وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ثروتمندترین زن و هشتمین میلیاردر ایران

ثروتمندترین زن و هشتمین میلیاردر ایران
چندی پیش در سایت‌های خبری فهرستی از میلیاردرهای ایرانی منتشر شد؛ فهرستی كه سی ثروتمند ایرانی را به همه معرفی می‌كرد. در این فهرست سی نفره تنها نام یك زن به چشم می‌خورد؛ سیده فاطمه مقیمی52 ساله.

او در این فهرست با یك رتبه پائین‌تر از اسدالله عسگر اولادی هشتمین میلیاردر ایرانی و ثروتمندترین زن ایران معرفی شده بود.

او رئیس یك شركت حمل‌ونقل بین‌المللی و رئیس شورای بانوان بازرگان، اتاق بازرگانی تهران است. سمت‌های دیگری هم دارد و چند سالی هم در انجمن زنان مدیر كار آفرین فعال بوده است. اما بیش از همه این سمت‌هایش خود را یك كار آفرین می‌داند.

او از تبعات اعلام میلیاردر اعلام شدنش سخن می‌گوید و از تماس‌هایی كه بعد از انتشار این فهرست با او گرفته شده تا برخی از دوستانش كه بعد از اعلام این خبر برای همیشه ارتباط شان را با او قطع كرده‌اند:

خانم مقیمی بالا خره جزو 10 میلیونر ایرانی بودید یا 10 میلیاردر ایرانی؟ خبرهای ضد و نقیضی در این باره منتشر شده است؟
من فكر می‌كنم میلیون عدد پائینی است و دیگر بیشتر اقشار جامعه یك میلیون تومان را دارند و بنابراین همه میلیونرند. اما درباره میلیاردر بودن، با توجه به اینكه هر كدام مان بیست سی سال است كار می‌كنیم و حداقل یك آپارتمان صد و پنجاه متری وسط شهر داریم كه ارزش آن بر اساس محاسبات بازار حدود یك میلیارد هست. پس همه مان در این رده میلیاردر هستیم.اما آن فهرستی كه منتشر شد بحث دیگری بود كه به میان آورده شد.

چه بحثی؟
فكر می‌كنم هدف از انتشار این فهرست آن بود كه می‌خواستند قبح اینكه افراد میلیاردر بودن‌شان را پنهان می‌كنند، بشكنند.

یعنی شما ثروتمند بودن‌تان را پنهان نمی‌كنید و برای همین است كه در این فهرست قرار گرفته‌اید؟
خیر- همه كسانی كه در این فهرست قرار گرفته‌اند فارغ از هر چیزی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هستند. یعنی هر 30 نفر عضو اتاق اند و حتی یك نفر هم خارج از این اعضا در این فهرست معرفی نشدند.

به هر حال ملاكی برای انتخاب شما وجود داشته است و گرنه عضویت شما در اتاق بازرگانی به تنهایی كه نمی‌تواند ملاك انتخاب‌ تان به عنوان ثروتمندترین زن ایران قرار گرفته باشد؟
این موضوع و ارائه این فهرست كلا دوجنبه داشت اینكه از یك طرف خواسته بودند با انتشار آن افراد را خراب كنند. در قسمت ابتدای این فهرست از ثروتمندان بدگویی كرده بودند و بعد اضافه كرده بودند چون این افراد مالیات پرداخت می‌كنند و بر اساس میزان مالیاتی پرداختی‌شان طبقه بندی شده‌اند.

یعنی پرداخت مالیات ملاك میلیاردر بودن افراد شمرده شده بود؟
نه من گفتم از پرداخت مالیات در این فهرست به عنوان یك گزینه مثبت حرف زده و گفته‌اند آدم‌هایی به این شرح مالیات هم می‌پردازند یعنی از دوبعد مثبت و منفی فهرستی را تنظیم و اعلام كرده‌اند.

آن طور كه من این فهرست را دیدم در كل نگاه منفی در آن وجود نداشت و فقط سی نفر از میلیاردرهای ایرانی را معرفی كرده بود. چرا فكر می‌كنید با انتشار آن خواسته بودند افرادی را خراب كنند ؟ شما از اینكه در این فهرست به عنوان یكی از ثروتمندان ایران معرفی شده‌اید حس خوبی ندارید؟
نه منفی نبود. آن فهرست نگاه جامعه را به نوعی انعكاس داده بود و اینكه جامعه به ثروتمندان دید خوبی ندارد. اما من اصلا فكر نمی‌كنم پدیده ثروتمند یا میلیاردر بودن منفی است. اما خیلی‌ها همان بخش ابتدایی این فهرست و توضیحی كه درباره منش ثروتمندان داده بود را گرفتند و برداشت منفی كردند.

مگر ثروتمندان چه منشی دارند؟ آیا آنطور كه فیلم‌ها نشان می‌دهند واقعا پولدارها آدم‌های بدجنس و فقرا آدم‌های مهربانی هستند؟
صرف ثروتمند یا فقیر بودن افراد هیچ‌چیزی را درباره‌شان نشان نمی‌دهد. هیچ وقت نمی‌توان گفت كه حتما فقرا آدم‌های مهربان و پولدارها انسان‌های خبیثی‌اند. اینها كلیشه و كاملا اشتباهند. ثروت هم فقط یك فاكتور است، چه بسا كه آن آدم ثروتمند آنقدر خوب بوده كه خدا به كار و زندگی‌اش بركت داده است. من اصلا فكر نمی‌كنم كه انسان‌ها باید ثروتشان را پنهان كنند. نمی‌دانم چرا در جامعه ما این پدیده آنقدر رواج یافته كه به هركس كه می‌رسی از نداری می‌نالد.

 
مثلا وقتی از كسی پانصد تومان قرض می‌خواهی محال است نگوید كاش زودتر گفته بودی تا چند ساعت قبل داشتم اما حالا ندارم.یعنی همه انگار از واقعیت فرار می‌كنیم. كسی كه كار می‌كند و مالیاتش را می‌پردازد و درآمد خوبی دارد چرا باید درآمد و ثروتش را انكار كند. اصلا پولدار بودن در دین اسلام هم تقبیح نشده است مگر تعدادی از امامان ما پولدار نبودند و كار اقتصادی نمی‌كردند.

پس با توجه به این صحبت‌هایی كه مطرح كردید این فهرست را حقیقی می‌دانید؟چون ابتدای بحث نسبت به صحت آن ابراز تردید كردید و گفتید دقیقا ملاك انتخاب افراد را نمی‌دانید؟ پس با توجه به این صحبتها و اینكه تنها زن این فهرست سی نفره بودید می‌پذیرید كه ثروتمندترین زن ایرانی هستید؟
نه من این فهرست را واقعی نمی‌دانم.

پس هشتمین میلیاردر ایرانی شما نیستید؟و ثروتمندترین زن ایران؟
خیر من هشتمین میلیاردر ایران نیستم و اساسا فهرست را هم واقعی نمی‌دانم بجز من هم خیلی از دوستانی كه در این فهرست هستند اصلا در رده میلیاردر به آن معنا مطرح نیستند. بیشتر این افراد آدم‌های مدیر، مدبر و زحمتكشی هستند اما به نظرم در حق‌شان كم لطفی شده است. آنها به غلط به عنوان میلیاردر معرفی شده‌اند و زندگی‌شان تحت تاثیر این فهرست غیر واقعی قرار گرفته است.

شما هم همین طور بودید یعنی پس از اعلام این فهرست زندگی‌تان تحت تاثیر قرار گرفت؟
بله. همین الان اگر ایمیلم را به شما نشان دهم پر است از در خواست وام و كمك مالی. تعدادی از ایمیل‌هایی كه برایم آمده است را نگه داشته‌ام، تلفن‌ها را كه نتوانستم ضبط كنم.

چه كسانی و از چه قشرهایی از شما درخواست كمك كردند؟
كسانی كه قصد ازدواج داشته تا افرادی كه قصد راه‌اندازی كسب و كار داشتند در این مدت با من تماس گرفتند. یعنی هر كس كه به هر دلیلی به پول احتیاج داشت در این مدت با من تماس گرفت.

شما چه جوابی به آنها می‌دادید؟
من تقریبا پاسخ همه را دادم یعنی هیچ تماسی را نافرجام نگذاشتم حتی وقتی به دفترم زنگ زدند در اوج كار سعی كردم پاسخگویشان باشم.

به آنها كمك مالی هم كردید؟
خیر.

پس چه پاسخی به آنها دادید؟
به من می‌گفتند چون خیلی میلیاردر هستید به ما كمك كنید و من جواب می‌دادم من میلیاردر نیستم. ولی اگر فكر می‌كنید در جایگاهی كه هستم می‌توانم كمك كنم در خدمتم. بارها در این مدت برای افراد مختلف توضیح دادم كه اگر فكر می‌كنید من صدها میلیارد تومان پول دارم اشتباه می‌كنید من نمی‌توانم چك‌هایتان را پاس كنم.

یعنی مردم برای پاس كردن چك‌های برگشتی‌شان هم با شما تماس می‌گرفتند؟
بله و من پاسخ می‌دادم چنین توانایی ندارم.ولی راهنمایی‌شان می‌كردم مثلا به كسی كه قصد راه انداختن كاری جدید را داشت گفتم حاضرم مشاوره بدهم و كمكت كنم و این كار را هم كردم. حتی یك بار پزشكی برایم ایمیل فرستاد و از من خواست كه برای تحقیقات پزشكی كه قصد دارد دور دنیا انجام دهد كمكش كنم.

كمكش نكردید؟ چون همان‌طور كه می‌دانید در همه جای دنیا افراد ثروتمند در كارهای عام‌المنفعه شركت دارند و حتی در مواردی این گونه كه برای همه مردم منافع مشترك به دنبال دارد سرمایه‌گذاری می‌كنند اما این موضوع در ایران چندان عرف نیست؟
به هیچ عنوان با این كمك‌ها مخالف نیستم و مطمئن باشید اگر چنین ثروتی داشتم حتما كمك می‌كردم و همین الان هم در سطح خودم چنین فعالیت‌هایی انجام می‌دهم.

چه فعالیت‌هایی؟
من به عنوان یك ایرانی مسلمان مثل خیلی‌های دیگر عادت كمك به دیگران را دارم و اگر توانایی مالی‌ام افرایش یابد قطعا این كمك‌ها را نیز افزایش خواهم داد و هیچ بحثی در آن ندارم اما به همه كسانی كه تماس می‌گرفتند هم می‌گفتم كه من آن سوپر میلیاردری كه فكر می‌كنید نیستم.

می دانید این فهرست سی نفره از سوی چه نهاد یا سازمانی تنظیم و انتشار داده شد؟
نه اصلا هم پیگیرش نشدم. چون كلا نگاه مثبت به موضوعات دارم فكر كردم حتما نیت تنظیم‌كننده آن خیر بوده است.شاید نتیجه‌اش هم همین بود كه الان با شما صحبت می‌كنم و این موضوع را به همه می‌گویم یا به چند نفر با حرف‌هایم توانستم كمك كنم.

درباره فهرست و چگونگی صحت و سقم آن هم برای كسانی كه زنگ می‌زدند توضیح دادید؟
بله وقتی می‌پرسیدند توضیح می‌دادم. مثلا یكی از من می‌خواست در معامله تجاری شریك مالی‌اش شوم.حتی یك نفر از من خواست شرایط تحصیل‌اش در كانادا را فراهم كنم یعنی كارهای اقامتش را انجام دهم تا او هم بعدا در ازای این كمك برای من كار كند یعنی طیف متفاوتی از درخواست‌های كمك را دریافت كردم كه مجبورمی شدم در قبال هر یك توضیحی بدهم.

این تماس‌ها شما را ناراحت می‌كرد؟
نه ! واقعا نه. چون احساس می‌كردم خیلی‌ها اعتقادی زنگ می‌زنند و قصد سواستفاده یا نیت بدی ندارند.یك نفر از حرم امام رضا زنگ زد و گفت خوابت را دیده‌ام و حتی پشت تلفن هق هق گریه می‌كرد، هنوز هم وقتی یادش می‌افتم واقعا متاثر می‌شوم.این آدم بعد از صحبت با من گفت آنقدر انرژی گرفته‌ام كه انگار همه خواسته‌هایم را اجابت كرده‌ای و توانسته‌ای با ایده‌هایت راه را به من نشان دهی. خیی اوقات با این كمك‌ها می‌توان مشكلات افراد را حل كرد.

شما خودتان را یك آدم ثروتمند می‌دانید؟
من از محبت و عشق خیلی ثروتمندم.

از نظر مادی چطور؟ بالاخره شما صاحب یك شركت حمل‌ونقل بین‌المللی هستید؟
اولا اینكه یك آدم می‌تواند با هزار تومان احساس ثروتمندی كند و آدم دیگر با میلیاردها تومان چنین حسی نداشته باشد و احساس فقر كند. بنابر این تو هرگز نمی‌توانی از من چنین سوالی بپرسی و پاسخت را بگیری. اما اگر از نظر صفرها بپرسی من یك زندگی عادی دارم. مثلا اگر امروز اراده كنم ماشینم را عوض كنم شاید نتوانم این كار را كنم. ولی چیزهایی را كه دارم درباره‌اش حرف می‌زنم و از كسی هم چیزی را پنهان نمی‌كنم. بعد از 30 سال كار كردن این طبیعی است كه من و همسرم كه وارث میراث پدری‌مان هم بوده‌ایم ثروتی اندوخته باشیم. ولی اضافه بر همه اینها زمانی می‌توانی بگویی چه كسی از دیگری پولدارتر است كه همه خود اظهاری درباره اموال‌شان كنند، در این صورت امكان مقایسه فراهم می‌شود.

در این فهرست آقای عسگر اولادی از نظر ثروت بالاتر از شما و محمد مهدی رئیس زاده پائین‌تر از شما قرار گرفته‌اند؟ با توجه به این نكته‌ای كه گفتید می‌دانید تفاوت ثروت شما با نفر بالایی و پائینی‌تان چقدر است؟
نه من چه می‌دانم. به دلیل اینكه هیچ وقت تاكنون اظهاری در این باره نكرده‌اند. البته آقای عسگر اولادی از معدود آدم‌هایی است كه خیلی صادقانه و راحت درباره ثروت‌شان سخن می‌گوید، ولی در مورد همین آدم هم كه درباره این موضوع صحبت می‌كند من دقیقا نمی‌دانم فاصله‌ام با ایشان در این فهرست چگونه رده‌بندی شده است.

بعد از اعلام این فهرست در رفتار اطرافیان تان هم تغییری احساس كردید؟منظورم نزدیكان و دوستان‌تان است؟
بله تغییر مشخص دیدم. حتی دو سه نفری كه فكر می‌كردم به من نزدیكند رسما با من برخورد كردند.

چه برخوردی؟
مثلا به من گفتند تو فكر می‌كردی ما احمق بودیم و نمی‌فهمیدیم. تو تمام این مدت از ما ثروتت را پنهان می‌كردی مردم كه بیهوده از این حرف‌ها نمی‌زنند و حتی حالت برخورد هم پیش آمد.

یعنی با كسی دعوایتان هم شد؟
بله یك نفر اصلا با من قطع رابطه كرد.

پس اعلام این فهرست برایتان دردسرساز هم شد؟
بله- فكر می‌كنم در مجموع از این قصه دوستانم خوشحال و دشمنانم ناراحت شدند. چون اگر كسی واقعا دوست من بود درست یا غلط باید از شنیدن چنین خبری خوشحال می‌شد، برای خودم هم دستاورد مثبتی داشت كه توانستم دوستانم را الك كنم یعنی دوستان واقعی‌ام را شناختم.

شنیده‌ام كه قرار بوده معلم یا مترجم زبان شوید، ولی الان درست یا غلط به عنوان یك میلیاردر و البته رئیس شركت حمل‌ونقل شناخته می‌شوید چه احساسی در این باره دارید؟
من قرار نبود معلم یا مترجم زبان شوم من مهندس عمرانم. من نمی‌دانم چرا این نكته الكی درباره من بزرگ شده است. من در بیوگرافی‌ام هم گفته‌ام وقتی به ایران آمدم بعد از تحصیلاتم در یك شركت به عنوان مترجم كارم را شروع كردم یعنی در یك مقطع زمانی از دانش زبانی‌ام استفاده كردم و بر حسب اتفاق در آن شركت كه شركت حمل‌ونقل بود به این صنعت علاقه‌مند شدم و كارم را در این رشته شروع كردم.

و بعد هم در این كار پیشرفت كردید و خودتان صاحب یك شركت بزرگ شدید؟
من هم مثل خیلی‌ها كم‌كم و پله پله در كارم پیشرفت كردم.من هم صنعت حمل‌ونقل را در ابتدای كارم علمی نمی‌شناختم، در حالی كه این كار یك تخصص است و من هم به‌تدریج در این صنعت متبحر شدم.

در این فهرست سی نفره شما به عنوان تنها ثروتمند زن حضور داشتید؟ این موضوع چقدر سخت بود؟ آیا یك میلیاردر زن بودن از یك میلیاردر مرد بودن سخت‌تر است؟
شما یك طوری می‌گویید انگار اثبات شده من ثروتمندترین زن هستم و حالا باید بیایم و خودم را با مردان مقایسه كنم؟

به هر حال شما یك زن موفق و مرفه محسوب می‌شوید. این طور نیست؟و چون گفتید ثروت را یك ضد ارزش نمی‌دانید من واژه ثروتمند را به كار بردم؟
نه من اصلا نمی‌گویم ثروتمند هستم، نمی‌گویم هم نیستم. ولی در جامعه ما كه هر كس دارایی‌اش را از دیگری مخفی می‌كند چطور می‌توانی بگویی این 30 نفر بین 74 میلیون نفر از همه پولدارترند.

شما گفتید پولدار بودن را ضد ارزش نمی‌دانید؟پس می‌توان با همین فهرست‌ها و اعلام دارایی افراد نگاه جامعه را هم تغییر داد، این طور نیست؟
در ایران به نوعی همه درباره ثروت شان پنهان‌كاری و مخفی‌كاری می‌كنند، ما در خانه‌هایمان پنج پرده می‌زنیم كه كسی خانه‌مان را نبینید و نفهمد كه چه داریم و نداریم اینها بحث‌های فرهنگی ماست.

اما به هر حال شما در این فهرست به عنوان تنها زن میلیاردر معرفی شدید، این به خود شما چه احساسی داد؟
من خودم این موضوع را سخت نگرفتم. نه نگران بودم كه اداره مالیات به سراغم می‌آید نه نگران بودم چند جای دولتی من را محك می‌زند و ممیزی‌ام می‌كند چون زندگی‌ام واقعا شفاف است.

پس مشكلی برایتان پیش نیامد؟
خیر- من به هر حال یك آدم شاخص اقتصادی هستم، به همین علت تا نوه و نتیجه‌ام هم كه به دنیا بیایند زندگی شان مشخص است پس هیچ راهی برای پنهان كاری وجود ندارد. ولی من یكی دو روز اول چون درباره ماشین ام هم در خبرها آمده بود و چون ماشینم هم رنگ به خصوصی دارد شاید احساس می‌كردم نگاه‌های خاصی وجود دارد.البته نمی‌دانم شاید این تنها به دلیل حساسیت خودم بود.

ماشین‌تان چیست؟
مزدای صورتی

چرا مزدا؟ چرا صورتی؟
چرا صورتی نباشد.هر كس به چیزی علاقه دارد، كسی به خانه مجلل و دیگری به جواهر و من هم به ماشینم علاقه‌مندم. ماشینم را بدون عدد و رقم دوست دارم شكل مزدا را دوست داشتم كه خریدمش.اگر پیكان هم داشتم شاید پیكان زرد می‌خریدم. به هر حال شغلم هم همین است من مدیر یك شركت حمل‌ونقلم و طبیعی است بیشترین توجه‌ام به ماشین باشد. همان‌طور كه یك كفاش بیشتر از هر چیز به كفش توجه می‌كند.

ماشین‌تان در ایران تك است یعنی ماشین دیگری با این مدل و رنگ در ایران وجود ندارد؟
چرا هست. از گروه بهمن سوال كنید. این ماشین در ایران خط تولید دارد و وارداتی هم نیست.دلم می‌خواست تویوتای صورتی بخرم كه در بازار نبود و در نتیجه این را خریدم.

هیچ وقت تصورش را هم می‌كردید كه روزی چنین فهرستی منتشر شود و شما هم به عنوان ثروتمندترین زن ایرانی معرفی شوید؟
نه اصلا و خیلی هم تعجب كردم.

چه كسی اولین بار این خبر را به شما داد؟
روز جمعه‌ای بود و در میهمانی با اقوام شركت داشتیم. اولین بار یك نفر به موبایلم زنگ زد. نفر اول و دوم را جدی نگرفتم بعد دیدم طی یك ساعت ده نفر به من زنگ زدند و برخی با ناراحتی زیاد این خبر را به من دادند. البته برخی هم با ناراحتی برای من مثلا خواهرم گفت نكند برایت دردسر درست شود.

چه جوابی می‌دادید؟احساس ترس و خطر نمی‌كردید از این گفته‌ها؟
نه واقعا نمی‌ترسیدم می‌گفتم چه كسی می‌خواهد مشكل ایجاد كند، مهم این است كه یك مرجع قانونی برای بررسی اموال وجود دارد كه آن مرجع هم به طور كامل زندگی من را می‌داند.

در ثروت‌تان با همسرتان شریك‌اید؟
ما هر چه داریم برای هردوی‌مان است و با یكدیگر شریك هستیم.

همسرتان همكارتان است؟
ایشان هم شغل خصوصی خودشان را دارند.ولی نوع كارشان با من فرق می‌كند و هرگز هم شغل دولتی نداشته‌ایم.

خودتان عنوان میلیاردر بودن را دوست دارید یا دوست داشتید به عنوان یك زن دانشمند مطرح می‌شدید؟
البته من نه با معیارهای میلیاردر بودن میلیاردرم و نه با شاخص‌های دانشمند بودن دانشمند، ولی اعتقاد دارم كه كار آفرین هستم و هر كسی دوست دارد با همان چیزی كه واقعا هست معرفی شود.

پس ترجیح می‌دادید كه به عنوان یك زن كار آفرین معرفی می‌شدید؟
بله چون چیزی هست كه بوده و هستم و در آینده هم خواهم بود.

چند فزرند دارید؟
یك دختر و یك پسر

دوست دارید در آینده دختر و پسرتان با چه عنوانی معرفی شوند: ثروتمندترین دختر یا پسر ایران یا دانشمندترین دختر و پسر كشور ؟
نه دوست ندارم فرزندانم با عنوان مسائل مادی مطرح شوند. همیشه هر چیز به حد كفایت خوب است، اما علم و خدمت است كه بی‌نهایت است و حد ندارد. دوست دارم فرزندانم عاشق كشورشان باشند.

حرف آخرتان؟
فقط درباره آن لیست امیدوارم انتشارش موجب شود كه كمی ذهنیت‌های كلیشه‌ای جامعه وشكل ارزشگذاری‌ها تغییر كند و مردم فكر نكنند ثروتمند بودن ارزش است یا بی‌ارزشی.من مشكلی در این هم نمی‌بینم كه ثروتمندان جامعه به‌راحتی ثروت‌شان را اعلام كنند. ثروتمند بودن گناه نیست، همان‌طور كه فقیر بودن گناه نیست.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره