وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جدیدترین برآورد بانك مركزی ازتورم

جدیدترین برآورد بانك مركزی ازتورم
به گزارش آتی نیوز، حسین قضاوی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان افزایش تورم میانگین در ماه جاری باتوجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین آزادسازی قیمت حامل های انرژی، اظهار داشت: تكان‌های قیمتی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی از روز شنبه كه در اقتصاد رخ داد، پدیده‌ای است كه در یك بازه زمانی چندماهه نمود خود را روی شاخص های قیمت ها نشان می دهد.

وی تاكید كرد: نباید انتظار داشت كه ظرف یك الی دو ماه آینده تحول قابل توجهی در شاخص های قیمت ها اتفاق بیفتد.

معاون اقتصادی بانك مركزی ضمن بیان اینكه نرخ تورم از نرخ تورم ماهانه 12 ماهه گذشته براساس میانگین حسابی محاسبه می شود، تصریح كرد: بنابراین حتی اگر تكان های قیمتی در این ماه ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی اتفاق افتاده باشد ولی نرخ تورم سالانه حاصل میانگین 12 نرخ تورم نقطه به نقطه است.

قضاوی در ادامه اضافه كرد: نرخ رشد افزایش قیمتی كه در ماه جاری اتفاق می افتد با نرخ تورم نقطه به نقطه 11 ماه قبل جمع و تقسیم بر 12 می شود و میانگین نرخ تورم سالانه را نشان می دهد.

به گفته این مقام مسئول در بانك مركزی، نباید انتظار داشت كه نرخ تورم سالانه در ماه جاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد. این میانگین متحرك طبیعی است با توجه اثرات مستقیم و غیر مستقیم حامل های انرژی روند فزاینده ای را داشته باشد ولی میزان افزایش آن می تواند بسته به سیاست اجرایی كالایی كه به كار گرفته می شود، تعدیل شود.

وی ادامه داد: هم اكنون دولت به مراتب بیش از افزایش قیمت هزینه خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم ناشی از آزادسازی قیمت حامل های انرژی در حساب های مردم یارانه واریز كرده است.

قضاوی با بیان اینكه خانوارها می‌توانند هرگونه افزایش قیمت ناشی از حامل‌های انرژی را از محل یارانه‌ها جبران كنند، گفت: قرار است سیاست‌های كارآمد جدیدی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی به كارگرفته شود و اگر این سیاست‌های همه جانبه به خوبی و سازگار پیش برود می‌تواند مانع از افزایش نرخ تورم شود.

این مقام مسئول در شبكه بانكی، سیاست‌ مذكور را موجب كند شدن شتاب افزایش تورم عنوان و اضافه كرد: مشاهده روند افزایشی نرخ تورم در ماه‌های آینده از مواردی به حساب می‌آید كه با واقعیت‌ها سازگار است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینكه حدود 12 ماه دیگر، عددهای نرخ تورم افزایشی نقطه به نقطه در مخرج كسر محاسباتی قرار خواهد گرفت، انتظار می‌رود كه از آبان یا آذرماه سال آینده نرخ تورم مجدداً روند كاهشی در پیش بگیرد.

معاون اقتصادی بانك مركزی تاكید كرد:‌ نقطه كاهش نرخ تورم براساس سیاست‌های اجرایی در جهت مهار نرخ تورم و حمایت از بنگاه‌های تولیدی می‌تواند عقب‌تر یا جلوتر برود.

قضاوی در مورد افزایش تورم تا پایان سال جاری، گفت: به نظر می‌رسد با وجود افزایش تورم تا پایان سال، این نرخ به 13 درصد نخواهد رسید.

وی در مورد میزان برداشت یارانه از حساب ها در نخستین روز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و باز شدن حساب های مشمول یارانه ها، اظهار داشت: این امر ملموس نسیت چراكه آمارهای مربوط به سپرده های بانكی هفتگی برآورد می شود .

وی اضافه كرد: به نظر نمی رسد كه مردم انگیزه ای داشته باشند كه بیش از متوسط میل نقدینه خواهی كه حدود 6 الی 7 درصد است قصد برداشت یارانه ها از حساب ها را نمایند.

معاون اقتصادی بانك مركزی در واكنش به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر برداشت حدود نیم درصد از یارانه ها از حساب ها، افزود: هم اكنون برآورد از میزان برداشت یارانه ها از حساب ها خیلی زود است چراكه آمار سپرده ها معمولا هفتگی است و هفته آینده باید در خصوص این مباحث اظهار نظر كرد.

این مقام مسئول در شبكه بانكی در ادامه اظهارات خود در مورد ازدحام جمعیت در مقابل دستگاه های خودپرداز و بانك ها طی روز گذشته، تصریح كرد: بنده چنین گزارشی دریافت نكرده ام.

وی ادامه داد: اگر در برخی از مكان ها مردم در انتظار برداشت از دستگاه های خودپرداز بوده اند بخاطر روزهای پایانی ماه است چراكه عموماً مردم نیاز دارند حقوق خود را برداشت كنند.

قضاوی با بیان اینكه رفتار مردم در روزهای اخیر برای برداشت از دستگاه های خودپرداز طبیعی است، تصریح كرد: این روال عادی بود و امری نبود كه بخواهد ارتباطی با برداشت یارانه های نقدی داشته باشد.

وی در ادامه این گفت وگو ضمن اشاره به اینكه متوسط تعداد خانوار در كشور حدود 4 نفر و حتی كمتر است، گفت: اگر فرض شود متوسط تعداد خانوار 4 نفر است به این مفهوم خواهد بود كه به حساب هر سرپرست خانوار كمی بیشتر از 320 هزار تومان بابت یارانه ها پرداخت شده است.

معاون اقتصادی بانك مركزی با تاكید براینكه به حساب سرپرستان خانوار بابت حقوق ماهیانه رقم بیشتری از یارانه ها پرداخت می شود، افزود: بنابراین بانك ها به طور طبیعی پاسخگوی نیازهای مشتریان خود در اواخر هر ماه هستند و نیازهای اسكناس و مسكوك و مبادلات الكترونیكی آنها را تامین می كنند.

وی اضافه كرد: گرچه تراكم ارائه خدمات مالی به مردم در این ایام افزایش پیدا می كند ولی افت مبادلات الكترونیك و دریافت وجه نقد از بانك ها در اواسط ماه و افزایش آن در اواخر هر ماه یك مرحله تكراری است كه همواره مطرح بوده است.

قضاوی در توضیح افزایش جمعیت طی امروز و دیروز در مقابل بانكها، اظهار كرد: این شلوغی ها بیشتر به خاطر پرداخت حقوق ماهیانه حقوق بگیران دولتی و خصوصی است و ارتباطی با هدفمندی یارانه ها ندارد.

این مقام مسئول در شبكه بانكی در خصوص وضعیت توزیع اسكناس به شعب بانك ها طی دیروز و امروز، گفت: بانك ها در هر حدی كه تقاضا بكنند می تواند طبق روال عادی از اداره نشر و اسكناس دریافت كنند.

وی افزود: در حال حاضر حجم اسكناسی كه مردم در اختیار دارند بیش از 70 هزار میلیارد ریال است و این رقم به مراتب فراتر از نیازی است كه مشتریان به صورت روزمره دارند.

این مقام مسئول در شبكه بانكی در ادامه گفت: اسكناس و مسكوك در دست مردم بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان و اسكناس های داخل بانك های تجاری فراتر از 700 هزار میلیارد تومان است كه همین موارد نیازهای مردم را به اسكناس و مسكوك تامین می كند.

قضاوی با بیان اینكه معمولاً در اواخر هر سال نیاز مردم به اسكناس افزایش قابل توجهی می یابد، اضافه كرد: در آخر سال گذشته مردم بالغ بر 19 هزار میلیارد تومان، اسكناس و مسكوك در اختیار گرفتند و این درحالیست كه این رقم هم اكنون بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان است.

معاون اقتصادی بانك مركزی تصریح كرد: بانك ها در شرایط ویژه تری قرار داشته اند كه به خوبی توانسته اند به نیازهای مردم پاسخ دهند بنابراین ورود به فاز جدید هدفمندی یارانه ها یعنی برداشت یارانه های نقدی در قیاس با شرایط مذكور خیلی ساده تر است.