وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

گزارش کامل از همه سریال های نوروزی تلویزیون

گزارش کامل از همه سریال های نوروزی تلویزیون
بوی خوش عید از شبکه‌های تلویزیون
هر سال اندکی پیش از رسیدن نوروز و تحویل سال نو، شبکه‌های تلویزیونی دست به کار می‌شوند تا برای مخاطبان خود برنامه‌هایی ویژه ترتیب بدهند اما مهم‌ترین این برنامه‌ها، سریال‌های نوروزی هستند که معمولا هم در آخرین فرصت‌ها تولید می‌شوند.
 امسال سریال‌های نوروزی تلویزیون تفاوت عمده‌ای با سال‌های پیش دارند؛ تقریبا هر شبکه 2 مجموعه نوروزی را برای مخاطبان خود آماده کرده که ممکن است هر دوی این سریال‌ها را در ایام نوروز پخش کند یا از میان این دو ،یکی را برای پخش در نوروز انتخاب کند.
در هر صورت به نظر می‌رسد نوروز پر سریالی را در پیش داشته باشیم. شبکه یک سیما، مجموعه «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم را برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. شبکه2 مجموعه «نامه‌های بالدار» به کارگردانی امیر فیضی و «بچه‌ها نگاه می‌کنند» اثری از حمیدرضا صلاحمند را تدارک دیده و هر دوی این مجموعه‌ها را در نوروز پخش خواهد کرد.
 
شبکه 3 هم 2مجموعه برای نوروز تدارک دیده اما به گفته روابط عمومی این شبکه تنها یکی از آنها را در این ایام برای مردم پخش خواهد کرد؛ یکی از این دو مجموعه «راه در رو» است به کارگردانی سعیدآقاخانی و دیگری «چهار چرخ» به کارگردانی جواد مزدآبادی. شبکه تهران هم سریال «موج و صخره» به کارگردانی مجید صالحی را برای مخاطبان خود آماده می‌کند.

ماجراهای پایتخت در نوروز
همیشه مجموعه‌های نوروزی در آخرین ماه سال تولید می‌شدند اما شبکه اول پاییز سال89 اعلام کرد که «توطئه فامیلی» به کارگردانی رامبد جوان برای پخش در ایام نوروز در حال تولید است. این سریال ابتدا «عملیات 135» نام داشت، فیلمنامه‌اش را فلورا سام نوشته و رامبد جوان آن را با حضور بازیگرانی چون امیر جعفری، سحر دولتشاهی، مریم امیرجلالی و… برای شبکه یک ساخته است. اما هنوز تدوین این مجموعه به اتمام نرسیده بود که شبکه یک اعلام کرد مجموعه نوروزی این شبکه را سیروس مقدم می‌سازد.

سیروس مقدم در کارنامه حرفه‌ای خود هم مجموعه‌های کمدی دارد و هم جدی و حالا «پایتخت» پس از «چاردیواری» و «پیامک از دیار باقی»، سومین سریال نوروزی سیروس مقدم است. «پایتخت» از جمله آثار کمدی این کارگردان است و به ماجراهای خانواده‌ای می‌پردازد که از علی‌آباد مازندران به تهران می‌آیند. آنها خانه‌ای در یکی از مناطق حاشیه‌ای تهران خریده‌اند اما به محض ورود به پایتخت، صاحب خانه می‌میرد… . «پایتخت» طرحی است از تورج منصوری و فیلمنامه آن را محسن تنابنده برنده دیپلم افتخار بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نوشته است. تنابنده همزمان با تولید این سریال هم فیلمنامه آن را می‌نویسد و هم نقش اصلی آن را بازی می‌کند.
به اعتقاد تنابنده، این مجموعه یک کمدی موقعیت است؛ باید دید سیروس مقدم چطور این موقعیت‌ها را اجرا می‌کند به‌خصوص از این بابت که بیش از 80درصد از این مجموعه در فضاهای خارجی و زیر برف و باران شهر تهران تصویر برداری شده و هنوز هم به پایان نرسیده است. در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» علاوه بر بازیگرانی چون علیرضا خمسه، محسن تنابنده، ریما رامین‌فر و احمد مهران‌فر، 2کودک دوقولوی 5ساله نیز بازی می‌کنند که همراه با همه بازیگران این مجموعه در سرمای زمستان تهران، بخش اعظمی از بازی در این مجموعه را به دوش می‌کشند.
اما این سریال نوروزی، یک شخصیت عجیب دارد که همیشه همراه و در کنار بازیگران است. این شخصیت یک کامیون 12 تنی با 7متر درازاست که به قول سیروس مقدم نقش مهمی در پیشبرد داستان به دوش می‌کشد و تقریبا در تمامی صحنه‌ها هم حضور دارد!
سیروس مقدم درباره «پایتخت» می‌گوید: پایتخت یکی از سخت‌ترین سریال‌هایی است که تا به حال کارگردانی کرده‌ام. این مجموعه لوکیشن‌های خارجی زیادی دارد، فرصت ما برای ساختن آن محدود است و سرمای هوای تهران هم مزید برعلت شده تا تولید پایتخت کار چندان ساده‌ای نباشد. این مجموعه قصه سرگردانی یک خانواده ساده‌دل و کم‌درآمد است که به قصد زندگی در تهران، با هزار بدبختی و بدهکاری خانه‌ای می‌خرند اما برای زندگی در آن دچار مشکل می‌شوند و ایام عید را آواره می‌شوند.
به اعتقاد مقدم، همین داستان می‌توانست به یک درام و تراژدی اجتماعی تبدیل شود ولی روایت آن با لحنی شیرین و شاد هم آن را دیدنی‌تر می‌کند و هم قابل‌قبول‌تر.

یک فانتزی از نوع تاریخی
«نامه‌های بالدار» یکی از دو سریال نوروزی شبکه2 سیماست که کارگردان «ماجراهای سنجد» آن را برای بچه‌ها می‌سازد. «نامه‌های بالدار» همانطور که از نامش پیداست یک سریال فانتزی است و ماجرای آن درباره بچه‌هایی است که اندکی پیش از تحویل سال نو نامه‌های عجیبی دریافت می‌کنند و براساس انتخاب خودشان به یک سفر می‌روند؛ سفری عجیب در طول زمان. ماجراهای سفر آنها که براساس زمان واقعی چند دقیقه بیشتر نیست، حدود 13قسمت از این سریال را به‌خود اختصاص می‌دهد و آنها کمی بعد از تحویل سال نو موفق می‌شوند به زمان خودشان برگردند و عید را کنار خانواده‌های خود باشند.

سریال «نامه‌های بالدار» به گفته امیر فیضی یک داستان فانتری درباره نبرد همیشگی خیر و شر است و قصد دارد بچه‌ها را با تاریخ و فرهنگ این سرزمین بیشتر آشنا کند. شاید به همین دلیل است که عوامل تولید این سریال به کاشان سفر کرده‌اند و بخش عمده‌ای از این مجموعه را در خانه عباسیان و در شهر کاشان تصویربرداری کرده‌اند.
امیر فیضی درباره «نامه‌های بالدار» می‌گوید: «جنگ بین خوبی و بدی، همیشه و در طول تاریخ و در همه قصه‌ها بوده، هست و باز هم خواهد بود. من در مجموعه «نامه‌های بالدار» همین نبرد همیشگی را با روایتی کودکانه و مناسب برای بچه‌ها محور اصلی داستان قرار داده‌ام و به نوعی از حال و هوای عید و تغییر و دگرگونی در فصول برای طرح ماجراهای این داستان الهام گرفته‌ام چرا که عید نوروز یکی از زیباترین جشن‌های سنتی در دنیاست؛ یکی از قشنگ‌ترین عیدها و این روزها از نظر من فرصت مناسبی بود برای اینکه به چیزهایی اشاره کنم که دارند از دست می‌روند. من در این سریال از تاریخ، فرهنگ و ارزش‌هایی سخن می‌گویم که امروز از یاد خیلی‌ها رفته است. قصدم این است که بچه این مجموعه را ببیند، از تماشای آن لذت ببرد و کمی هم درباره تاریخ و فرهنگ کشورمان فکر کند.»
نصرالله رادش، محمود جعفری، فرهاد بشارتی، فاطمه طاهری، مریم اکبری، حامد کیازال، علیرضا مظلومی، احمدرضا اسدی، سیدرضا موسوی و… در این سریال بازی کرده‌اند.

نبرد بین مردان و زنان
حمیدرضا صلاحمند بعد از کارگردانی چند قسمت از سریال «آژانس دوستی» دیگر با تلویزیون همکاری نداشت تا اینکه کارگردانی سریال «بچه‌ها نگاه می‌کنند» را برعهده گرفت. این سریال قرار است در ایام نوروز از شبکه 2 سیما پخش شود اما «بچه‌ها نگاه می‌کنند» اصلا درباره بچه‌ها نیست. این سریال ماجراهای چند خانواده را به نمایش می‌گذارد که زنان و مردان در این خانواده‌ها برای اثبات برتری و احقاق حقوق جنسیتی خود مدام با هم درگیرند.

 
«خان بابا» و «عمه طاووس» شخصیت‌های اصلی این مجموعه و بزرگ خانواده‌هایی هستند که در این مجموعه می‌بینیم. خان بابا با بازی آتیلا پسیانی، مردی سنتی و مقتدر است و عمه خانم با بازی گوهر خیراندیش زنی مدیر و مدبر. آنها خواهر و برادر هستند و انگار تلاش‌شان برای اثبات برتری از دوران کودکی تا امروز ادامه پیدا کرده است.
اما در میان مجموعه‌های نوروزی سیما «بچه‌ها نگاه می‌کنند» سرنوشت چندان روشنی ندارد. این مجموعه در حالی همچنان مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد که فیلمنامه‌اش مطلوب کارگردان نیست و هر قسمت آن به‌صورت روزانه در اختیار کارگردان و بازیگران قرار می‌گیرد. البته این شیوه در آثار مناسبتی تلویزیون چندان عجیب نیست اما صلاحمند بعد از مدت‌ها کار و تجربه در سینما، به تلویزیون بازگشته و هرگز یک مجموعه مناسبتی نیز نساخته است. او می‌گوید که به این شیوه کار کردن عادت ندارد و نمی‌داند نتیجه کارش چه خواهد شد.
یکی از ویژگی‌های سریال «بچه‌ها نگاه می‌کنند» این است که در مجموعه بازیگران آن می‌توان افراد توانمندی را دید؛ از آتیلا پسیانی و گوهر خیراندیش بگیرید تا سیامک صفری، سارا خوئینی‌ها و جوان‌ترهایی مانند رضا داوودنژاد و گلاره عباسی.
صلاحمند امیدوار است با پشتوانه تجربه‌هایش در سینما و به کمک این بازیگران بر کمبود زمان تولید و آماده‌نبودن فیلمنامه فائق شود و مجموعه خوبی را برای نوروز بسازد. او درباره «بچه‌ها نگاه می‌کنند» می‌گوید: «کارگردانی این سریال برای من یک تجربه جدید است و تلاش می‌کنم به جای ایجاد یک فضای طنز و وادارکردن مخاطب به خنده، فضایی شاداب و مفرح در این سریال به‌وجود بیاورم اما می‌دانم زمانی این خواسته به تمامی محقق می‌شود که به‌عنوان کارگردان، فیلمنامه‌ای دقیق و شسته و رفته در اختیار داشته باشم. با این حال، تلاش کرده‌ام برای جبران نقص‌های فیلمنامه و نبود زمان کافی، روابط عادی اجتماعی را محور اصلی در نظر بگیرم و روی این محور حرکت کنم.»

یک بار دیگر طنز
این روزها سعید آقاخانی بیش از همیشه فعال‌تر شده و هنوز عرق ساخت «خوش‌نشین‌ها» خشک نشده، دست به کار تولید یک مجموعه مناسبتی برای ایام نوروز شده است. هرچند در مقایسه با دیگر سریال‌های نوروزی تلویزیون، «راه در رو» به کارگردانی او دیرتر آغاز شده اما آقاخانی و گروهش شبانه‌روز در تلاش هستند این سریال به نوروز برسد؛ به‌خصوص از این بابت که آنها رقیب دیگری هم دارند و اگر کارشان را به موقع به شبکه3 تحویل ندهند، رقیب‌شان میزبان نوروزی مردم خواهد بود.

«راه در رو» یک سریال طنز است از همان نوعی که همواره از آقاخانی شاهد بوده‌ایم. این بار هم مانند 2 سریال اخیر آقاخانی یعنی «زن بابا» و «خوش‌نشین‌ها»، تهیه‌کنندگی «راه در رو» برعهده مهران مهام و ایرج محمدی است. به گفته مهام، هنوز نام این سریال و پخش آن در نوروز قطعی نیست و نمی‌توانند درباره داستان این سریال نیز چیزی بگویند. اما ظاهرا نگارش فیلمنامه «راه در رو» به همت مصطفی کیانی به اتمام رسیده و اواخر بهمن هم تصویربرداری آن آغاز شده است.
اما از آنجا که آقاخانی پیش از این سریال نوروزی «زن بابا» و «عید امسال» را برای شبکه تهران کارگردانی کرده بود و از آنجا که در «راه در رو» هم از بازیگرانی چون مهران غفوریان، مرجانه گلچین، حمید لیقوانی و امیر غفارمنش که پیش‌تر با آنها همکاری داشته، دعوت به کار کرده است این احتمال وجود دارد که آقاخانی بتواند به سرعت این مجموعه را برای نوروز آماده کند. شاید هم او بتواند فقط قسمت‌هایی از این سریال را آماده کند و همزمان با پخش، مابقی آن را در ایام نوروز بسازد. فعلا تنها چیزی که در مورد سریال «راه در رو» قطعی است آن است که این سریال طنز است و قصد دارد مخاطبان خود را شاد کند.

ماجرای چهارچرخ
به جز «راه در رو»، شبکه 3 سریال «چهارچرخ» را هم برای نوروز در نظر گرفته است. در آغاز قرار بود این سریال را اصغر نعیمی کارگردانی کند، اگر این اتفاق می‌افتاد او برای نخستین‌بار کارگردانی یک سریال آن هم از نوع نوروزی را در کارنامه حرفه‌ای خود به ثبت می‌رساند اما به‌دلیل مشغله از این کار صرف‌نظر کرد و جواد مزد‌آبادی که «خون بها» را از او دیده‌ایم، به جای نعیمی روی صندلی کارگردانی مجموعه «چهارچرخ» نشست.

البته مزدآبادی هم برای نخستین‌بار کارگردانی یک مجموعه مناسبتی را تجربه می‌کند اما او زمانی تصویربرداری این مجموعه را آغاز کرد که نعیمی 20درصد از کار را پیش برده بود و فرصت لازم برای تولید این سریال را در اختیار داشت. «چهارچرخ» این روزها در خانه‌ای در خیابان بهار شمالی تهران تصویربرداری می‌شود اما از آنجا که فیلمنامه هنوز آماده نیست، برای تصویربرداری قسمت‌های مختلف، همه عوامل باید از مکانی به مکان دیگر بروند. به گفته محمدرضا شجاعی، تهیه‌کننده سریال «چهارچرخ» آنها کارشان را چندان با شتاب انجام نمی‌دهند، تقریبا نیمی از این سریال به‌صورت کامل آماده شده و احتمالا تا رسیدن به نوروز مابقی قسمت‌های آن نیز آماده خواهد شد.
همانطور که می‌توان از نام «چهارچرخ» حدس زد، این سریال درباره یک ماشین است یا به عبارت دقیق‌تر درباره مردی است که آرزوی خریدن یک ماشین را دارد اما وقتی امکانش میسر می‌شود که هزار و یک اتفاق در راه است و همه دست به دست هم می‌دهند تا او برای رسیدن به آرزویش در موقعیت‌های مختلف قرار بگیرد. فیلمنامه این سریال را محمد فاضلی براساس طرحی از سعید نعمت‌الله می‌نویسد و بازیگرانی چون حمید لولایی، مریم امیرجلالی، فلامک جنیدی، بهنوش بختیاری، محسن قاضی‌مرادی، مصطفی طاری، شهرام قائدی و مجید یاسر در آن بازی می‌کنند.

از تهران تا کیش
سریال نوروزی تهرانی‌ها در کیش تصویربرداری می‌شود. این سریال ابتدا «سفر، کیش و مات» نام داشت اما حالا نامش «موج و صخره» است و علاوه بر کیش، در تهران و لوکیشن‌های متعددی از جمله راه آهن و… هم تصویربرداری شده است. مجید صالحی کارگردانی «موج و صخره» را برعهده دارد و امیدوار است مجموعه متفاوتی را برای بینندگان شبکه تهران تدارک ببیند.

 
او درباره این سریال می‌گوید: فیلمنامه این سریال ایجاب می‌کرد شیوه‌ای را در پیش بگیرم که با آنچه تا به‌حال انجام داده بودم، تفاوت داشته باشد. من همه تلاشم را کرده‌ام که سریالی مفرح و نه طنز را برای مردم بسازم.
فیلمنامه این سریال را امیرعباس پیام نوشته است. او پیش از این «مامور بدرقه» را نوشته بود و در تلاش است با ایجاد موقعیت‌های کمیک و استفاده از طنز کلامی و رفتاری ماجرایی را روایت کند که مخاطبان را شاد کند.
 
در داستانی که او برای «موج و صخره» در نظر گرفته، شاهد افرادی هستیم که براساس ماجراهایی در یک رستوران به هم می‌رسند و با هم دوست می‌شوند. آنها در این دوستی‌ تازه اتفاقاتی دیدنی را تجربه می‌کنند. این افراد هر کدام از دنیایی آمده‌اند؛ مثلا چاوش و صدف زوجی هستند که برای گذراندن ماه عسل راهی کیش شده‌اند، پیام یک غریق‌نجات است، فرید را عده‌ای به کیش آورده‌اند و به او گفته‌اند اینجا دبی است و عمو حشمت هم صاحب رستورانی است که پاتوق همه این افراد است.
در سریال «موج و صخره» زیبا بروفه، رضا ناجی، الهام حمیدی، نیما شاهرخشاهی، علی صادقی، محمدرضا داوودنژاد و… بازی می‌‌کنند و مجید صالحی هم علاوه برکارگردانی نقش چاوش را برعهده گرفته است.

این همه کمدی یا طنز
به جز سریال «نامه‌های بالدار» مابقی سریال‌هایی که برای نوروز ساخته می‌شوند طنز یا به عبارت دقیق‌تر، کمدی هستند با این تفاوت که تولید‌کنندگان «پایتخت»، «چهارچرخ» و «موج و صخره» در تلاش هستند با ایجاد موقعیت‌های متنوع، مخاطب خود را شاد کنند.

 
صلاحمند در تلاش است رگه‌هایی از طنز را در «بچه‌ها نگاه می‌کنند» ایجاد کند و سعید آقاخانی هم به روش همیشگی‌اش کار می‌کند. در میان این مجموعه‌ها «پایتخت» و «موج و صخره» طنز آپارتمانی به آن شیوه‌ای که همیشه دیده‌ایم، نیستند و لوکیشن‌های خارجی متعددی دارند و تمامی آنها در 15قسمت ساخته می‌شوند؛ یعنی پخش همه این سریال‌ها پیش از نوروز آغاز می‌شود و تا سیزدهم فروردین ادامه پیدا می‌کند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره