وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

توصیه های یک متخصص تغذیه درباره نحوه افطار کردن

توصیه های یک متخصص تغذیه درباره نحوه افطار کردن
یك متخصص تغذیه گفت: زنان بارداری که تصمیم به گرفتن روزه در ماه رمضان دارند باید با دریافت کافی مواد غذایی در فاصله افطار تا سحر از افت قند خون در طول روز جلوگیری کنند.
لیلا آزادبخت، دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سه وعده غذایی سحری، افطاری و شام باید در برنامه غذایی روزه داران جای‌گیرد، اظهارکرد: به دلیل فاصله زمانی طولانی میان وعده‌های غذایی افطار و سحری نباید شام حذف شود زیرا ممکن است به دستگاه گوارش آسیب وارد کند.

وی با بیان اینکه روزه داران باید در هر سه وعده غذایی در طول ماه مبارک رمضان از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده‌کنند، افزود: مصرف دو تا چهار واحد میوه و سبزی در مدت زمانی افطار تا سحر به روزه داران توصیه می‌شود.

به گفته این متخصص تغذیه، هر واحد میوه برابر با یک میوه متوسط و هر واحد سبزی برابر با یک لیوان سبزی تازه خرد شده و یا نصف لیوان سبزی پخته است.

آزادبخت با اشاره به لزوم جایگزینی مواد قندی و شیرینی با میوه‌های شیرین خاطرنشان کرد: میوه‌های شیرین مانند توت، کشمش و خرما علاوه بر اینكه دارای قندهای ساده هستند با داشتن مقدار قابل توجهی فیبر به آرامی هضم می‌شوند و اثر كمتری روی انسولین و قند خون دارند.

وی با توصیه به استفاده از لبنیات در کنار مصرف منابع مفید قندها در ماه رمضان، گفت: در فاصله زمانی افطار تا سحر، روزه‌داران باید دو تا سه لیوان لبنیات به صورت ماست یا شیر مصرف کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است در هنگام سحر از مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین کمتر استفاده‌شود، اذعان‌کرد: مصرف مواد پروتئینی در وعده سحر موجب ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود و بهتر است این مواد در وعده‌های افطاری یا شام مصرف شوند.

آزادبخت با اشاره به همزمانی ایام ماه رمضان با فصل تابستان تصریح‌کرد: مصرف انواع سبزی و میوه به دلیل وجود آب فراوان به کاهش بروز تشنگی در طول روز کمک می‌کند.

وی اضافه‌کرد: از مصرف نمک زیاد در تمامی ایام به ویژه هنگام سحر خودداری شود، زیرا نمک زیاد باعث دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در روز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زنان شیرده باید با مصرف تمام گروه‌های غذایی نیاز بدن را در طول ماه رمضان برطرف کنند، گفت: دریافت کافی مایعات، مصرف مواد حاوی پروتئین در وعده‌های افطاری و شام از مواردی است که زنان شیرده روزه‌دار ملزم به رعایت آن هستند.

وی با اشاره به اینکه مادران شیرده باید منابع آب مورد نیاز خود را در فاصله زمانی افطار تا سحر با نوشیدن هشت لیوان آب یا مایعات دیگر جبران کنند، ادامه داد: خوردن گوشت ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری برای مادران شیرده در طول ایام روزه‌داری بسیار مفید است.

این متخصص تغذیه تصریح‌كرد: سوپ، آب ‌گوشت و مرغ نیز می‌تواند در تامین آب بدن در ماه رمضان موثر باشد اما به دلیل داشتن نمک بهتر است این مواد غذایی در افطار و یا شام مصرف شود.

آزادبخت با اشاره به اینکه روزه‌داری نباید موجب کمبود مواد ضروری بدن در زنان باردار شود، خاطرنشان‌کرد: زنان بارداری که قصد روزه‌داری در ماه رمضان را دارند باید نیاز غذایی بدن خود را در فاصله زمانی افطار تا سحر تامین کنند.

وی با بیان اینکه زنان باردار روزه‌دار باید مراقب افت قند خون در ماه رمضان باشند، اظهارکرد: افت قند خون موجب ایجاد کتوزیسم در زنان باردار می‌شود که تاثیرات سوئی برسطح هوش و فعالیت‌های عصبی جنین دارد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به لزوم دریافت کربوهیدرات بعد از تزریق انسولین در بیمارن دیابتی نوع اول افزود: بیماران دیابتی نوع اول که در طول روز نیازمند تزریق چندین نوبت انسولین هستند بهتر است به گرفتن روزه در طول ماه رمضان اقدام نکنند.

آزادبخت اضافه‌کرد: روزه به کنترل وزن بیماران دیابتی نوع دوم که مشکل اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه بهتر است روزه‌داران افطار را با مایعات هم دمای بدن یا نسبتا گرم شروع کنند، ادامه‌داد: نوشیدن آب سرد در هنگام افطار می‌تواند موجب نوسانات در ناحیه گوارش و درد در ناحیه معده یا شكم شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین فاصله زمانی بین صرف افطار با شام را دو تا سه ساعت اعلام‌کرد و گفت: صرف دو وعده غذایی بعد از افطار به گوارش آسان‌تر غذا توسط معده کمک می‌کند و مانع از پرشدن ناگهانی حجم معده بعد از افطار می‌شود.