وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عقب نشینی قذافی پس از دو ماه کشتار خونین

عقب نشینی قذافی پس از دو ماه کشتار خونین
سرانجام نخستین نشانه عقب‎نشینی دولت معمر القذافی مقابل انقلابیون این کشور ظاهر شد و سخنگوی دولت قذافی اعلام کرد وی آماده اصلاح نظام سیاسی لیبی و برگزاری انتخابات است.

فارس: «موسی ابراهیم» سخنگوی دولت لیبی از عقب‎نشینی مشروط معمر القذافی دیکتاتور این کشور خبر داد و اعلام کرد که وی اصلاح سیاسی در این کشور را پذیرفته است.

* آغاز عقب نشینی قذافی پس از دو ماه کشتار مردم لیبی؛
موسی ابراهیم اعلام کرد که دولت لیبی آمادگی برگزاری انتخابات و اصلاح نظام سیاسی خود را دارد ولی در عین حال فقط مردم این کشور هستند که شایستگی اتخاذ این تصمیم را دارند که معمر القذافی در قدرت باقی بماند یا خیر.

وی در حالی درباره خواست مردم لیبی درباره ماندن یا رفتن قذافی سخن می‎گوید که مردم این کشور نزدیک به دو ماه است که با برگزاری تظاهرات و سپس درگیری مسلحانه با رژیم قذافی خواستار کناره‎گیری و حتی محاکمه او به جرم کشتار مردم هستند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود: موسی ابراهیم همچنین در خصوص مذاکره با غربی‌ها اعلام کرد که «ممکن است هر نظامی سیاسی یا هر تغییری را… یا قانون انتخابات یا هر چیزی دیگر را انتخاب کنیم ولی رهبر باید این امر را به پیش ببرد. این ایمان ماست».

* مردم لیبی خود باید تصمیم بگیرند نه دولت‎های غربی
وی خطاب به غربی‎ها گفت: شما کی هستید که به ما لیبیایی‎ها بگویید که چه بکنیم؟… ما می‌خواهیم که مردم لیبی خود تصمیم بگیرند که رهبر لیبی برود یا بماند و نظام سیاسی متفاوتی را بر پا کند.

سخنگوی دولت قذافی همچنین با ابراز تاسف خود از دخالت کشورهای غربی در بحران کشورش گفت: هیچ کس نمی‎تواند به لیبی بیاید و [این را] بگوید که… شما رهبرتان را یا نظامتان را یا دولتتان را از دست بدهید. شما که هستید که این را بگویید؟

وی با رد هرگونه شروط از بیرون بر لیبی گفت حتی اگر کشورش آماده بررسی پیشنهادها برای تحقق بیشتر دموکراسی و شفافیت و آزادی مطبوعات و مبارزه با فساد باشد، باز هم نمیتوان شروطی را از خارج بر لیبی تحمیل کرد… «آینده ما را از خارج تعیین نکنید بلکه به ما پیشنهاد تغییر از داخل لیبی بکنید».

وی در ادامه ادعای همیشگی قذافی را تکرار کرد و گفت: رهبر منصبی رسمی ندارد که از آن کناره گیری کند. او ارزشی نمادین برای ملت لیبی دارد. اما اینکه چگونه بر لیبی حکومت شود، حرفی دیگر است. اینکه لیبی چه نظام سیاسی داشته باشد، بحثی جداگانه است. این سوالی است که می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.

* سرنگونی قذافی منافع شخصی و اقتصادی غربی‎هاست
ابراهیم در ادامه با انتقاد شدید از کشورهای غربی اعلام کرد که برخی سران غربی با اهداف و منافع شخصی و کسب منافع اقتصادی در پی براندازی قذافی هستند.

وی افزود: ما خوب می‌دانیم که برخی سیاستمداران در دولت‎های غربی مشکل شخصی با معمر القذافی دارند و برخی دیگر منافع اقتصادی خود را دنبال می‎کنند و تصور می‎کنند با سرنگونی دولت لیبی بهتر می‎توانند اهداف خود را دنبال کنند.

* ما به مردم حمله نکردیم. مگر ما وحشی هستیم؟
در حالی که تاکنون صدها نفر در این کشور به دست نیروهای قذافی کشته شده‎اند، سخنگوی دولت قذافی مدعی شد که نیروهای قذافی به مردم این کشور حمله نکرده‎اند.

موسی ابراهیم گفت: تاکید می‌کنم که ما به هیچ شهروندی حمله نکرده‎ایم و هیچ‎گاه در این بحران اتفاق نیفتاد که ما به شهروندان حمله کنیم. چگونه من می‎توانستم اینجا بایستم و به نام دولتی صحبت کنم که شهروندان را می‎کشد؟ فکر می‎کنید ما وحشی هستیم؟