وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

علل و نحوه برطرف کردن خشكی لب

علل و نحوه برطرف کردن خشكی لب
 لب‌ها به عنوان عضو پرخون بدن دارای پوستی نازك و حساس هستند كه تماس و مواجهه مداوم با نور خورشید، گرما وسرما، لوازم آرایشی و عوامل زیانبار محیطی و حتی بیماری‌های تب‌دار داخلی آن را مستعد خشكی و ترك‌خوردگی می‌كند بنابراین وقتی رطوبت در لب‌های شما كاهش یابد، خشكی و در ادامه ترك و شكاف همراه با درد و خونریزی در آن آشكار می‌شود.

شاید به همین علت باشد كه اولین آثار تب و اسهال در كودكان در لب‌های خشك و چروكیده آنها پزشكان و والدین را به این نكته هدایت می‌كند، آب و مایعات نیاز اول كودك بیمار است.

علل مهم خشكی لب
ـ یكی از دلایل مهم خشكی لب، نور خورشید و شرایط آب و هوایی سرد یا گرم بخصوص در مناطق خشك كه با وزش بادهای خشك و غبارآلود همراه است، می‌باشد. به همین دلیل كشاورزان و دامداران بیش از همه در معرض خشكی و حتی تومورهای بدخیم لب هستند.

ـ خیس كردن لب با زبان كه بر خلاف انتظار، آنزیم‌های دهان موجب تبخیر چربی لب و خشكی بیشتر آن می‌شوند.

ـ از دست دادن آب بدن به علت تب طولانی، گرمازدگی، اسهال یا سایر بیماری‌های حاد كه بهترین درمان، مصرف مایعات و آبمیوه فراوان است.

ـ كمبود بعضی از ویتامین‌ها و املاح مانند ویتامین‌های آ، ب، ث و املاحی مانند آهن، لذا تغذیه سالم و سرشار از ویتامین‌ها مانع از خشكی لب خواهد بود.

ـ حساسیت به بعضی مواد بهداشتی مانند خمیردندان و مسواك یا صابون‌ها و شوینده‌های غیر استاندارد و مهم‌تر از همه محصولات آرایشی مانند رژ و خط لب و در مواردی اعمال زیبایی در لب مانند پروتزگذاری، تزریق ژل و تاتو لب‌ها.

ـ مصرف بعضی داروها مانند ترتینوئین، ویتامین آ به مقادیر زیاد (آكوتان) یا ویتامین‌های محلول در چربی، داروهای شیمی درمانی، دپنی سیلامین، ایزونیازید و فنوتیازین.

ـ بعضی از غذاهای ترش حاوی مواد اسیدی مانند سركه و همچنین تنقلات، آجیل، آدامس و خوردنی‌هایی كه حاوی اسانس و مواد افزودنی باشد.

ـ سرماخوردگی و انسداد مسیر تنفسی بینی و در نتیجه نفس كشیدن از دهان. به همین دلیل ورزشكاران به هنگام تنفس شدید با دهان باز، بیشتر دچار خشكی لب می‌شوند.

– سیگار كشیدن كه كمترین عارضه آن خشكی لب و دهان می‌باشد.

درمان
برای درمان خشكی لب‌ها به این توصیه‌ها عمل كنید:

ـ خیس كردن لب‌ها با زبان اكیدا ممنوع

ـ در صورت وجود بیماری‌های قارچی، باكتریال یا بیماری‌های داخلی به درمان آن اقدام كنید.

ـ روزانه لب‌ها را با آب‌نمك رقیق‌شده و سرد كمپرس كنید، به این ترتیب كه یك قاشق مرباخوری نمك را در نیم‌لیتر آب حل كرده، حوله‌ای را در آن خیسانده و چند دقیقه روی لب‌ها بگذارید. این كار را به مدت یك هفته هنگام رفتن به رختخواب انجام دهید. بلافاصله بعد از كمپرس آب نمك لایه‌ای ضخیم ‌نرم‌كننده لب مثل وازلین یا اوسرین روی لب بمالید تا رطوبت در لب حفظ و جذب شود.

ـ اگر یك هفته كمپرس آب‌نمك و وازلین موثر نبود، می‌توانید پماد هیدروكورتیزون یك درصد را هم به آن اضافه كنید. پماد را زیر نرم‌كننده بزنید. این كار را دو هفته ادامه دهید.

ـ هنگام خروج از منزل استفاده از ضد آفتاب مخصوص لب با پمادهای نرم‌كننده را فراموش نكنید و نكته آخر آن‌كه به وسیله ماسك، لب و بینی خود را در محیط‌های آلوده بپوشانید.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره