وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دلایل و روش درمان گودی کمر در خانم ها

دلایل و روش درمان گودی کمر در خانم ها
آنچه كه موجب می‌شود انحنای موجود در پایین كمر غیرعادی و به صورت یك بیماری شناخته شود، افزایش بیش از اندازه این تقعر است.

زنان مراقب گودی كمر ناشی از كم‌تحركی باشند
به گفته یك فوق تخصص ارتوپدی، گودی كمر به علت كم تحركی و ورزش نكردن، ضعف عضلات كمر، حاملگی و كاهش قدرت عضلات شكم از بیماری‌های شایع زنان پس از بارداری است.

دكتر محمدرضا گیتی  بیان این‌كه همه افراد به صورت طبیعی دارای یك انحنای مقعر به سمت عقب در ناحیه پایین كمر هستند، گفت: آنچه كه موجب می‌شود انحنای موجود در پایین كمر غیرعادی و به صورت یك بیماری شناخته شود، افزایش بیش از اندازه این تقعر است.

وی تصریح كرد: در نظر گرفتن زاویه و درجه مشخصی برای بیان غیرعادی بودن گودی كمر ممكن نیست و مساله تنها با معاینه و عكسبرداری قابل تشخیص است.

دكتر گیتی با بیان این‌كه گودی كمر به علل ارثی و اكتسابی بروز می‌كند عمده‌ترین دلیل گودی بیش از اندازه كمر را ژنتیكی دانست و تصریح كرد: برخی از افراد به صورت مادرزادی دچار شلی بیش از حد بافت‌های نگهدارنده مفاصل كه به اصطلاح رباط‌های مفصلی گفته می‌شوند هستند كه یكی از نمودهای این بیماری افزایش گودی كمر است.

وی با اشاره به موارد دیگر شلی بیش از حد مفاصل شامل صافی كف پا، خم شدن بیش از حد زانوها به سمت عقب، برجستگی شكم و سروصدای بیش از حد مفاصل افزود: معمولا والدین در سنین 7 تا 8 سالگی متوجه وجود این بیماری در فرزندان خود می‌شوند.

این فوق تخصص ارتوپدی تصریح كرد: گودی كمر با عامل ژنتیكی در كودكی و حتی در نوجوانی درد و ناراحتی را برای افراد مبتلا در پی ندارد اما با افزایش سن این حالت با درد همراه می‌شود.

دكتر گیتی از موارد اكتسابی بروز گودی كمر به پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند، افزایش چربی و برجستگی شكم، بد نشستن و دراز كشیدن اشاره كرد و گفت: در زمان بارداری نیز به دلیل بزرگ شدن شكم بروز گودی كمر دردناك در خانم‌ها مشاهده می‌شود.

این فوق تخصص ارتوپدی نحوه صحیح نشستن و دراز كشیدن، انجام تمرینات ورزشی مرتب برای تقویت عضلات كمر، جلوگیری از چاقی بیش از حد شكم و عدم استفاده از كفش‌های پاشنه بلند را به عنوان روش‌های پیشگیری از ایجاد گودی بیش از حد كمر نام برد و به نوجوانان و افرادی كه به صورت ارثی دچار شلی مفاصل هستند توصیه كرد از انجام ورزش‌هایی مانند ژیمناستیك و یوگا كه حركات كششی شدید به سمت عقب دارند پرهیز شود.

دكتر گیتی تصریح كرد: در موارد بروز اكتسابی گودی بیش از حد كمر مانند چاقی شكم و نشستن ناصحیح و علل دیگر در صورتی كه علت اولیه مشخص شود می‌توان با اصلاح وضعیت و انجام تمرینات ورزشی این بیماری را درمان كرد اما در موارد گودی كمر مادرزادی درمان بسیار سخت است و تنها می‌توان از پیشروی این بیماری با فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی جلوگیری كرد.