وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

به چه نکاتی برای خرید آکواریوم باید دقت کرد

به چه نکاتی برای خرید آکواریوم باید دقت کرد
اگر علاقه مندید آکواریوم داشته باشید هم می توانید آن را به صورت آماده خریداری کنید و هم می توانید آن را به سلیقه خودتان بسازید، البته اگر آکواریوم را به صورت آماده تهیه کنید این مزیت را دارد که می توانید تمامی وسایل مورد نیاز را نیز به صورت یکجا تهیه نمایید.
 
اما اگر کمی وقت و حوصله به خرج دهید می توانید آکواریوم دلخواهتان را خودتان بسازید که در این صورت هم لذت می برید و هم ارزانتر تمام می شود.

نوع ماهی هایی که می خواهیم نگهداری کنیم در تعیین اندازه و خرید آکواریوم نقش بسیار مهمی رو ایفا میکنه ! بطور کل ما دو گونه کلی ماهی داریم که میتونیم در محیط آکواریوم اونها رو پرورش بدیم :

– ماهی های آب شیرین .
– ماهی های آب شور .

ماهی های آب شیرین به دسته بسیار بزرگی تقسیم میشن که انواع بسیار متنوعی دارن و پرورش و نگهداری بیشتر اونها ساده ست و گونه های زیادی دارن . اما ماهی های آب شور نگهداری و پرورششون بسیار پُر خرج و پر زحمته و تنها آکواریومیست های حرفه ای قادر به نگهداری از اونها هستن اگه لوازم و امکانات مورد نیاز ماهی های آب شور در دسترس باشه و نکات لازم در خصوص نگهداری از اونها رعایت بشه , پرورش این ماهیها ساده ست ! ولی در کل ماهیهای زینتی دریایی بر خلاف زیبایی خیره کننده , از لحاظ قیمت نسبت به ماهیهای آب شیرین گرونترن و نگهداری اونها خیلی پُر هزینه تره .
 
بطور کلی اصلی ترین لوازم مورد نیاز برای نگهداری ماهیهای آب شور شامل :
– آکواریومی باحجم حداقل 200 لیتر .- نمک دریا یا ید دار یا آب دریا با شوری 30 ppt – ماسه کنار دریا یا خرده مرجان برای کف آکواریوم .- صخره های مرجانی یا مرجان های زنده .
– فیلتر کفی .- فیلتر بیولوژیک (داخلی یا خارجی ).
– پروتئین اسکیمر ( مواد دفعی ) .- بخاری .
– لامپهای ویژه آب شور .- دستگاه های کنترل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب (شوری سنج – تستهای آب – دماسنج )
همینطور برای نگهداری تخصصی گونه ها و یا موجودات خاص نظیر (مرجان ها – بی مهره ها – صدفها – ماهیهای خاص و سایر آبزیان دریایی ) لوازم مخصوصی برای اونها باید نصب بشه . که در بحث ماهیان آب شور به طور مفصل به آنها می پردازیم .
اما ماهی های آب شیرین به دسته های متعددی تقسیم میشن :
– ماهی های گیاه خوار – ماهی های گوشتخوار – ماهی های همه چیز خوار – ماهی های صلح جو – ماهی های مهاجم – ماهی های زنده زا – ماهی های آب گرم – ماهی های آب سرد – ماهی های لب شور – ماهی های پر تحرک – ماهی های کم تحرک – ماهی های عمق آبی – ماهی های رو آبی – ماهی های میان آبی .
هر کدوم از این نوع دسته ها , یک نوع آکواریوم و یک رده خاص از ماهی های هم گروه رو احتیاج دارن برای نگهداری . برای نمونه شما هرگز نمیتونید ماهی های صلح جو و یا گیاه خوار رو با ماهی های مهاجم و گوشتخوار یکجا نگهداری کنید چون در اونصورت آکواریوم شما به صحنه جنگ تبدیل میشه ! همینطور شما نمیتونین ماهی های آب گرم رو با ماهی های آب سرد نگهداری کنید چون باعث بیماری اونها میشه !
 
از طرفی بعضی از ماهی های گوشتخوار بعد از مدت بسیار کوتاهی اندازه شون بسیار بزرگ میشه و باید دقت داشت آکواریومی که برای این ماهی ها در نظر میگیریم از روز اول سایز بزرگی داشته باشه !!!! وگرنه شما بعد از 5 – 6 ماه مجبور میشید آکواریوم خودتونو بزرگتر کنید , در غیر اینصورت ماهی های شما افسرده و بیمار میشن و در نهایت میمیرن .
 
همینطور در آکواریومی که کوچک و کم جا هست نمیتونید ماهی های پر تحرک رو بندازین چون جایی برای شنا کردن ندارن و بیمار میشن . پس قبل از هر چیز باید تعیین کنید چه گونه ای از ماهی ها رو میخواهید نگهداری کنید :بطور کلی آکواریوم ها به شکلهای گوناگونی ساخته میشن ! از انواع استوانه ای تا مکعب مربع و مکعب مستطیل و حتا چند ضلعی و کتابی و یا انواع خیلی بزرگ !
 
اما مناسبترین و روتین ترین شکل آکواریوم , نوع مستطیل اونهاست و مزایای خوبی هم داره :هم فضای کافی برای شنای ماهی ها وجود داره و هم زیبایی بیشتری به محیط میده و از طرفی بسیار راحت تر میتونید اونو تزئین کنید . در صورتیکه در آکواریوم های مکعب مربع و استوانه ای شما عملن قادر به تزئین آکواریوم نیستین چون فضای بسیار محدودی در اختیار دارین و تزئین اونها خیلی ساده ست و ماهی های خاصی رو هم باید نگهداری کنید که کم تحرک و کوچک باشن ! اما نکاتی که در موقع خرید مخزن آکواریوم باید در نظر بگیرید :
– سعی کنید همیشه آکواریومی رو خریداری کنید که عمق یا عرض مناسبی داشته باشه به نسبت طول آکواریوم ! برای نمونه وقتی شما یک آکواریوم به طول 80 سانتی متر خریداری میکنید باید عمقی در حدود 35 سانتی متر داشته باشه و از این مقدار کمتر آکواریوم رو بدنما جلوه میده !
 
و یا وقتی آکواریومی به طول یک متر یا یک متر و نیم خریداری میکنید باید بین 40 تا 45 سانتیمتر عمق داشته باشه ! مزیت عمیق تر بودن آکواریوم این هست که ماهی ها خوش نما تر میشن و هر کسی که از روبرو به آکواریوم نگاه میکنه اونو زیبا تر و عمیق تر میبینه و فضا سازی بسیار زیبایی هم میشه در اون ایجاد کرد !
 
مساله ارتفاع آکواریوم چندان مهم نیست و بطور نرمال بیشتر فروشندگان ارتفاع مناسبی رو انتخاب میکنن . اما اگر قصد دارین در آکواریوم خودتون ماهی های گوشتخوار و یا گیاهان آبی طبیعی نگهداری کنید , سعی کنید ارتفاع آکواریومتون هم نسبتن بلند باشه ! برای نمونه برای کسانیکه مایل به خریداری آکواریومهای معمولی هستن این اندازه ها پیشنهاد میشه :
آکواریوم کوچک :
– طول : 35 سانتیمتر
– عرض : 20 سانتیمتر
– ارتفاع : 30 سانتیمتر
—-
آکواریوم متوسط :
– طول : 80 سانتیمتر
– عرض : 35 سانتیمتر
– ارتفاع : 50 سانتیمتر
—-
آکواریوم بزرگ :
– طول : 100 یا 150 سانتیمتر
– عرض : 40 سانتیمتر
– ارتفاع : 60 سانتیمتر
در ضمن موقع خرید آکواریوم حتمن باید دقت کنید که آیا قادر به حرکت دادن و نظافت اون هستید یا خیر ؟ برخی افراد غیر حرفه ای آکواریومی که خریداری میکنن بسیار بزرگ هست و در موقع بیماری ماهی ها و یا عوض کردن آب آکواریوم دچار مشکل میشن , مساله ای که کسی موقع خرید بهش توجه نمیکنه ! سنگینی خود شیشه آکواریوم از یک طرف و بلند بودن ارتفاع بعضی از انواع , از طرف دیگه باعث این مشکلات میشه . مثلن قادر به بلند کردن شیشه نیستین و یا دستتون به ته آکواریوم نمیرسه که همینها مشکلاتی رو در موقع تمیز کردن ایجاد میکنه و نیازمند کمک 2 تا 3 نفر خواهید بود !
 
جدیدن در ایران بعضی از افراد خوش ذوق گوشه کناری آکواریوم ها رو با مته مخصوص شیشه سوراخ میکنن و شیرفلکه ای دو حالته مخصوص شیر گاز در اونجا کار میذارن که کار عوض کردن آب آکواریوم رو بسیار ساده میکنه و کافیه یه شلنگ به اون شیر وصل کنید و به راحتی آب آکواریوم رو تخلیه کنید . میتونید از فروشنده درخواست کنید این شیر رو براتون نصب کنه و یا به مغازه های شیشه بُری برید و بخواهید این کار رو براتون انجام بدن تا خیلی راحت بتونید آب آکواریوم رو عوض کنید .
گاهی اوقات هم فضای منزل یا محلی که مایلید آکواریوم رو در اونجا قرار بدید کوچک و محدوده و ناچار هستین از آکواریوم های کوچکتر یا استوانه ای استفاده کنید که اونهم سلیقه ای هست و برای این نوع آکواریوم ها ناچارید انواع خاصی از ماهی ها رو انتخاب کنید . پس موقع خرید حتما دقت لازم رو داشته باشید

شکل آکواریوم
بهتر است آکواریوم به شکل مکعب مستطیل باشد زیرا در اینصورت هم سطح تهویه آب افزایش می یابد و هم ماهی ها فضای بیشتری برای شنا در اختیار دارند.
 
ضخامت شیشه آکواریوم
ضخامت شیشه آکواریوم با توجه به حجم آن متغیر است. به عنوان مثال، در آکواریوم با حجم 30 لیتر می توان از شیشه ای به ضخامت 4 میلی لیتر استفاده کرد در حالیکه برای ساخت آکواریومی با گنجایش بیشتر از 30 لیتر باید شیشه 6 میلی متری بکار برد.

محل قرارگیری آکواریوم

 قبل از خرید آکواریوم ابتدا محل قرارگیری آن را مشخص کنید. در تعیین محل قرارگیری آکواریوم باید به چند نکته توجه نمایید:

1-اول آنکه از قراردادن آکواریوم در مجاورت پنجره درب ها و نور مستقیم خورشید اجتناب کنید زیرا نور مستقیم و شدید خورشید باعث رشد بی رویه جلبک ها می شود.
2- از قراردادن آکواریوم در محیط های آلوده و پردود و پرگردوغبار بپرهیزید.
3- هرگز آکواریوم را در محیط های پر رفت و آمد و شلوغ قرار ندهید در عوض آن را در جایی بگذارید که هم بتوانید از منظره زیبایش لذت ببرید و هم در موقع لزوم رسیدگی های لازم را انجام دهید.
4- همواره آکواریوم را روی سطح صاف و همواری که تحمل وزن آن را داشته باشد قرار دهید.
 
ابعاد آکواریوم
پس از اینکه محل قرارگیری آکواریوم را معین نمودید باید با توجه به اندازه آن محل، ابعاد آکواریوم خود را تعیین کنید. اما آیا می دانید که بهترین اندازه برای آکواریوم چقدر است؟ درواقع برای این سؤال، پاسخ کاملاً مشخص و دقیقی وجود ندارد زیرا عوامل مختلفی بر آن تأثیر گذارند اما به طور کلی می توان گفت بهتر است با توجه به اندازه ماهی هایی که قرار است خریداری کنید حداکثر اندازه متناسب با آن نوع ماهی ها را در نظر بگیرید. همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که آکواریوم نباید از یک حدی کوچکتر باشد اما برای بزرگی آن محدودیتی وجود ندارد، به بیان بهتر می توان گفت هر چه آکواریوم بزرگتر باشد بهتر است.
 
البته منظور ما از بزرگی، ارتفاع آن نیست بلکه منظورمان این است که بهتر است آکواریوم سطح وسیعتری داشته باشد (طول و عرضش بیشتر باشد) زیرا در این حالت مقدار تبادل گازی آب با محیط افزایش می یابد و بدین ترتیب، اکسیژن به میزان کافی در اختیار آبزیان قرار می گیرد. برای انتخاب آکواریومی با گنجایش مناسب همواره به این نکات توجه نمایید:
 
1- نوع ماهی ها: یکی از مهمترین عواملی که در تعیین ابعاد آکواریوم دخیل است نوع ماهی هاست. به عنوان مثال، برخی از انواع ماهی ها نظیر گلدفیش1 (طلا ماهی)، فضولات زیادی تولید می کنند بنابراین برای آنکه آب، کیفیت خود را به سرعت از دست ندهد بهتر است از این نوع ماهی در آکواریوم هایی که گنجایش بیشتری دارند نگهداری کنیم، زیرا همانطور که می دانید افت کیفی آب برای آبزیان خطرناک است.
 
یکی دیگر از مزایای استفاده از آکواریوم هایی که گنجایش بیشتری دارند این است که در این نوع آکواریوم ها نیازی به تعویض مکرر آب نیست و کنترل کیفی آب در مقایسه با آکواریوم های کوچکتر آسانتر است. زیرا تجمع فضولات و مواد زائد، تأثیر چندانی بر کیفیت آب نخواهد داشت.
از سوی دیگر، برخی از انواع ماهی ها نظیر گاپی2 عاشق زندگی در جاهای وسیع هستند زیرا بدین ترتیب برای تکثیر و تولیدمثل فضای کافی در اختیار دارند.
 
2- اندازه ماهی ها: قبل از خرید آکواریوم باید بدانیم اندازه بزرگترین ماهی مورد نظر ما چقدر است تا بتوانیم   در مورد سایز آکواریوم تصمیم گیری نماییم. به عنوان مثال، برخی ماهی ها نظیر (نئون تترا)3 ، حداکثر 5/2 سانتی متر، طول دارند در حالیکه طول برخی گونه های بزرگتر نظیر (آروانا)4 به 5/91 سانتی متر یا بیشتر می رسد، بنابراین در موقع خرید آکواریوم باید به اندازه ماهی ها توجه نمایید. هر 1 سانتی متر طول معادل حدوداً 10 سانتی مترمربع
 
 3- تعداد ماهی ها: اگر چه کارشناسان در مورد مساحت مورد نیاز برای هر یک از ماهی ها نظرات مختلفی ارائه داده اند اما به  نظر می رسد به ازای هر یک اینچ5 از طول هر ماهی، مساحتی معادل 5/30 سانتی مترمربع از آکواریوم مورد نیاز است. به عنوان مثال، اگر یک جفت ماهی 6 اینچی (24/21 سانتی متر) داشته باشیم مساحتی معادل 76/365 سانتی متر مورد نیاز است.
از آنجائیکه فضای کافی، تأثیر مهمی بر رشدونمو آبزیان دارد بنابراین آکواریوم باید اندازه مناسبی داشته باشد. ضمناً از قراردادن تعداد زیادی ماهی در آکواریوم بپرهیزید زیرا این کار سلامت آن ها را به خطر می اندازد. همواره به خاطر داشته باشید که انتخاب آکواریومی با اندازه نامناسب می تواند مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد.
 
محاسبه گنجایش آکواریوم
 گنجایش آکواریوم بر حسب لیتر از طریق این فرمول محاسبه می شود:
                           (برحسب لیتر)  1000 ÷ ارتفاع × عرض × طول = گنجایش آکواریوم
اگر می خواهید گنجایش آکواریوم را برحسب لیتر گالن6 به دست آورید کافی است عدد به دست آمده را در 22/0 ضرب نمایید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره