وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کشف فواره های مغناطیسی در ستارگان جوان

کشف فواره های مغناطیسی در ستارگان جوان
ستاره شناسان با استفاده از رادیوتلسکوپ VLA در مکزیک فواره های مغناطیسی را کشف کردند که از ستارگان جوان ساطع می شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، در تمام کیهان، پرتاب فوراه های ذرات درون اتمی می توانند سه منشای محتمل داشته باشند: سیاه چاله ها بسیار عظیم حاضر در مرکز کهکشانها، سیاه چاله های کوچکتر یا ستاره های نوترونی که مواد ستاره های همجوار خود را مصرف می کنند و ستاره های جوانی که هنوز در فاز جمع آوری مواد پیرامون خود قرار دارند.

تاکنون میدانهای مغناطیسی تنها در فوراه های دو مورد اول مشاهده شده بود، درحالی که در مورد فواره های مربوط به ستاره های جوان هنوز میدانهای مغناطیسی کشف نشده بود. اکنون گروهی از محققان مکزیکی با استفاده از رادیوتلسکوپ VLA در نیومکزیو موفق شدند حضور این میدانهای مغناطیسی را در فواره های پرتاب شده از ستاره های جوان نیز رصد کنند. نتایج این کشف می تواند راه جدیدی به سوی درک بهتر فیزیک فواره های کیهانی و نقش میدانهای مغناطیسی در فرایند تشکیل ستاره ای ارائه کند.

 
کشف فواره های مغناطیسی در ستارگان جوان
این ستاره شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "کشف ما یک شاخص قوی را عرضه می کند که نشان می دهد هر سه نوع فواره های کیهانی می توانند دارای نیروهای مغناطیسی باشند." این دانشمندان از این رادیوتلسکوپ برای مطالعه یک ستاره جوان به نام IRAS 18162-2048 استفاده کردند. این ستاره که در فاصله حدود 5 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار دارد احتمالا جرمی 10 برابر جرم خورشید دارد. براساس گزارش ساینس، این ستاره فواره کیهانی خود را تا فاصله 17 سال نوری در محیط پیرامون خود پرتاب می کند.

این محققان با رصد این جرم آسمانی به مدت 12 ساعت دریافتند که الکترونهای ساطع شده از این جرم به سرعت در یک میدان مغناطیسی حرکت می کنند. این دانشمندان افزودند: "در آینده، ترکیب انواع مختلف این رصدها می تواند چشم اندازه جدیدی از تاثیرگذاری میدانهای مغناطیسی بر روی یک ستاره جوان ارائه کند."