وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

طرز تهیه خوراك قارچ با برنج، غذایی ضدفشار خون و سكته

طرز تهیه خوراك قارچ با برنج، غذایی ضدفشار خون و سكته
به گفته متخصصان، قارچ‌ها منبعی غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند كه به كاهش فشار خون بالا و نیز كاهش خطر سكته مغزی كمك می‌كنند…

مواد لازم برای 2 نفر

برنج:                                   2پیمانه

قارچ:                                  150 گرم

پیاز:                                   یك عدد بزرگ
 
نمک                                  به مقدار لازم

ادویه‌ كاری:                        یك قاشق غذاخوری

سینه مرغ آب‌پز شده:         یك عدد بزرگ

كره:                                  150 گرم

زعفران آب‌كرده:                 2 قاشق غذاخوری
 

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را به صورت خلال خرد كنید، در كره تفت دهید و نمك و ادویه‌ كاری را به پیاز اضافه كنید. زمانی كه پیازها طلایی و نرم شدند قارچ‌های خرد شده را به پیاز اضافه كنید، شعله‌گاز را كم كنید و صبر كنید تا قارچ‌ها پخته و نرم شوند. سینه مرغ آب‌پز شده را خلال خلال كنید و به مواد اضافه كنید. وقتی تمام مواد با هم مخلوط شدند زعفران را داخل خوراك بریزید و بعد از 5 دقیقه از روی حرارت بردارید. خوراك آماده شده را لابه‌لای برنج آبكش‌شده بریزید و روی حرارت بگذارید تا برنج دم  بكشد و بپزد.

هزاران سال است كه قارچ، هم به عنوان ماده غذایی مناسب و هم برای اهداف و مصارف پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه هم به صورت طبیعی در مناطق كوهستانی و مرطوب می‌روید و هم به صورت گلخانه‌ای پرورش داده می‌شود. قارچ‌ها فاقد ریشه، ساقه و برگ هستند. به علت فقدان سبزینه، قادر به سنتز مواد آلی نیستند در نتیجه به صورت ساپروفیت روی مواد آلی مرده گیاهی و جانوری یا به صورت انگل روی یاخته‌های زنده یا داخل آنها زیست می‌كنند. بیش از 90 نوع قارچ خوراكی تولید می‌شود و اغلب آنها در گروه سبزیجات قرار می‌گیرند.

قارچ‌ها به صورت سمی نیز در طبیعت وجود دارند. هرچند از نظر شكل ظاهری قابل تشخیص هستند ولی حتما به این نكته توجه داشته باشید كه قارچ‌ها را از مراكز مطمئن خریداری كرده و از مصرف قارچ‌های پلاسیده و تغییر رنگ داده خودداری كنید.

به گفته متخصصان، قارچ‌ها منبعی غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند كه به كاهش فشار خون بالا و نیز كاهش خطر سكته مغزی كمك می‌كنند. علاوه بر این، برای این كه تمام مواد مغذی به بهترین صورت از مواد غذایی جذب شوند بدن نیاز به ویتامین‌های گروه B دارد و قارچ دسته‌ای از این ویتامین‌ها را می‌تواند تامین كند. قارچ‌ها منبع سرشاری از ربیوفلائین، نیاسین و سلنیوم هستند. سلنیوم آنتی‌اكسیدانی است كه با همكاری ویتامین E سلول‌ها را از تاثیرات آسیب‌رسان و مخرب در امان نگه می‌دارد.

همچنین مصرف سلنیوم در مردان مسن خطر بروز سرطان پروستات را تا 65 درصد كاهش می‌دهد. همچنین قارچ‌ها منبع مهمی از اسید فولیك هستند كه ویتامین مهمی برای زنان بویژه در دوران بارداری محسوب می‌شوند و می‌توان بدون هیچ مشكلی پس از تمیز كردن مصرف كرد. با وجود خواص سرشاری كه این خوردنی دارد، متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند اشخاصی كه نمی‌خواهند از گوشت استفاده كنند، برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان نمی‌توانند قارچ را جایگزین آن كنند.