وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اتفاق بسیار عجیب و خواندنی در زمان اجرای حکم اعدام

اتفاق بسیار عجیب و خواندنی در زمان اجرای حکم اعدام
یادم می‌آید قبل از این‌که در سمت بازپرس مشغول به خدمت شوم، دادیار اظهارنظر دادسرای جنایی تهران بودم. در آن زمان پرونده‌های زیادی را مورد بررسی قرار می‌دادم و در جلسات دادگاه کیفری استان تهران هم حاضر می‌شدم. در یکی از این جلسات پسر نوجوانی به نام حامد مقابل یک باشگاه بدنسازی مرتکب قتل شده بود.

در دادگاه پسر نوجوان مدعی شد که در آن درگیری، چند نفر در آن میان چاقو داشته‌اند و ضارب او نبوده است. وی مدعی بود که اصلا ضربه‌ای وارد نکرده است.

ادعای این پسر در حالی بود که شاهدانی دیده بودند او به سینه مقتول ضربه زده است. علاوه بر گفته شاهدان، مدارک دیگری هم در پرونده بود که نشان می‌داد این نوجوان قاتل است با این‌که کسی دوست نداشت او اعدام شود اما با توجه به خواسته اولیای دم رای برقصاص صادر شد.

جلسات صلح و سازش زیادی هم برگزار شد اما نتیجه‌ای نداشت و این نوجوان پای چوبه دار رفت. اتفاقی که آن روز هنگام اجرای حکم افتاد جالب بود.

لحظاتی قبل از اعدام، حکم متوقف شد، زیرا پدر پسر نوجوان مداركی را ارائه كرد که نشان می‌داد وکیل پسرش یک وکیل قلابی بوده است .

باتوجه به آنچه اتفاق افتاد، حکم باید متوقف می‌شد و مراحل قانونی دوباره از ابتدا شروع می‌شد .

اولیای دم آن شب به خانه برگشتند و حکم اجرا نشد. بعد از آن روز آن طور که پدر مجرم می‌گوید، بارها برای کسب رضایت سراغ اولیای دم رفت تا جان پسرش را ببخشند اما آنها حاضر نشدند این کار را بکنند.

اما نكته جالب این بود كه پس از مدتی اولیای دم دیگر حاضر نشدند پسر نوجوان را قصاص کنند.

آنها با این اعتقاد که توقف اعدام، کار خدا بوده دیگر برای اجرای حکم پای چوبه دار نیامدند و این نوجوان هنوز زنده است.

فرد متخلف که خود را به عنوان وکیل معرفی کرده بود، تحت تعقیب قرار گرفت.

آن طور که پدر متهم می‌گفت از آنها مبالغ هنگفتی هم پول دریافت کرده بود و آنها بعد از پایان مراحل قضایی متوجه شدند که او یک وکیل قلابی است.

گاهی در پرونده‌ها اتفاقاتی رخ می‌دهد که اولیای دم را از قصاص منصرف می‌کند. خداوند هر چند فرموده در قصاص حیات است، اما در آیه بعد بر بخشش تاکید و همه را به صلح دعوت کرده است.

پیامبر نیز چنین گفته است و همیشه به گذشت و بخشش توصیه کرده است.

اتفاقی که در این پرونده افتاد هم بسیار عجیب بود و اولیای دم را هم تحت تاثیر قرار داد. ما به مردم توصیه می‌کنیم که در چنین مواردی از قصاص صرف‌نظر کنند، زیرا لذتی که در گذشت هست در انتقام نیست.

محمدرضا حیدری – بازپرس دادسرای جنایی تهران