وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رونمایی از یک شاهکار نقاشی پس از 45 سال

رونمایی از یک شاهکار نقاشی پس از 45 سال
نقاشی سه‌قسمتی فرانسیس بیکن از چهره لوسین فروید، دوست نقاشش پس از 45 سال رونمایی می‌شود.
به گزارش خبرآنلاین، پرتره سه‌قسمتی فرانسیس بیکن از لوسین فروید که از سال 1965 تاکنون در دست مجموعه‌دار خصوصی بوده و در نمایشگاهی عرضه نشده ماه آینده در حراجی سوتبی در لندن به فروش گذاشته می‌شود. این نقاشی در سال 1964 کشیده شده است. «سه بررسی برای پرتره‌ای از لوسین فروید» شامل سه پرتره کوچک 14 در 12 اینچی و نمایانگر یکی ازمهم‌ترین روابط هنری قرن بیستم است.
بیکن و فروید در سال 1945 از طریق گراهام ساترلند هنرمند به هم معرفی شدند و هرچند رقیب سرسخت هنری یکدیگر بودند به دوستانی صمیم تبدیل شدند. این دو حتی مدتی هر روز یکدیگر را می‌دیدند و صحبت می‌کردند، اما این رابطه هنری و دوستانه پس از جروبحثی در اواخر دهه 1970 به سردی گرایید. البته پرتره بیکن از چهره فروید به سبک دیگر نقاشی‌های بیکن است و شباهت چندانی با چهره فروید ندارد. بیکن هنرمند برجسته معاصر به واسطه تصاویر (به ظاهر) دفرمه‌شده‌اش شهرت دارد.
 
رونمایی از یک شاهکار نقاشی پس از 45 سال
بازار آثار بیکن
تنها چهار پرتره از چهره فروید اثر بیکن در 20 سال اخیر حراج شده است. آخرین آنها در سال 2003 حراج شد، آن نقاشی سه‌قسمتی کوچک را پیر چن، رئیس بنیاد تایوانی «یاگئو» به قیمت سه میلیون و 800 هزار پوند خریداری کرد. همین تابلو کوچک رکورد گرانترین اثر بیکن در حراجی‌ها را شکست. از آن زمان به بعد قیمت تابلوهای بیکن در حراجی‌ها به شدت افزایش یافت؛ سال 2008 رومن آبراموویچ 86 میلیون دلار برای خرید تابلو سه‌قسمتی بزرگی از این نقاش پرداخت.
با این حال تعداد آثار درجه یک بیکن در حراجی‌ها بسیار محدود بوده و از سال 2008 نیز برخی از آثار او در حراجی‌ها خریداری پیدا نکردند، اما سوتبی از این بابت نگرانی ندارد، این حراجی تابلویی متعلق به پل باس، دکتر بیکن را نوامبر گذشته به قیمت 14 میلیون دلار به فروش رساند. با این حال قیمت تابلو سه‌قسمتی بیکن از فروید بین 7 تا 9 میلیون پوند تخمین زده شده که به نظر منطقی نمی‌آید.
 
رونمایی از یک شاهکار نقاشی پس از 45 سال
چهره اصلی لوسین فروید
فروشنده کیست؟
حراجی سوتبی فروشنده این تابلو را معرفی نکرده است. این تابلو مستقیما از «هنرهای زیبا مارلبرو»، دلال آثار بیکن در سال 1965 خریده شد. تنها نکته مشخص این است که این اثر میراثی خانوادگی بوده. با این حال متخصصان می‌گویند این اثر متعلق به گئورگ کستالیتز، دلال ساکن ژنو بوده که سال پیش درگذشت. گفته می‌شود کستالیتز رابطه‌ای نزدیک با توبیاس مایر، رئیس بخش هنر معاصر سوتبی داشته است.
این تابلو بخشی از حراجی آثار هنری مدرن و معاصر سوتبی است که شامل 60 اثر هستند و انتظار می‌رود در مجموع 45 میلیون پوند سود برای سوتبی داشته باشد. ویژگی اصلی این 60 اثر این است که تمامی آثار نشانگر رابطه هنری میان هنرمندان است. این آثار تحت عنوان «نگاه دقیق: یک مجموعه خصوصی» چکش می‌خورد.

دیگر آثار مجموعه
پرتره سالوادور دالی از پل الوار شاعر که در سال 1929 کشیده شده است از جمله آثار این مجموعه است. این تابلو در سال 1989 در حراجی کریستی در نیویورک به فروش رفت. خریدار کستالیتز بود که دو میلیون و 100 هزار دلار برای خرید آن هزینه کرد. گفته می‌شود این تابلو بین 3.5 تا 5 میلیون پوند به فروش برود. آثاری از پیکاسو، جاکومتی و فروید دیگر آثار این بخش هستند.