وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جایگزین پیکان به بازار می آید؟

جایگزین پیکان به بازار می آید؟
پیکان خودرویی که معروف به گاو شیرده صنعت خودروسازی ایران بود، با مزایای همچون قیمت تمام شده پایین، خدمات بعد از فروش ، سیستم تولید آن اعم از بدنه ، موتور طوری بود که هر تعمیر کار ساده از عیب آن سر در می آورد و قطعات آن درسراسر کشور پیدا میشد در سال۸۴ تولید آن متوقف شد و اکنون چندین سال است که مسئولان تلاش میکنند جایگزینی برای آن پیدا کنند.
 
به گزارش افکار نیوز و به نقل از جهان ، در این شرایط ایران خودرو سنگی بزرگ برداشته و این بار وعده هشت محصول جدید جایگزین پیکان داده که قرار است طی پنج سال آینده طراحی شود.
 
این درحالی است که طرحها و خودروهای بسیاری قرار بود جایگزین پیکان شود که این افتخار نصیب هیچکدام از آنها نشد. ابتدا قرار بود همان پیکان با اصلاحاتی اساسی به نیوپیکان تبدیل کنند که به علت تکنولوژی کهنه پیکان عملا این اصلاح روی پلت فرم پیکان ممکن نشد.
 
بعد پروژه x۱۱ معرفی شد که عملا متعلق به چینی ها بود و ایران خودرو که آرزوی سود سرشار را در سر می پروراند در نظر داشت تمامی قطعات آن را از چین وارد کند.
اما مونتاژ کاری بعد چند دهه سابقه برای بزرگترین خودرو ساز خاورمیانه آبرو ریزی بود پس این پروژه هم به بایگانی رفت.
 
سپس خبر از پروژه x۱۲ آمد که پس از چند دهه رانا از آن متولد شد. اما به دلیل قیمت تمام شده بالای در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون بالای آن نتوانست برای ایران خودرو سودآور باشد و عملا جایگزین پیکان نشد.
 
بر اساس این گزارش خودروی سمند نیز در ابتدا قرار بود جایگزین پیكان باشد، با همان قیمت تمام شده حداکثر تا ۵ میلیون ؛ اما با ادامه كار و مشخص شدن هزینه‌های فراوان تولید، قیمت خود را به گونه‌ای افزایش داد كه دیگر نمی‌توانست جایگزین پیكان شود وهمچنان پیکان بدون جایگزین باقی ماند.
 
بعد با ترکیب موتور پیکان و بدنه پژو ، آر دی متولد شد تا بلکه آرزوی جایگزینی پیکان محقق شود که نشد!
با وجود این همه شکست ، رویای سود سرشار پیکان آنقدر شیرین بود که ایران خودرویی ها دست از تلاش برندارند. لذا وقتی نتوانستند از شرق جایگزینی برای پیکان بیاورند سراغ مغرب زمین رفتند و اینبار با فرانسویها وارد معامله شدند.
 
لوگان یا همان ال ۹۰ که از آن به عنوان جایگزین نخست پیکان نام برده ‌شد ابتدا در قالب یک پروژه ارزان‌سازی خودرو تعریف و قیمت پایه آن ۵ میلیون تومان تعیین شد اما اندکی بعد نه تنها این خودرو با این قیمت به بازار عرضه نشد بلکه با مشکلاتی که در تأمین قطعات آن به وجود آمد ،تولید آن مدتی در ایران‌خودرو متوقف شد.
 
امروز که نجم الدین ، مدیر عامل ایران خودرو دوباره سخن از جایگزین پیکان می گوید در سر رویای خودرویی را می پروراند که با قیمتی حول و حوش ۱۰ میلیون تومان بتواند سود ۶۰الی ۸۰ درصدی را نصیب شرکتش کند. اما به نظر می رسد دیگر آن دوران شیرین به سر آمده و جایگزینی برای پیکان نخواهد آمد.