وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

برترین فیلم سازان زن تاریخ سینمای جهان

برترین فیلم سازان زن تاریخ سینمای جهان
«كاترین بیگلو»، كارگردان سرشناس آمریكایی برنده اسكار عنوان بهترین فیلم‌ساز زن تاریخ سینما را كسب كرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه سینمایی "اسكرین" در تازه ترین گزارش خود فهرست پنج فیلم‌ساز زن بزرگ تاریخ سینما را منتشر كرد كه در رتبه اول نام كاترین بیگلو، خالق فیلم «قفسه درد» دیده می‌شود.
در رتبه دوم «جین كمپیون»، كارگردان سرشناس نیوزلندی قرار دارد. كمپیون اولین فیلم بلندش را با عنوان «یك داستان شخصی از یك دختر» در سال 1984 كارگردانی كرد و اواخر همان سال فیلم «پس از ساعت‌ها» را ساخت.
وی در سال 1994 برای فیلم «پیانو» جایزه اسكار بهترین فیلم‌نامه را كسب كرد و با همین فیلم جایزه نخل طلای كن را دریافت كرد تا اولین و تنها فیلم‌ساز زن برنده این جایزه معتبر نام بگیرد. فیلم «پیانو» همچنین جایزه سزار بهترین فیلم خارجی فرانسه را برای وی به‌همراه آورد. كمپیون 56 ساله با فیلم «یك فرشته روی میز» توانست جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ونیز در سال 1990 را به‌دست آورد.
«صوفیا كوپولا»، دختر «فرانسیس فورد كوپولا» كه سال گذشته با فیلم «جایی موفق به كسب جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد در مكان سوم این فهرست دیده می‌شود. سوفیا كوپولا در سال 2004 برای فیلم «گمشده در ترجمه» نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم و كارگردانی بود و جایزه بهترین فیلم‌نامه را گرفت.
وی در سال 2005 جایزه بهترین فیلم خارجی را از جوایز سزار فرانسه و جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز فیلم آلمان را كسب كرد. این كارگردان موفق در سال 2004 جایزه بهترین فیلم‌نامه جوایز گلدن گلوب را گرفت و در جشنواره وایادولید اسپانیا بهترین كاركردان جوان شناخته شد و جایزه فیپرشی را كسب كرد. وی در سال 2006 نامزد نخل طلای جشنواره كن بود.
«كاترین بیگلو» 59 ساله كه در رتبه اول بهترین فیلم‌سازان زن تاریخ سینما قرار دارد، اولین زن برنده اسكار بهترین كارگردانی و همسر سابق «جیمز كامرون» است. وی ابتدا به‌عنوان دانشجوی نقاشی وارد دانشگاه شد و در سال 1972 در رشته‌ هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در رشته‌ نقد و نظریه‌ فیلم از دانشگاه كلمبیا كارشناسی ارشد دریافت كرد.
«بیگلو» اولین فیلم كوتاه خود را در سال 1978 با نام «The Set-up» ساخت، اما اولین فیلم بلند او در سال 1982 با نام «خالی از عشق» و نقش‌آفرینی «ویلیام دفو» نمایش یافت و در ادامه‌ فیلم «نزدیك تاریكی» را به پرده‌ سینماهای جهان فرستاد.
«فلز آبی» (1990) و «نقطه شكست» (1991) با بازی «كیانو ریوز» دو فیلم بعدی بیگلو بودند تا این‌كه در سال 1995 فیلم «روزهای عجیب» را با فیلم‌نامه‌ای از «جیمز كامرون» ساخت. بیگلو در سال 2000 فیلم «وزن آب» و دو سال بعد فیلم «19-K» با نقش‌آفرینی «هریسون فورد» را ساخت كه داستان اولین زیردریایی هسته‌یی شوروی سابق است.
اما موفق‌ترین و درخشان‌ترین فیلم كارنامه‌ سینمای بیلگو قطعا «قفسه درد» است كه در سال 2008 برای اولین‌بار در جشنواره‌ ونیز نمایش یافت. این فیلم كه به شرایط حاكم بر سربازان آمریكایی در عراق جنگ‌زده پرداخته است، بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفت.
«قفسه درد» در جوایز اسكار موفق به دریافت 6 جایزه ازجمله بهترین فیلم و كارگردانی شد و در جوایز انجمن كارگردانان آمریكا جایزه‌ بهترین دستاورد كارگردانی را برای «بیگلو» به‌همراه آورد تا او اولین كارگردان زن برنده‌ این جایزه لقب بگیرد.
از دیگر افتخارات سینمایی «كاترین بیگلو» می‌توان به جایزه‌ بهترین فیلم و كارگردانی جوایز بافتا، بهترین فیلم سال از جوایز فیلم هالیوود، جایزه‌ بهترین كارگردانی جشنواره‌ سانتاباربارا، جایزه‌ حقوق بشر و سینمای جوان جشنواره‌ ونیز اشاره كرد.
پروژه‌ فیلم‌ «سگ‌های خواب‌آلود» جدیدترین فیلم كاترین بیگلو است كه پیش‌تر با عنوان «جبهه سه‌گانه» مطرح شده بود. این فیلم داستان یك منطقه مرزی میان آرژانتین، پاراگوئه و برزیل است كه مكانی امن برای ارتكاب جنایت‌های سازمان‌دهی شده به‌شمار می‌رود. «جانی دپ» و «تام هنكس» از بازیگران سرشناس این فیلم هستند.