وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

موبورها مواظب باشند!!

دكتر ابراهیم رزم‌ پا متخصص گوش و حلق و بینی،‌آلودگی صوتی را شایع‌ترین علت كاهش شنوایی عصبی اكتسابی بالغین عنوان كرد و گفت:زمانی كه این بیماری به گوش آسیب رساند دیگر قابل درمان نیست.این درحالی است كه كاهش شنوایی عصبی اكتسابی،قابل پیشگیری است.
یك متخصص گوش و حلق و بینی،سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی را نوعی عامل استرس‌زای بیولوژیك عنوان كرد و گفت: آلودگی صوتی نه تنها بر سیستم شنوایی بلكه بر كل بدن اثر می‌گذارد.
آلودگی‌ صوتی سبب تحریك سیستم اعصاب مركزی،تاثیر بر سیستم غده هیپوفیزوآدرنال، ‌ایجاد اختلالات هورمونی و تهدید سلامتی می‌شود.از طرف دیگر زمانی كه آلودگی صوتی منجر به كاهش شنوایی شود،شخص نمی‌تواند به راحتی با افراد اجتماع ارتباط برقرار كند و این امر كاهش كیفیت زندگی و سلامت روانی فرد را به دنبال دارد.

آلودگی صوتی را جدی بگیرید
به گفته وی،صوت به دو صورت حاد و مزمن به گوش آسیب می‌رساند.نوع حاد مانند انفجار ناگهانی و عواملی از این قبیل نزدیك گوش كه معمولا یك طرفه است.نوع مزمن نیز بیشتر در افرادی است كه بدون آگاهی و استفاده از تمهیدات كافی حفاظتی در كارخانه‌های پر سر و صدا سال‌ها فعالیت كرده‌اند و هنگامی متوجه سنگین شدن گوش خود شده‌اند كه آسیب جدی به دستگاه اعصاب شنوایی وارد شده است.
دكتر رزم‌پا گفت:موج انفجار ناگهانی می‌تواند به پارگی پرده گوش و حتی گاهی همراه با آن به گسیختگی استخوانچه‌های گوش میانی منجر شود.این نوع آسیب گوش میانی،دستگاه انتقالی گوش را در بر می‌گیرد كه در اغلب موارد برخلاف انواع عصبی، با عمل جراحی قابل درمان است.
وی در رابطه با خصوصیات بالینی فرد در معرض آلودگی مزمن صوتی،گفت:این امر نشانه‌های بالینی مشخصی ندارد تا بتوان آن را از دیگر بیماری‌های گوش كه باعث كاهش شنوایی عصبی می‌شوند، متمایز كرد.
تشخیص این امر از طریق گرفتن شرح حال و محل كار فرد و معاینه و آزمایش‌های شنوایی ‌سنجی مقدور است.گاهی ممكن است بیمار «وزوز» گوش هم داشته باشد.

 

موبورها مواظب باشند
دكتر رزم‌ پا با بیان این‌كه دستگاه شنوایی عصبی برخی افراد آسیب‌پذیرتر از دیگران است،ادامه داد:به عنوان نمونه برخی تحقیقات نشان داده‌اند كه دستگاه شنوایی عصبی افراد دارای موهای بور و چشمان آبی،از حساسیت و آسیب پذیری بیشتری نسبت به افراد با موها و چشمان سیاه برخوردار است.بر اساس این تحقیقات به طور كلی دستگاه عصبی شنوایی در سیاه‌ پوستان كم‌تر از سفید پوستان نسبت به آلودگی صوتی آسیب‌پذیر است.همچنین مصرف برخی داروها اثر سمی بر سلول‌های شنوایی دارند و در صورتی كه مصرف‌كنندگان این داروها،در معرض آلودگی صوتی شدید قرار گیرند،اعصاب شنوایی آنها آسیب پذیرتر می‌شود.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز