وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رژیم های غذایی گیاهخواری Vegetarian Diet

رژیم های غذایی گیاهخواری Vegetarian Diet
شروع گیاهخواری با تاریخ پیدایش انسان در روی زمین آغاز شده است .
انسان های اولیه در جنگل های گرمسیری زندگی می کردند و خوراك آنها میوه درختان بود اما به واسطه پیش آمدهای ناگهانی مانند زمین لرزه ، سیل و غیره به نواحی دیگری كوچ کردند و به تناسب تغییرات آب و هوایی و كمیاب شدن میوه ها و به علت گرسنگی مجبور شدند از گوشت جانورانی كه برای دفاع از خود می كشتند بخورند و پس از كشف آتش این عادت را حفظ نمودند. بودا ، زرتشت ، فیثاغورث ، سقراط ، افلاطون ، مولانا و عطار نیشابوری از جمله افرادی هستند كه گیاهخوار بوده و به شاگردان و پیروان خود این شیوه را توصیه نموده اند.

در مقابل اصطلاح رژیم همه چیزخواری یا OMNIVOROUS DIET كه شامل تمام منابع حیوانی و گیاهی می‌باشد ، رژیم گیاهخواری یا VEGETARIAN DIET وجود دارد یعنی محدود كردن رژیم غذایی به غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف انواع گوشت ها و محصولات حیوانی. رژیم گیاهخواری انواع گوناگونی دارد که ما آنها را برای شما بیان می کنیم. در بعضی از گروه های گیاهخوار علاوه بر غذاهای گیاهی، از مواد غذایی دیگر با منشا حیوانی نیز استفاده می شود.

LACTO – VEGETARIAN : علاوه بر غذاهای گیاهی ، از فرآورده های لبنی به جز بستنی نیز استفاده می‌کنند.

 OVO- VEGETARIAN : علاوه بر غذاهای گیاهی‌، از تخم مرغ نیز استفاده می کنند.

LACTO-OVO- VEGETARIAN : این گروه علاوه بر غذاهای گیاهی، از شیر و تخم مرغ در برنامه غذایی خود استفاده می كنند كه متداول ترین و راحت ترین نوع گیاهخواری است.

SEMI- VEGETARIAN : به نام رژیم نیمه گیاهخواری است. این گروه فقط گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف می كنند، ولی محصولات لبنی ، تخم مرغ ، مرغ و ماهی را مصرف می كنند. این نوع رژیم ممكن است به دلایل مذهبی و سنتی ، الگوهای فرهنگی و یا جهت حفظ سلامتی اتخاذ شود.

VEGAN : تحت عنوان گیاهخواری تام می باشد كه هیچ نوع گوشت و محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند. رژیم این افراد شامل سبزیجات ، غلات ، حبوبات ، انواع مغزها ، دانه ها و میوه‌ها می باشد. این گروه حتی از محصولات چرمی ، پشمی ، ابریشمی یا هرگونه محصول به‌دست آمده از حیوانات نیز استفاده نمی كنند.

 PESCO- VEGETARIAN : این گروه از فرآورده‌های لبنی ، تخم مرغ و ماهی تغذیه می كنند اما از انواع دیگر گوشت پرهیز می كنند.

FRUITARIAN : این گروه فقط از میوه های خام یا خشك شده ، انواع مغزها ، عسل و روغن زیتون استفاده می‌كنند و غذاهای پخته را به میزان حداقل مصرف می‌کنند.

شاید مهمترین دلیل انتخاب رژیم غذایی گیاهخواری تمایل به دریافت غذای سالم تر ، ابراز مخالفت با سوء رفتار با حیوانات اهلی و صدمه زدن به محیط زیست باشد.

رژیم گیاهخواری به جلوگیری از سرطان ، بیماری های قلبی ، عدم افزایش فشار خون و عدم بازگشت دیابت كمك می كند.

بارها و بارها شنیده ایم كه مصرف كمتر گوشت احتمال حمله قلبی را تا 50 درصد كاهش می دهد و رژیم غذایی یك VEGAN تا 90 درصد موجب تقلیل آن می شود.