وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عمل جراحی افزایش قد خطر دارد

اگرچه امروزه از نوعی عمل جراحی ارتوپدی برای بلند قد شدن در محافل نام برده می‌ شود، اما داستان این جراحی به همین سادگی هم نیست.

بدتر از كوتاهی قد

عمل جراحی افزایش قد یا همان افزایش طول استخوان‌ ها در طب ارتوپدی نزدیك به 80 سال قدمت دارد، اما در كتاب‌ های تخصصی ارتوپدی كه مرجع پزشكان متخصص به شمار می ‌آید، هیچ‌ گاه از آن به عنوان عمل زیبایی یاد نشده است، بلكه این جراحی جنبه درمانی دارد و در اصلاح ناهنجاری ‌های مادرزادی كه طول یك اندام كوتاه‌ تر از دیگری است، یا عوارض ناشی از برخی شكستگی ‌ها یا صدمات مفصلی كه سبب شده است كه یك پا كوتاه ‌تر از دیگری شود، این جراحی انجام می ‌شود؛ اما متاسفانه امروزه بدون در نظر گرفتن عوارض و سختی‌ های این عمل جراحی پُر خطر، برخی افراد می ‌خواهند با این جراحی، قد خود را افزایش دهند كه یك عمل جراحی زیبایی محسوب می ‌شود.

چند و چون یك عمل پرخطر

زیربنای عمل جراحی افزایش قد بر این اصل استوار است كه اگر استخوان‌ شكسته شود و بین 2 قطعه استخوان فاصله بیفتد، این فاصله با استخوان ‌سازی دو سر مجاور پُر شده و استخوان جدید ساخته می شود و در نتیجه طول استخوان افزایش می‌ یابد.

با توجه به این مساله، برای عمل جراحی افزایش قد نیز در اطاق عمل، ابتدا استخوان ساق پا شكسته شده و سپس میله‌ هایی را به قطر 3 تا 4 میلی‌ متر در ناحیه بالا و پایین شكستگی در پا وارد می ‌كنند. این میله‌ ها به وسیله تعدادی حلقه به هم متصل هستند و دارای یك پیچ برای زیاد كردن فاصله بین 2 میله بالایی و پایینی می ‌باشند.

پس از شكستن ساق پا و كارگذاری میله‌ ها، پزشك با پیچاندن پیچ ‌های این میله روزانه حدود یك میلی ‌متر فاصله میله‌ ها و 2 تكه شكسته استخوان را زیاد می ‌كند تا در فاصله ایجاد شده بین دو سر استخوان شكسته، استخوان ‌سازی جدید ایجاد شود. این در حالی است كه پیچاندن این پیچ‌ ها به شدت دردناك بوده و با پارگی پوست و ماهیچه ‌ها و رباط‌ های پا همراه است.

پس از طی زمانی طولانی، استخوان شكل می ‌گیرد، اما بسیار نرم بوده و استحكام لازم را برای راه رفتن ندارد. بنابراین جراحی دیگری نیز لازم است تا در پا پلاتین قرار داده شود تا زمانی كه استخوان جدید به استحكام می ‌رسد، آسیبی نبیند.

اگر عارضه ‌ای پیش نیاید و خوش‌ شانس باشید، حدود یك تا دو سال طول می‌ كشد تا بتوانید بدون عصا راه بروید و فعالیت ‌های روزانه خود را بدون مشكل انجام دهید.

در بسیاری موارد، پارگی و كشش شدید ماهیچه‌ ها و تاندون‌ ها سبب می ‌شود كه نیاز به جراحی مجدد باشد و پس از همه ی این مراحل، راه رفتن شما مستلزم فیزیوتراپی و ورزش‌های خاصی است كه قطعا در آن شرایط بسیار دردناك است.

این در حالی است كه عوارض خطرناك دیگری همچون جوش نخوردن استخوان‌ ها، احتمال بسیار زیاد عفونت استخوان و بافت نرم، كج جوش خوردن یا هم‌ اندازه نشدن هر دو پا در كمین شماست.

پارگی پوست و زخم‌ های ناشی از جراحی، گاه به حدی است كه فرد به جراحی پلاستیك پوست نیز نیاز پیدا می ‌كند.

به دلیل این خطرات، این روش برای افزایش قد در افراد كوتاه قد، با هدف زیبایی و بلند قد شدن اصلا مناسب نیست. پس بهتر است اگر از سن رشد شما گذشته است، به جای متوسل شدن به این روش، قد خود را هرچه قدر كه هست بپذیرید.

هورمون رشد از بخش جلویی غده هیپوفیز ترشح و وارد خون می ‌شود و با اثرگذاری روی استخوان‌ ها باعث رشد طولی استخوان ‌ها و بلندتر شدن قد می ‌شود.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز