وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آلودگی هوای اصفهان و تهران به مرز بحرانی رسید

آلودگی هوای اصفهان و  تهران به مرز بحرانی رسید
یک پژوهشگر هواشناسی ضمن هشدار به مردم وضعیت هوای دو کلانشهر تهران و اصفهان را بحرانی اعلام و خواستار افزایش محدودیتهای ترافیکی در این دو شهر شد.

احسان مرادی با اشاره به استقرار جریانات پایدار طی چند هفته اخیر افزود: متاسفانه اکنون چند هفته‌ای است که تقریبا سراسر کشور را جریانات پایدار فرا گرفته و از سامانه‌های بارش زا خبری نیست.

وی ادامه داد: این پایداری هوا که با اینورژن (وارونگی) دمایی همراه است سبب می شود آلاینده ها و ذرات معلق خطرناک در شهرهای بزرگ و صنعتی نزدیک سطح زمین باقی بماند و به دلیل پایدار بودن هوا مجال صعود به لایه‌های بالایی جو را پیدا نمی کند.

مرادی ادامه داد: همچنین به سبب سرعت وزش باد در سطح زمین بسیار پایین است، این آلودگیها در جهت افقی هم جابه جا نشده و روز به روز بر غلظت این قاتل جدید شهری افزوده می‌شود.

وی با اشاره به خطرناک بودن ذرات آلودگی افزود: اگر مردم می‌دانستند که این ذرات تا چه اندازه برای سلامتشان خطرناک است از شهرهایشان فرار می کردند، این ذرات مخلوطی از انواع ترکیبات سرطان زا و مسموم است که علاوه بر قابلیت سرطانزایی سبب انواع بیماریهای قلبی، عروقی، ریوی و حتی انواع بیماریهای پوست و مو می‌شود.

مرادی درباره دلایل به وجود آمدن این وضع بحرانی گفت: در یک کلام باید گفت علت اصلی، عدم درک صحیح مسئولین از اوضاع زیست محیطی طی دهه‌های اخیر و زاید دانستن مباحث توسعه پایدار توسط آنهاست اگرچه وقتی صحبت از محیط زیست می‌شود مسئولین حمایت قاطعانه خود را از آن اعلام می کنند ولی اینها همه در حد حرف است.

وی ادامه داد: در عمل می‌بینیم که به رغم تبیین برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا، طی این سالها نه تنها آلودگی کم نشده و یا حتی ثابت نمانده بلکه روز به روز بیشتر هم شده چراکه به راستی باید دید چه بر سر بودجه‌هایی که دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی‌ها هزینه می کنند می‌آید.

همه کلانشهرهای کشور درگیر آلودگی هوا هستند

مردای با اشاره به اینکه تقریبا همه کلانشهرهای کشور درگیر این آلودگی هستند افزود: کلانشهرهای تهران و اصفهان به حد بحرانی رسیده‌اند یعنی در برخی مناطق و در ساعاتی از وضعیت زیان آور هم گذشته و برای من این سوال پیش آمده که چرا بانکها، شهرداریها، کارخانه‌ها و شرکتهای خصوصی تعطیل نشد، آیا شاغلان این مراکز جمعیت کثیری را شامل نمی شوند که علاوه بر افزودن بر ترددهای درون شهری، خود در معرض مسمومیت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به ساعات اوج آلودگی ادامه داد: با بالا آمدن خورشید به تدریج از میزان آلودگیها کاسته می شود چون تابشهای خورشیدی سبب صعود هوا می شود و از غروب خورشید تا سحرگاه روز بعد آلودگیها به اوج می رسد، پس تعطیلیها با توجه به اینکه طول روز را شامل می شود آنقدرها در کاهش آلودگی تاثیری ندارد.

مرادی همچنین ادامه داد: تعطیلیها بر ترددهای ساعات کلیدی بعد از غروب خورشید افزوده و آیا بهتر نبود که به جای تعطیل کردن سراسری، همه ادارات با تاخیری چند ساعته کار خود را شروع می کردند و در عوض به غیر از اتوبوسها، تاکسیها و خودروهای دولتی عبور و مرور سایر خودروها ممنوع می شد.

این پژوهشگر هواشناسی همچنین در خصوص تداوم وضعیت آلودگیها ادامه داد: متاسفانه آلودگیها طی روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت و حتی در برخی کلانشهرها نیز روزهای ابتدایی هفته آینده هم وضع به همین منوال خواهد بود و این می تواند برای مردم بسیار خطرناک باشد.

مرادی خاطرنشان کرد: اگر دیروز و امروز میزان آلودگیها کاهش یافته بود بیانگر این است که ما در کنترل این بحران موفق عمل کرده‌ایم در غیر این صورت لازم است به سرعت تمهیدات دیگری را اندیشه کنیم.