وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تفاوت عملکرد نمک در بدن زنان و مردان

تفاوت عملکرد نمک در بدن زنان و مردان
وقتی نوبت به نمک در رژیم غذایی می رسد، هیچ دو نفری را نمی توانید پیدا کنید که شبیه هم باشند. تحقیقات مکرراً نشان داده اند که صرفنظر از کل کالری های مصرفی، مردها بیشتر از زنان نمک مصرف می کنند.

تعداد زیادی از طرفداران کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی پیش بینی می کنند که اگر همه، مصرف نمک خود را پایین بیاورند، سالانه از صدها هزار مرگ ناشی از بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری می شود و میلیاردها تومان در هزینه های مربوط به مراقبت های بهداشتی و سلامتی صرفه جویی می شود. آنها این را به نقش نمک در حفظ فشارخون مرتبط می دانند.

مقامات پزشکی معتقدند که برحسب میزان نمکی که در طول روز از دست می دهیم، ما فقط به 500 میلی گرم سدیم در روز نیاز داریم. با آگاهی از این که هیچ کس نمی تواند به این میزان کم نمک مصرف کند، توصیه عمومی برای مصرف نمک بین 1500 تا 2300 میلی گرم سدیم در روز است.

سیاست گذاران سعی دارند بر صنعت غذاهای فراورده ای برای کاهش محتوی نمک آنها متمرکز شوند تا به حفظ مصرف نمک در حد توصیه شده و مجاز کمک کنند.

طبق تحقیقی که در ژورنال بیماری های مزمن به چاپ رسیده است، وقتی نمک در رژیم غذایی به طور قابل ملاحظه ای پایین می آید، تقریباً 30 درصد از جمعیت با کاهش کمی در فشارخون روبه رو می شوند، تقریباً 20 درصد افزایش کم فشارخون را تجربه می کنند و 50 درصد باقیمانده هیچ تاثیری نمی بینند. وقتی کل جمعیت را یک جمعیت همگن فرض کنیم، تفاوت های فردی، ژنتیکی، فیزیکی، جنسیتی و فرهنگی نادیده گرفته می شود و سیاست های برآمده باعث فایده رساندن به گروهی و ضرر رساندن به عده دیگری می شود.

برحسب اینکه کجای دنیا زندگی کنید، خانم ها روزانه بین 800 تا 1500 میلی گرم نمک کمتری نسبت به آقایون مصرف می کنند. در ایالات متحده این تفاوت برابر با 1160 میلی گرم سدیم کمتر است. بااینکه غلظت پلاسما در زن و مرد یکسان است، مردان نمک بیشتری نسبت به خانم ها مصرف و دفع می کنند. محتوی نمک غذاهای فراورده ای در این حساب نمی شوند چون میزان مصرف این نوع غذاها در رژیم غذایی در سراسر جهان متفات است  زنان و مردان از یک منبع غذایی تغذیه می کنند. اما آیا نمک می تواند عملکردهای فیزیولوژیکی خاصی فراتر از حفظ فشارخون داشته باشد؟

تحقیقات نشان داده است که زنان باردار که مصرف نمک خود را پایین آورده اند، بچه هایی با وزن کمتر به دنیا می آورند که میل و اشتهای کمتری به نمک در طول زندگی خود خواهند داشت.  مصرف پایین نمک همچنین بر سیستم رنین-آنژیوتنسین-آلدوسترون اثر کرده و منجر به کاهش عواقب منفی احتمالی ازجمله سندرم متابولیک و دیابت می شود. خطرات دیگر  هیپوآترمی می تواند منحر به کاهش مدیریت استرس، ضعف عملکرد خواب، اختلالات شناختی و در افراد سالخورده، زمین خوردن، عدم ثبات و فقدان توجه شود.

گرچه خطرات خاص مربوط به سیاست های عمومی دولت درمورد کاهش مصرف نمک متفاوت است اما واکنش زنان دربرابر این مسئله با مردان متفاوت است چون هیچ سیاستی قادر به لغو تفاوت های بیولوژیکی جنسیت نیست. این یعنی اگر آمار تفاوت های جنسیتی را لحاظ نکند، زنان در خطر بیشتری برای سلامتی هستند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره