وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10 عادت بدی که در نوروز شما را چاق می کند؟!

10 عادت بدی که در نوروز شما را چاق می کند؟!
حالا را نگاه نكنید كه به دلیل خانه‌تكانی یكی دو كیلو وزن كم كرده‌اید، باید پس از تعطیلات نوروز سراغ ترازو بروید و روی آن بایستید تا با دیدن وزنتان متعجب شوید و دنبال راه‌هایی برای لاغر شدن بگردید در حالی كه رعایت راهكارهایی ساده می‌تواند از اضافه وزنتان جلوگیری كند؛ راهكار‌هایی ساده مانند آنچه ما در این گزارش به آنها اشاره می‌كنیم.
چاقی یعنی انباشته شدن بیش از نیاز چربی در بدن. چربی‌ها زمانی در بدن ذخیره می‌شود كه كالری دریافتی بدن شما بیش از كالری‌ای باشد كه در طول شبانه روز مصرف می‌كنید.
چربی‌ها كه در خطرناك‌ترین شكل در اطراف شكم تجمع می‌كنند، سبب اضافه وزن می‌شوند و انواع بیماری‌ها مانند سكته‌ها، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری‌های قندی، آسیب‌دیدگی شدید غضروف‌ها، سایش مفاصل، بیماری‌های شدید كبدی و سنگ كیسه صفرا را به همراه می آورند.
دلیل این كه ما در این صفحه زیاد به بیماری چاقی می‌پردازیم، این است كه نه‌تنها امروزه این بیماری در میان بزرگسالان كشورمان فراوان شده، بلكه در میان كودكان نیز در حال گسترش است. همین اصل باعث شده ایسنا در گزارشی 10 روش معمول چاق شدن را بررسی كند. اینها همان روش‌هایی هستند كه ما ناآگاهانه در تعطیلات نوروزی آنها را بیشتر به كار می‌گیریم.

10 عادت چاق‌كننده نوروزی
بیشتر چاق‌ها در دوران كودكی نیز چاق بوده‌اند. پس چرا تصور می‌كنید چاقی كودكان بی‌اشكال است و در آینده خود به خود رفع می‌شود؟ كودكان چاق معمولا بزرگسالانی چاق می‌شوند و به همین دلیل باید از چاقی كودكان جلوگیری كرد.

 
برای مثال بعضی از والدین كودكانشان را به میان وعده‌های غذایی ناسالمی كه باعث چاقی می‌شوند مانند چیپس و تنقلات گوناگون، شیرینی‌ها و بخصوص شكلات عادت می‌دهند و این تغذیه نادرست در نوروز به‌بهانه فراوانی شیرینی و شكلات بیشتر می‌شود. در حالی كه بهتر است میان‌وعده‌هایی سالم باارزش غذایی بالا مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و دیگر لبنیات كم‌چرب، نان، پنیر، تخم‌مرغ و گردو را جایگزین آن كنند.

قرار نیست به بهانه تعطیلات نوروز و ماندن در خانه ناپرهیزی كنید و كنترلی بر مصرف غذاهای پرچرب، سرخ‌شده یا زیاد شیرین یا شور نداشته باشید.

لاغرها آرام غذا می‌خورند. هرچه سریع‌تر غذا بخورید، چاق‌تر می‌شوید. پس عادت كنید لقمه‌ها را برای مدت طولانی‌تری در دهان نگه دارید و حسابی بجوید.

چاق‌ها بشقاب‌های بزرگی را برای خوردن انتخاب‌می‌كنند پس اگر می‌خواهید لاغر بمانید یا وزنتان را كم كنید باید بشقاب غذایتان را هم كوچك كنید.

برنامه‌های نوروزی تلویزیون جذاب است؟ تعطیلات فرصتی برای كتاب خواندن است؟ همه اینها را قبول داریم اما لطفا كتاب و تلویزیون را هنگام غذا خوردن كنار بگذارید. چاق‌ها وقتی تلویزیون تماشا می‌كنند یا كتاب می‌خوانند، غذا هم می‌خورند در حالی كه در شیوه درست غذا خوردن باید برآنچه می‌خورید تمركز داشته باشید.

چاق‌ها قابلمه غذا را هم سر سفره می‌آورند، بنابراین اگر می‌خواهید لاغر بمانید همه غذای تهیه شده را در سفره قرار ندهید.

چاق‌ها همراه غذا،خوردنی‌های خطرناكی مانند چیپس، سس مایونز، شیرینی و نوشابه مصرف می‌كنند، اگر دنبال مخلفات غذا هستید یا می‌خواهید سفره‌تان رنگین‌تر شود از نوشیدنی‌هایی مانند آب یا دوغ بهره بگیرید و به جای چیپس و… سبزی‌های تازه و سالاد‌های بدون سس را مهمان سفره‌تان كنید.

چاق‌ها عاشق فست‌فود‌ها هستند و بخصوص در نوروز بهانه می‌گیرند كه فرصت برای پختن غذا كم است و به‌همین دلیل باید از كالباس، پیتزا، سیب‌زمینی‌های سرخ شده و انواع ساندویچ‌ها به عنوان غذا استفاده كنند، اما این بهانه برای كسی كه نمی‌خواهد ترازو‌ها شگفت‌زده‌اش كنند، كافی‌نیست.

چاق‌ها همراهی با دوست و آشنا را در غذا خوردن بهانه پرخوری‌شان می‌كنند، برای مثال هر لقمه‌ای كه دهان كودك‌شان می‌گذارند یكی هم دهان خودشان می‌گذارند یا برای آن كه با مهمان‌هایشان همراه باشند، سر سفره می‌مانند و به خوردن حتی پس از سیری ادامه می‌دهند، این نوع همراهی‌ها را كنار بگذارید!

چاق‌ها در نوروز بی‌حركت می‌شوند و این بی‌تحركی باعث افزایش وزنشان می‌شود، اما آنها كه مثل شما به‌تناسب اندامشان اهمیت می‌دهند، هر روز نرمش می‌كنند یا دست‌كم 3 روز در هفته، 30 دقیقه را به پیاده‌روی تند اختصاص می‌دهند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره