وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

گروه بهداشت و زیبایی ایران ناز: تمامی انسان ها آرزوی داشتن پوستی شفاف و یکدست را در سر دارند و شاید بتوان گفت اولین عضوی از بدن که با بالا رفتن سن زودتر رو به پیری می‌رود پوست است.

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

بنابراین باید همواره برای داشتن یک پوست سالم، شاداب و جوان تلاش کنید. همیشه سعی کنید با پوست خود مخصوصا پوست صورت و دست‌ها با ملایمت رفتار کنید و با استفاده از محصولات مراقبتی در حفظ سلامت آن بکوشید.

 

لوسیون چیست؟

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

لوسیون یا تونیک، مایعی است که برای تکمیل پاکسازی پوست بکار می‌رود و آخرین آثار آرایش یا آرایش پاکن‌ها را از روی پوست برمی‌دارد.

 

بعد از پاکسازی صورت، با مصرف لوسیون، پي اِچ اپیدرم حفظ و تثبیت می‌شود. لوسیون را بعد از پاکسازی آرایش و درحالیکه پوست کاملاً خشک است باید استفاده کنید. این ماده را به کمک پنبه روی پوست بمالید.

 

می‌توانید صبح بعد از بیدارشدن از خواب، صورتتان را با لوسیون تمیز کنید تا به این شکل مازاد سبوم تولید شده در طول شب را از روی پوست بردارید.

 

انواع لوسیون‌ها

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

به دلیل اینکه لوسیون‌ها توسط افراد مختلف و برای قسمت‌های متفاوت بدن استفاده می‌شوند، در انواع متفاوتی تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

 

معمولا ترکیبات انواع لوسیون یکی است و تنها حالت ماده یا نحوه استفاده آن‌ها با هم تفاوت دارد. در ادامه این بخش انواع لوسیون و کاربردهای هرکدام را بیان می‌کنیم تا شما خریدی مطمئن و درست داشته باشید.

 

لوسیون ژله ای

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

این لوسیون نسبت به دو نوع دیگر غلیظ‌تر است و باید به‌وسیله دست بر روی پوست قرار بگیرد. به همین دلیل قبل از استفاده از آن دستان خود را خوب بشویید و مطمئن باشید که هیچ آلودگی بر روی آن‌ها وجود ندارد.

 

نکته دیگر اینکه باید مالش لوسیون را آرام و با ملایمت انجام دهید تا در اثر فشار بیش از حد یا ماساژ نادرست پوستتان چروک نشود. بهترین شیوه برای ماساژ پوست با لوسیون ژله‌ای حرکت دایره‌ای است. این لوسیون هم قابل‌جذب است و بعد از مالیدن بر روی پوست احتیاجی به شستشو ندارد.

 

لوسیون مایع

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

لوسیون مایع یکی از انواع لوسیون است که اغلب بدون رنگ و شبیه به آب تولید می‌شود. این لوسیون‌ها دارای ترکیبات تقویت‌کننده پوست هستند و می‌توانند منافذ آن را به صورت عمقی پاک کنند تا راه‌های تنفسی پوست به طور کامل باز شود.

 

شما می‌توانید به وسیله یک قطعه پنبه لوسیون مایع را به صورت یا بدن خود بزنید. ماندن لوسیون مایع بر روی پوست برای مدت ‌زمان طولانی اشکالی ندارد؛ زیرا این لوسیون حاوی مواد تقویتی و سازگار با پوست است و مشکلی را برای آن ایجاد نمی‌کند.

 

با توجه به این موضوع می‌توانید شب‌ها قبل از خواب لوسیون را بر روی پوست خود بزنید تا به مرور جذب پوست شود.

 

لوسیون اسپری

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

لوسیون اسپری نیز دارای ترکیباتی شبیه به لوسیون مایع است و در انواع مختلف برای پوست‌هایی با ویژگی‌های متفاوت ساخته شده است.

 

برای استفاده از این محصول ابتدا باید پوست خود را از آرایش یا هرگونه آلودگی پاک کنید. سپس چشمان خود را ببندید و قوطی محتوی اسپری را رو به روی صورت خود گرفته و اسپری کنید.

 

اسپری را به تمام صورت بپاشید و مدتی زمان بدهید تا لوسیون روی پوست شما خشک شود و با این کار اثرات لوسیون بر روی پوست شما بهتر خواهد بود.

 

ولی اگر نمی‌توانید برای خشک شدن طبیعی لوسیون صبر کنید، بعد از چند دقیقه با یک دستمال یا حوله نرم صورت خود را پاک کنید.

 

تفاوت بین لوسیون و کرم چیست؟

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

پاسخ این سوال در قوام و غلظت آنها است. تفاوت این دو را می توان با روغنی که در اتومبیل خود میریزید مقایسه کرد. شما می توانید یک کرم و لوسیون را بر اساس ویسکوزیته یا غلظت مایع از هم تفکیک کنید.

 

مهمترین عواملی که قوام را تعیین می کنند انواع روغن ها و کره های استفاده شده در مواد تشکیل دهنده ی آنها است و این اولین تفاوت بین لوسیون و کرم است.

 

هم لوسیون و هم کرم باعث مرطوب شدن پوست می شوند، اما از نظر محتوای روغن متفاوت هستند.

 

لوسیون دست

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

دست ها از اولین جاهایی هستند که علائم پیری را نشان می دهند. ما ممکن است چندین بار در روز دست های خود را بشویم و با این کار رطوبت پوست این ناحیه را از بین می بریم.

 

استفاده از لوسیون دست بهترین راه برای جوان نگه داشتن پوست دست و داشتن حس لطافت است. گرچه ممکن است شما دستان نرم تری نسبت به همسر خود نخواهید، اما رسیدگی نکردن به پوست باعث آسیب رسیدن به پوست دستان شما و خشک شدن و ترک خوردن پوست دست های شما می شود.

 

از آنجا که پوست کف دست و انگشتان ما برای لطیف ماندن و جلوگیری از زخم شدن بر اثر خشکی و ترک خوردن به روغن نیاز دارد، استفاده از یک لوسیون دست که مقدار زیادی چربی به پوست دست برساند

 

گزینه ای منطقی است و این مقدار چربی، خیلی بیشتر از مقداری است که شما بر روی پوست صورت و بدن خود به آن احتیاج دارید.

 

ویتامین های A و E پوست را نرم نگه می دارند، در حالی که روغن دانه های روغنی، الکل های ملایم و لبنیات همه مواد خوبی برای لوسیون های دست هستند.

 

فرمول لوسیون دست به گونه ای است که نسب به لوسیون های مرطوب کننده ی صورت، قوام و غلظت بیشتری دارند. غلظت لوسیون دست می تواند منافذ صورت را مسدود کند و منجر به بروز جوش های سرسیاه و آکنه شود.

 

استفاده از یک لوسیون صورت به عنوان یک کرم دست نیز بی اثر خواهد بود، چرا که سبک بودن محصول به سختی بر روی لایه های ضخیم پوست دست تاثیر خواهد گذاشت.

 

لوسیون صورت

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

لوسیون صورت یک محصول سبک و سازگار با پوست حساس صورت است که به‌راحتی جذب آن می‌شود. این لوسیون رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی و زبری آن جلوگیری می‌کند.

 

به دلیل حساس و لطیف بودن پوست صورت این نوع لوسیون‌ها معمولا غلظت کمتری دارند و البته برای استفاده در دیگر قسمت‌های بدن نیز مناسب نیستند.

 

آقایانی که صورت خود را تیغ می‌کشند حتما از لوسیون صورت استفاده کنند؛ چرا که اصلاح صورت به‌خودی‌خود پوست را خشن و زبر می‌کند و استفاده از لوسیون بعد از اصلاح باعث رفع این مشکل می‌شود.

 

لوسیون بدن

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

لوسیون بدن غلیظ تر از لوسیون دست و صورت است ولی از کرم های دست و صورت سبک تر است. بدن شما به وسیله ی لباس پوشیده می شود و این موضوع بیشتر مردان را از استفاده از لوسیون بدن منصرف می کند.

 

در صورتی که به طور طبیعی دارای پوست سالمی هستید، نیازی نیست که حتما از یک لوسیون بدن استفاده کنید.

 

با این حال، بیشتر مردان در تمام روز حس خارش بر روی پوست خود دارند، یا تعریق باعث ایجاد حس ناراحتی بر روی پوست آنها می شود.

 

یک لوسیون طبیعی و مناسب برای بدن آقایان مانع از ایجاد هر گونه خارش و حس ناخوشایند می شود.

 

این ماده باید حاوی مقداری AHAS (اسیدهای هیدروکسی آلفا یا اسیدهای میوه) باشد تا به شما کمک کند پوست خشک و مرده ای که باعث خارش می شود از بین برود.

 

روغن های طبیعی دانه های روغنی مانند جوجوبا یا شی به راحتی قابل استفاده هستند و بدون هیچ کار خاصی به راحتی جذب پوست می شوند.

 

از استفاده کردن از فرآورده های نفتی مانند وازلین خودداری کنید. فراورده های نفتی به خوبی جذب پوست نمی شوند و باعث چرب شدن پوست و انسداد منافذ پوست می شوند.

 

نحوه استفاده از لوسیون بدن و فواید آن

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بدن زمانی است که از حمام آمده‌اید؛ زیرا در این زمان پوست شما فاقد آلودگی است، نم دار و دارای رطوبت سطحی است و به دلیل آب گرم حمام پوست بدن شما هم گرم است.

 

وجود این شرایط می‌تواند جذب لوسیون را بر روی بدن آسان‌تر کند. باز بودن منافذ پوستی قدرت جذب لوسیون را چند برابر می‌کند؛ بعد از حمام منافذ در بازترین حالت ممکن قرار دارند و تا حدی پاکسازی هم شده‌اند.

 

با استفاده از لوسیون در این زمان می‌توانید پاکسازی پوست را عمیق‌تر کنید و ضمن حفظ نرمی و لطافت پوست آسیب‌های آن را از بین ببرید.

 

برای استفاده از لوسیون بدن مراحل زیر را دنبال کنید:

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و دست‌های خود را به هم بمالید. این کار برای گرم شدن لوسیون در دست شما است.

 

با هر دو دست لوسیون را بر روی نقطه مورد نظر و با حالت دایره‌ای ماساژ دهید تا به طور کامل جذب پوست شود.

 

اگر مایل به استفاده از لوسیون کل بدن هستید برای هر نقطه باید این کار را انجام دهید. برای قسمت‌های ضخیم‌تر پوست باید مقدار لوسیون مصرفی را بیشتر کنید.

 

برای افراد ورزشکار بهترین زمان برای استفاده از لوسیون قبل از شروع ورزش است؛ زیرا پوست بدن بعد از قرار گرفتن در مجاورت هوا رطوبت خود را از دست می‌دهد و رو به خشکی می‌رود.

 

اگر محیط ورزشی در یک فضای باز باشد که این امکان بیشتر می‌شود. استفاده از لوسیون قبل از ورزش با کمک به حفظ رطوبت پوست از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

 

بعد از اصلاح موهای زائد هم حتما از لوسیون استفاده کنید؛ زیرا روش‌های رفع موهای زائد به‌خودی‌خود باعث خشکی و زبری پوست بدن می‌شوند. استفاده از لوسیون مانع از این خشکی و زبری و احتمالا خارش‌های بعدی خواهد شد.

 

آیا می توان از لوسیون صورت، دست و بدن به جای یکدیگر استفاده کرد؟

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

کوتاه ترین جواب به این سوال خیر است.

 

اما یک جواب درست واقعا می تواند به نوع پوست بستگی داشته باشد. فرمول های مورد استفاده برای لوسیون بدن، دست و صورت حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است که به طور خاص برای نیازهای ویژه پوست بدن، دست ها یا صورت مخلوط می شوند.

 

یک لوسیون صورت حاوی خواصی است که باعث می شود صورت صاف و تمیز بماند در حالی که یک لوسیون دست حاوی مواد مغذی است که به تغذیه پوست خشن و خشک دست کمک می کند.

 

خاصیت سفت کننده پوست یک لوسیون صورت که قرار است به پوست جوانی ببخشد، نمی تواند کارایی مناسبی بر روی پوست دست داشته باشد و حتی ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و یا ترک خوردن پوست در انگشتان و یا کف دست شود.

 

همچنین استفاده کردن از یک لوسیون دست بر روی پوست صورت ممکن است باعث شود که پوست صورت شما براق به نظر برسد و چربی این لوسیون می تواند منافذ پوست صورت شما را مسدود کند.

 

در حالی که بیشتر لوسیون های صورت حاوی نوعی SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) هستند، لوسیون های دست و بدن فاقد چنین محتویات محافظتی هستند.

 

بنابراین، اکنون می دانید که نمی توانید از لوسیون دست و لوسیون صورت به جای یکدیگر استفاده کنید، اما در مورد لوسیون دست و لوسیون بدن چطور؟

 

از آنجا که پوست بدن به مرطوب کننده ضخیم تری احتیاج دارد، آیا یک لوسیون دست به همان خوبی کار نمی کند؟

 

لوسیون های دست معمولا غلیظ تر از لوسیون های بدن هستند، چرا که ممکن است شما چندین بار در روز دست های خود را بشویید. همچنین پخش کردن آنها بر روی پوست بدن دشوارتر است، اما استفاده از لوسیون دست بر روی بدن شما اثرات منفی ندارد و یا بالعکس

 

ترکیبات لوسیون پوست و اثرات آن بر روی پوست

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

بسته به اینکه لوسیون برای کدام قسمت از بدن و برای چه نوع پوستی ساخته شده است، ترکیبات متفاوتی دارد؛ اما بعضی ویتامین‌ها و ترکیبات هستند که وجود آن‌ها برای هر نوع پوستی ضروری است و پای ثابت همه لوسیون‌ها به شمار می‌روند.

 

در این بخش از مقاله که توسط گروه زیبایی و سلامت ایران ناز تهیه شده، درباره این ترکیبات توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

ویتامین C :

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

یکی از مشکلاتی که امروزه پوست بدن و مخصوصا صورت را تهدید می‌کند اشعه فرابنفش خورشید است؛ این اشعه باعث خشکی و پیری زودرس پوست می‌شود. این ویتامین می‌تواند مانند یک حفاظ از پوست شما در مقابل این اشعه مراقبت کند.

 

ویتامین E :

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند از پوست صورت و بدن در مقابل انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها دفاع کند.

 

بدن ما به‌خودی‌خود قادر به ساختن این ویتامین نیست و باید آن را از غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم به دست بیاورد.

 

استفاده از لوسیون‌های حاوی ویتامین E باعث می‌شود که مقدار کافی از آن به طور مستقیم به پوست برسد و از خشکی یا افزایش حساسیت آن جلوگیری کند.

 

روغن مورینگا :

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

این روغن یک آب‌رسان قوی برای پوست است و می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده پوست را ترمیم کند. همچنین یک لایه‌بردار خوب و یک ضد آفتاب مفید هم برای پوست محسوب می‌شود.

 

معمولا توصیه می‌شود که افرادی که دارای پوست‌های آسیب‌دیده هستند و جای جوش، زخم یا آکنه روی پوست آن‌ها مشاهده می‌شود به سراغ استفاده از این روغن‌ها بروند.

 

اولئیک اسید :

 

لوسیون چیست و چه خاصیتی برای پوست دارد

 

این اسید برای مرطوب ساختن پوست و رفع خارش و اگزما بسیار مفید است. این اسید خاصیت ضدالتهابی دارد و یک رطوبت رسان خوب برای پوست است.

 

با توجه به این موضوع معمولا در لوسیون‌های سازگار با پوست‌های خشک پیدا می‌شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره