وسایل نقلیه نشود.» پیرترین مرد ایران، در تمام طول عمرش، اگر دل درد یا سر درد می‌گرفت یا حتی دچار سرماخوردگی می‌شد، از دارو استفاده نمی‌کرد و همیشه به اعضای خانواده‌اش می‌گفت؛اگر معده و سیستم‌گوارش شما درست کار کند، هیچ وقت مریض نمی‌شوید.
 
به گفته فرزندان و نوه‌های پیرترین مرد ایران، او همیشه غذاهای ساده و سبکی می‌خورده و اگر دچار کسالت می‌شد روزه می‌گرفته تا حالش خوب شود؛ «پدربزرگم مثل همه ماها از همه نوع مواد غذایی استفاده می‌کرد اما حجم غذا و خوراکش همیشه کم و خیلی ساده بود. او با ما صبحانه، ناهار و شام می‌خورد اما در هر وعده خیلی کم غذا می‌خورد. اگر مریض می‌شد، تا سه روز روزه می‌گرفت تا بیماری‌اش بر طرف می‌شد.
 
ماه رمضان که می‌شد، افطاری او فقط نان و پنیر و خرما بود و دیگر شام نمی‌خورد تا سحر که باز هم غذای ساده‌ای می‌خورد.» شهمیرزادی تا آنجا که می‌توانست پیاده این طرف و آن طرف می‌رفت و سعی می‌کرد از ماشین و اتوبوس استفاده نکند. تا ۲۲ سال پیش او کارهای حسابرسی مربوط به مغازه‌اش را انجام می‌داد.با این که خانه و محل کارش از هم فاصله زیادی داشتند،اما این مسیر را پیاده طی می‌کرد او قبل از بستری شدنش در بیمارستان هر هفته پای پیاده به نماز جمعه یا زیارت حضرت شاه‌عبدالعظیم می‌رفت.

عبادت و مطالعه
مدرک تحصیلی پیرترین مرد جهان سیکل است او به خیلی از دوستانش هم خواندن و نوشتن یاد داده. نوه پیرترین مرد ایران معتقد است مهم‌ترین دلیلی که باعث شدتا پدربزرگش عمر طولانی و با آرامشی داشته باشد این است که وقت زیادی را به عبادت و مطالعه اختصاص می‌داده؛ «پدربزرگم نمازش را همیشه اول وقت می‌خواند.زمانی که می‌خواست نماز صبح‌اش را بخواند،از ساعت سه صبح بیدار می‌شد و بعد از آن دیگر نمی‌خوابید و مطالعه می‌کرد.»

 
صله ارحام هم برای پیرترین مرد دنیا خیلی مهم است. به گفته نوه‌اش او تا قبل از بستری شدنش به خانه تک تک اقوام سرکشی می‌کرده است. حالا همه اعضای خانواده شهمیرزادی دعا می‌کنند تا او زودتر به هوش بیاید و بعد از عمل جراحی به خانه برگردد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره