وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چرا چاقها در تصادفات رانندگی بیشتر می‌میرند؟

چرا چاقها در تصادفات رانندگی بیشتر می‌میرند؟
دانشمندان متوجه شدند افراد دارای اضافه وزن شدید در تصادفات جدی رانندگی با احتمال بیش‌تری نسبت به دیگران جان خود را از دست می‌دهند.
به همین دلیل کارشناسان معتقدند باید تحقیقات بیش‌تری در مورد تصادفات رانندگی و چگونگی حفظ جان این افراد صورت بگیرد.
تیمی از کارشناسان از مرکز پزشکی اری کانتی متوجه شدند افرادی که دارای چاقی متوسط هستند با احتمال 21 درصد بیش‌ از دیگران طی تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که خطر مرگ برای افرادی که دچار چاقی شدید هستند نزدیک به 56 درصد است.
برای پی بردن به علت این موضوع دانشمندان 150 هزار تصادف رانندگی را که در بین سال‌های 2000 تا 2005 در آمریکا رخ داده بود بررسی کردند. سپس رانندگان این اتومبیل‌ها بر اساس شاخص جرمی بدن (BMI) که نشان دهنده یک نسبت خاص بین وزن و قد است طبقه بندی شدند.
این اطلاعات که از پایگاه داده ملی سیستم گزارش مرگ و میر آمریکا به دست آمده است نشان داد چاقی احتمال خطر مرگ در تصادفات را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
دکتر دیتریچ جهله از دانشگاه بوفالو در این باره گفت: شدت و الگوی تصادفات رانندگی به ترکیب پیچیده‌ای از فاکتورها بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان سرعت در لحظه برخورد، بسته بودن کمربند ایمنی یا استفاده از کیسه هوا، نوع خودرو، نوع برخورد و بسیاری دیگر اشاره کرد.
اما در این بین توجهی به وزن یک شخص و اثر آن در آسیب‌های رانندگی نشده بود و به همین دلیل کارشناسان معتقدند شرکت‌های خودروسازی باید در تست‌های امنیت خودروهای خود این موضوع را نیز لحاظ کنند.
عروسک‌‌هایی که در این آزمایشات استفاده می‌شوند به کارشناسان کمک می‌کنند اطلاعات ارزشمندی در مورد واکنش بدن انسان در هنگام برخورد با خودروهای دیگر و در هنگام تصادفات به دست بیاورند، اما متاسفانه تمام این نمونه‌ها درست مشابه با یک انسان با وزن طبیعی طراحی شده‌اند.
دکتر جهله در این باره گفت: شاید افزایش فاصله بین صندلی‌های کناری و تشویق افراد چاق به خرید خودروهای بزرگ‌تر که فاصله بیش‌تری بین صندلی‌های ‌آن‌ها وجود دارند بتوانند به حفظ جان این افراد کمک کند.
به اعتقاد دانشمندان بدن انسان‌های چاق در هنگام برخورد بیش‌تر از دیگران دچار آسیب می‌شود و کمبود فضای داخل خودرو می‌تواند این آسیب‌ها را افزایش دهد.
البته کمی اضافه وزن می‌تواند به نجات جان رانندگان در تصادفات کمک کند، چرا که شدت ضربه وارد به بدن را کاهش می‌دهد. اما اگر این اضافه وزن بیش از اندازه از حد طبیعی فراتر رود فاصله راننده را با فرمان بسیار کاهش می‌دهد.
علاوه بر آن به دلیل آن‌که یک لایه چربی ضخیم دور بدن افراد چاق قرار دارد کمربند ایمنی بسیار بازتر از اندازه اصلی دور بدن آن‌ها قرار می‌گیرد. به این ترتیب در هنگام بروز تصادفات سنگین، چربی‌های دور بدن باعث می‌شوند بدن انسان بسیار بیش‌تر به سمت جلو حرکت کرده و به فرمان، داشبورد یا شیشه برخورد کند.
چندی پیش محققان دانشگاه میشیگان نیز تحقیقات را روی 300 هزار تصادف سنگین که در بین سال‌های 1998 تا 2008 رخ داده بود انجام دادند و متوجه شدند علاوه بر وزن جنسیت نیز در میزان مرگ و میر در تصادفات رانندگی نقش مهمی دارد.
در سطح جهان به ازای هر 2.7 مرد یک زن بر اثر آسیب‌های ناشی از تصادفات جان خود را از دست می‌دهد. در اسپانیا نزدیک به 70 درصد از آسیب‌های رانندگی بالای 14 سال مخصوص مردان است و آن‌ها تقریبا 3 برابر زنان در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.
سازمان بهداشت جهانی تحقیقاتی را در منطقه مدیترانه انجام داد و متوجه شد در این منطقه مردان 4 برابر زنان جان خود را از دست می‌دهند. در تهران به ازای هر 4.2 مرد یک زن قربانی تصادفات رانندگی می‌شوند. در عربستان این آمار به 9 مرد به ازای یک زن می‌رسد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره