وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بالاخره نرخ تورم چند درصد است ؟

بالاخره نرخ تورم چند درصد است ؟
مركز آمار ایران برای اولین بار گزارش‌های اعلام نشده‌اش درباره نرخ تورم را منتشر كرد.
  
در حالی كه تاكنون تنها بانك مركزی به عنوان متولی اصلی نرخ تورم این عدد را به صورت ماهانه اعلام می‌كرد، مركز آمار ایران نیز به گفته‌ رییس آن نرخ تورم را ماهانه محاسبه می‌كرد اما آن را فقط به نهادهای مسوول ارائه می‌داد با این وجود برای نخستین بار مستندات مربوط به نرم تورم 12 ماهه سال گذشته و دو ماه ابتدایی سال جاری را منتشر كرده است.

بر این اساس از فروردین سال گذشته تا آبان ماه همان سال نرخ تورم محاسبه شده توسط مركز آمار ایران نسبت به عدد اعلامی از سوی بانك مركزی كمتر است.

از آذر 89 نرخ تورم محاسبه شده توسط مركز آمار ایران بیش از عدد اعلامی توسط بانك مركزی بوده است و براساس آخرین برآورد اگرچه نرخ تورم اعلام شده توسط بانك مركزی برای فروردین ماه سال جاری 13.2 درصد برآورد شده اما عدد اعلام شده از سوی مركز‌ آمار 15.3 درصد است.

همچنین نرخ تورم اعلام شده برای اردیبهشت ماه توسط مركز آمار ایران 16.7 درصد است در حالی كه بانك مركزی رقم متناظر آن را 14.2 درصد اعلام كرده است. تورم نقطه به نقطه اردیبشهت ماه سال جاری نیز از سوی بانك مركزی 21.2 درصد و از سوی مركز آمار 26 درصد اعلام شده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را بانك مركزی بر اساس سال پایه 100=1383 (359 قلم کالا و خدمت) اعلام می‌كند در حالی كه در گزارش مركز آمار شاخص كل بر مبنای 100=1381 محاسبه شده است.

جزییات بیشتری از گزارش شاخص قیمت‌ كالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری كشور كه مركز آمار ایران از سال 1386 تا دو ماهه 1390 اعلام كرده به زودی منتشر می‌شود.