وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

شامی لپه یا شامی پوك

شامی همان شبه كتلت‌های حلقه‌ای شكل خوشمزه‌ای است كه با انواع و اقسام موادافزودنی به گوشت و همچنین روش‌های گوناگون پخته می‌شود.
ولی نكته جالب این است كه در همه آنها فرم دایره‌ای شكل سوراخ‌دار حفظ شده است. در واقع همین سوراخ باعث مغز پخت‌تر شدن شامی و بهتر سرخ شدن آن در روغن می‌شود. این غذای مقوی اگرچه شامی نام دارد ولی شما می‌توانید آن را به‌عنوان ناهاری مفصل هم میل كنید.

مواد لازم برای حدود 30 عدد شامی:

– گوشت ران گوسفند (بدون چربی)، یك كیلوگرم
– لپه، یك كیلوگرم
– تخم‌مرغ، 7 عدد
– زعفران ساییده شده، یك قاشق چای‌خوری
– پیاز، 2 عدد متوسط
– نمك و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

1 – ابتدا گوشت را پاك كرده، بعد از تكه‌تكه كردن بشویید و در یك قابلمه متوسط بریزید. سپس پیاز را پوست كنده، به‌صورت درشت خرد كنید.
حالا پیاز را همراه مقداری آب و كمی نمك داخل گوشت بریزید و بگذارید گوشت پخته و آب آن تمام شود.
2 – در این فاصله، لپه‌ها را پاك كرده، بعد از شست‌شو در قابلمه دیگری بریزید و مقداری آب و نمك و زرد‌چوبه به آن اضافه كنید. سپس قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و صبر كنید تا لپه بپزد.
فقط توجه داشته باشید آب لپه نباید خیلی زیاد باشد؛ ضمنا حرارت‌دادن را تا زمانی ادامه دهید كه علاوه‌بر پختن لپه، آب آن نیز جذب لپه شود.
نكته: با توجه به اینكه قرار است لپه‌ها را پس از این چرخ كنید، خیلی نگران له شدن لپه‌ها نباشید.
3 – بعد از آنكه گوشت پخته شده و آب آن هم كشیده شد، آن را چرخ كنید. در این مرحله فقط یك‌بار چرخ كردن كافی است.
حالا این بار گوشت چرخ شده را به همراه لپه دوباره داخل چرخ گوشت بریزید و باز هم آنها را چرخ كنید. مخلوط گوشت و لپه را كنار بگذارید و اجازه دهید سرد شود.
4 – یك كاسه گود آماده كرده، تخم‌مرغ‌ها را در آن بشكنید، سپس زعفران را نیز در یك یا 2 قاشق سوپ‌خوری آب جوش حل كرده، ‌همراه مقداری نمك و فلفل به تخم‌مرغ اضافه كنید و كمی با قاشق هم بزنید.
نكته: در صورتی كه می‌خواهید شامی شما پوك شود، می‌توانید مقدار یك قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در كمی آب سرد حل كنید و در این مرحله به مخلوط تخم‌مرغی بیفزایید.
5 – مخلوط تخم‌مرغی را به مایه گوشت و لپه چرخ شده افزوده، با دست مواد را خوب ورز دهید.
حالا در یك تابه گود مقدار زیادی روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. در این فاصله، مقداری – به اندازه كمی بزرگ‌تر از یك تخم‌مرغ – از مخلوط گوشتی را بردارید و بعد از گلوله كردن، با فشار روی یك دست به‌صورت گرد پهن كنید، سپس با انگشت دست مقابل، سوراخی درست در میان این دایره گوشتی ایجاد كنید.
شامی را با احتیاط داخل روغن داغ شده قرار دهید و بقیه مواد را هم به‌همین صورت آماده كنید.
وقتی یك طرف شامی‌ها سرخ شدند آنها را با كفگیر برگردانده، طرف دیگر را نیز سرخ كنید.
6 – بعد از آنكه هر یك از شامی‌ها سرخ شدند، آنها را در سبدی فلزی بگذارید تا روغن اضافی آنها خارج شود.
نكته 1: در صورتی كه مشكل چربی خون دارید و می‌خواهید مقدار بیشتری از روغن شامی‌ها گرفته شود، از دستمال كاغذی حوله‌ای آشپزخانه استفاده كنید، به این ترتیب كه كف سبد را با دستمال بپوشانید، سپس شامی‌ها را روی دستمال قرار دهید.
نكته 2: اگر شامی‌ها در روغن وا برود، به این معناست كه مایه آن به تخم‌مرغ بیشتری نیاز دارد و برعكس اگر احساس می‌كنید مایه شامی شل شده است با اضافه كردن یك قاشق آرد نخودچی، آن را سفت‌تر كنید.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز