وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

احتمال كودتای بی‌ سر و صدا در کشور عربستان

احتمال كودتای بی‌ سر و صدا در کشور عربستان
به دنبال وخامت حال پادشاه عربستان و بیماری ولی‌عهد این كشور، اخیرا نشست مهمی در قاهره برگزار شد كه در آن تشدید رقابت سیاسی شاهزاده‌های سعودی برای رسیدن به قدرت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "وطن "چاپ آمریكا،‌ قاهره اخیرا شاهد سمیناری مهم و ویژه تحت عنوان "آینده مناقشات سیاسی وارثان قدرت سعودی " بود كه در آن كارشناسان و سیاستمداران، آینده مناقشه سیاسی بین شاهزاده‌ها برای رسیدن به قدرت را مورد بررسی قرار دادند.

این نشست در حالی برگزار شد كه ملك عبدالله بیمار به دنبال وخامت حال خود برای درمان یا مرتب كردن وضعیت تعیین جانشین خود به آمریكا سفر كرده است و با توجه به بیماری وی و شاهزاده "سلطان بن عبدالعزیز "، ولی‌عهد این كشور احتمال مرگ این دو نفر در آینده نزدیك وجود دارد.

در این نشست شماری از كارشناسان سیاسی، اساتید دانشگاه مصر و از جمله شیخ عثمان الازهری از علمای دانشگاه الازهر و دیگر كارشناسان عربی حضور داشتند.

شركت كنندگان در این نشست به نتایج زیادی دست یافتند از جمله اینكه اخبار و اطلاعات رسیده حاكی است كه درگیری بی‌سر و صدایی بین شاهزاده‌های سعودی برای رسیدن به قدرت وجود دارد و آمریكا و اسرائیل نیز در پس پرده این درگیری قرار دارند چون عربستان برای این دو طرف، كشور مهم و نخستین متحد راهبردی علیه نیروهای مقاومت در منطقه به شمار می‌رود.

در این نشست تاكید شده است كه درگیری بین وارثان قدرت در دو جبهه مختلف جریان دارد: نخست بین فرزندان عبدالعزیز و دوم بین نوادگان وی است . جبهه اول درگیری بین فرزندان عبدالعزیز بن سعود و كسانی كه از جناح سدیری‌‌ها باقی مانده‌اند جریان دارد كه شامل رقابت بین "نایف "، وزیر كشور كه مورد حمایت جریان وهایی افرا‌ط‌گرای این كشور است و همچنین "سلمان "، امیر ریاض و "سلطان "، ولی‌عهد و وزیر دفاع بیمار و از نزدیكان به سازمان اطلاعات آمریكا و غرب است

به اعتقاد شركت كننندگان در نشست در جبهه دیگر رقابت بین نوادگان و نسل جوان شاهزادگان سعودی است كه مشهورترین آنها "خالد بن سلطان " است كه عملا وزارت دفاع را عهده‌دار است و همچون پدر خود دچار فساد اداری زیادی است و دیگر متعب بن عبدالله، فرزند پادشاه عربستان است كه پدرش طبق دستوری وی را مسئول ریاست گارد ملی كه همان ارتش امنیت داخلی عربستان است قرار داده است.

"بندر بن سلطان " نیز كه به اتهام تلاش برای سرنگونی نظام حاكم بر عربستان از یك سال پیش در غیبت به سر برده بود و ماه پیش به ریاض بازگشت و كارشناسان بازگشت وی به ریاض را با سفر ملك عبدالله به خارج از كشور بی‌ارتباط نمی‌دانند از جمله عناصری است كه برای رسیدن به مسند پادشاهی تلاش می‌كند.

در نشست قاهره تاكید شده است آمریكا و اسرائیل به دنبال انتقال مسالمت آمیز قدرت در عربستان هستند اگرچه آنها مایلند "بندر بن سلطان " كه نیروی آمریكایی محسوب می‌شود روی كار آید یا حداقل فردی كه منافع واشنگتن و تل‌آویو را تامین كند.

اعضای نشست همچنین خواستار نجات دادن اماكن مقدسه از سلطه آل سعود ، وهابی‌ها و نظارت مجدد آن از سوی امت اسلامی شدند.