وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا فکر می کنید می توان به زنان اعتماد کرد؟!

آیا فکر می کنید می توان به زنان اعتماد کرد؟!
تحقیقات نشان می‌دهد به نظر درصد زیادی از مردم جامعه زنان قابل‌اعتمادتر و مطمئن‌تر از مردان به نظر می‌رسند.
این که ما بتوانیم حرف‌های یک نفر، خصوصا فردی را که نمی‌شناسیم باور کنیم به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اما علاوه بر آن به صحبت‌های یک فرد جنسیت او و این که یک حرف چگونه بیان شود نقش مهمی در باورپذیر بودن آن دارد.
مارلین بلتز و همکارانش مطالعات عمیقی را در مورد الگوهای گفتاری، تفاوت‌های جنسیتی و شیوه‌های فریب دادن و دروغ گفتن به دیگران انجام دادند تا تفاوت‌های مردان و زنان را در این میان بسنجند. او در این باره گفت: مطالعات ما نشان می‌دهد بسیاری از مردم تصور می‌کنند زنان کم‌تر از مردان دروغ می‌گویند و البته شکل دروغ‌های آن‌ها نیز کاملا متفاوت است.
ما با نظرسنجی از تعداد زیادی از داوطلبان متوجه شدیم هم مردان و هم زنان اعتراف کرده‌اند که در 20 تا 35 درصد از روابط اجتماعی خود به دیگران دروغ می‌گویند. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع آن باشد که مردان و زنان به شیوه‌های کاملا متفاوتی تربیت می‌شوند. معمولا در سال‌های اولیه دوران نوجوانی و جوانی پسران تشویق می‌شوند تا در مورد توانایی‌های خود اغراق کنند و از حق خود در برابر دیگران دفاع کنند. با این شیوه یک پسر می‌تواند برتری خود را به یک گروه ثابت کند و خودش نقش رهبری و هدایت آن‌ها را به عهده بگیرد.
اما در سوی دیگر زنان بیش‌تر تشویق می‌شوند با افتادگی و حیا در هنگام برخورد با دیگران رفتار کنند، همواره اهمیت مهربانی و صمیمیت به آن‌ها یادآوری می‌شود و تشویق می‌شوند با دیگران رابطه داشته باشند. همین عامل باعث می‌شود ما از سنین کودکی تصور کنیم مردان همیشه بیش‌تر دروغ می‌گویند و کم‌تر می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

اما ما چرا دروغ می‌گوییم؟
روانشناسان دانشگاه ماساچوست معتقدند در بیش‌تر مواقع دروغگویی ما از نداشتن اعتماد به نفس سرچشمه می‌گیرد. زمانی که یک فرد احساس می‌کند اعتماد به نفسش در معرض خطر قرار می‌گیرد بلافاصله دروغ می‌گوید.

البته باید اعتراف کرد که دروغ گفتن همیشه هم مضر نیست. محققان معتقدند دروغ گفتن بهترین روش برای محافظت از حریم خصوصی خود و هم‌چنین اجتناب از سوء نیت، نفرت و کینه توزی دیگران است.
حتی بسیاری از حیوانات هم از این تکنیک استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند برای رسیدن به مقاصد خود حیوانات دیگر را فریب دهند. اما انسان تنها موجودی است که می‌تواند هم‌زمان به دیگران و به خودش دروغ بگوید. حتی در بسیاری از مواقع ما آن‌قدر به خود دروغ می‌گوییم که نمی‌توانیم بین واقعیات و تخیلات خودمان تمایز قائل شویم.
جالب اینجاست که بسیاری از ما حتی متوجه دروغگویی خودمان نمی‌شویم.
 
در یک تحقیق که در نشریه لایو ساینس به چاپ رسیده است دانشمندان از گفتگوی تعدادی از افراد فیلم برداری کردند و سپس فیلم آن را به خود این افراد نشان دادند. بسیاری از این افراد از تعداد دروغ‌هایی که طی یک گفتگوی کوتاه گفته بودند متعجب شدند.
در تحقیقی که در نشریه روانشناسی کاربردی به چاپ رسیده است محققان متوجه شدند طی یک مکالمه 10 دقیقه نزدیک به 60 درصد مردم حداقل یک بار دروغ می‌گویند. در حالی که متوسط تعداد دروغ‌هایی که یک فرد در این مدت می‌گوید 2.92 دروغ است.
نوع دروغ‌هایی که مردان و زنان می‌گویند کاملا متفاوت است. مردان معمولا از دروغ گفتن برای بهبود چهره خود در نظر دیگران استفاده می‌کنند. این در حالی است که زنان برای آن‌که طرف مقابلشان حس بهتری داشته باشد دروغ می‌گویند.

دروغگویی در محیط کار
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد دروغگویی در محیط کار هم بسیار شایع است. بسیاری از مردم تمایل بیش‌تری برای دروغ گفتن به همکار خود در مقایسه با غریبه‌ها دارند. به نظر می‌رسد ما در محیط کار نیاز بیش‌تری به اثبات خود داریم و به همین دلیل بیش‌تر همکاران خود را فریب می‌دهیم. برای مثال زمانی که فردی کالای جدیدی مانند خودرو می‌‌خرد به همکارانش بیش‌تر از غریبه‌ها در مورد قیمت اصلی آن دروغ می‌گوید.

علاوه بر محیط کار بررسی‌ها نشان می‌دهد ما به افرادی که به آن‌ها علاقه داریم نیز بیش‌تر از دیگران دروغ می‌گوییم. ناراحت شدن افراد صمیمی، دوستان و اعضای خانواده معمولا برای ما بسیار سنگین است و به همین دلیل سعی می‌کنیم با دروغ گفتن از این کار اجتناب کنیم.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره