وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نخستین كتاب فارسی چاپ‌شده در كتابخانه‌ی ملی

نسخه‌ای از نخستین كتاب فارسی چاپ‌شده در جهان كه در سال 1639 میلادی در شهر لایدن هلند منتشر شده است، توسط كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران خریداری شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، كتاب "داستان مسیح" اولین كتاب چاپی با الفبای فارسی در900 صفحه به همراه متن اصلی آن به زبان و خط لاتینی است كه حدود 400 سال قبل به وسیله مولانا قاسم لاهوری در دربار اكبرشاه – امپراتور مغولی هند – به زبان فارسی ترجمه شده است.

در این كتاب علاوه بر زندگی حضرت مسیح (ع)، بخش‌هایی با عنوان‌های داستان سن پیدرو (زندگی پطروس مقدس) و عنصرهای زبان فارسی (دستور زبان فارسی) وجود دارد كه بخش "عنصرهای زبان فارسی" اولین دستور زبان فارسی تألیف‌شده در جهان نیز هست.

این كتاب كه در آغاز تاریخ استعمار كشورهای اروپایی و با هدف تبلیغات دینی و مسیحی در شبه قاره هند توسط هلند به عنوان یكی از قدرت‌های بزرگ آن دوران منتشر شده، به دلیل نیاز كارگزاران استعمارگر به آشنایی با زبان و ادبیات فارسی كه زبان رایج شبه قاره هند آن روز بوده، دارای بخش دستور زبان فارسی است.

بر اساس این خبر، این نسخه كه توسط كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و در راستای وظیفه حفظ میراث مكتوب ایران و گردآوری مجموعه‌ای از كلیه كتاب‌های منتشرشده به زبان فارسی خریداری شده، نسخه‌ای كامل و سالم است كه با پوست دباغی‌شده بز صحافی و تجلید شده است.

این كتاب در حال حاضر در مجموعه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نگه‌داری می‌شود.